Inlägg från: sweety88 |Visa alla inlägg
  • sweety88

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Mary Jo skrev 2011-01-17 20:32:43 följande:
    Tur att jag har slutat röka nu och inte när jag börjar flyta,haha! Det är suget som känns värst. Eller nej,mitt sockerberoende. Kommer antadligen bli ett monster. Måste låsa in mig själv i alla veckor jag ska flyta.

Flytkraven? ingen aning. Ska på info möte samtidigt som bedömningen på torsdag!:) Undrar om det brukar se mkt olika ut..
    Stor fördel, jag snusar dessvärre och det är min räddning just nu Flört men inför operationen måste jag ändå lägga det åt sidan, snacka om livsförändring!
    Ja, gud dt skiljer sig jätte mkt.. En del har inget flytkrav, andra korta, andra långa och en del viktkrav andra inte osv. Får hoppas dom inte är kinkiga dit du ska Tungan ute
  • sweety88

Ni som gått på flyt innan op? Gick ni ner hela tiden eller hamnade ni på små platåer och sen försvann desto mer vikt? Jag har stått still nu i snart 4 dagar, ett par hg upp och ner går jag hela tiden. Snart måste dt släppa eller?

• sweety88
    Päronsylt skrev 2011-01-18 11:30:37 följande:
    Du kan vara lugn. :) Det släpper..
    Jag  gick ner fyra kilo, stod still i lite mer än en vecka, tappade två, stod still i fem dagar.. Gick ner lite till.. Ja, du förstår. :)
    Kroppen arbetar som sjutton så håll ut. :)
    Tack, då vet jag iaf jag inte behöver oroa mig Tyst Men hoppas dt släpper väldigt snart, känns bittert och stå still och tom gå upp ett par hg visa dagar.. Nu ska dom där jädrans kilona bort!
  • sweety88
    Jossii skrev 2011-01-18 12:51:58 följande:
    För ca 2,5 år sedan så skickade jag in en remiss till landskrona lasarett ang en gastric bypass. Jag hade då bestämt mig att det fick vara nog med att vara så här stor! Månaderna gick, år gick och jag glömde av remissen eftersom jag inte hörde något.

Jag gick till VC och fick reductil utskrivit, då gick jag ner 20 kg. Jag var otroligt stolt över mig själv. Sen blev reductil stoppat i Sverige och jag gick upp 8 kg igen.

Jag väger 140kg + lite till. Jag måste gå ner för att rädda mitt eget liv.

Idag, 2,5 år efter att remissen skickades in fick jag ett brev från Landskrona lassarett;

Jag är välkommen den 28:e Januari för gruppinformation och sen ett enskilt läkarsamtal.

Jättekul tänker ni kanske nu, men under dessa 2,5 år så har jag börjat ångra mig. Jag vill klara detta själv, jag vill inte operera mig. Men nu när jag fick brevet så vet jag inte längre.

Jag är helt förvirrad. En operation hade varit så lätt men ändån riskfyllt.

Nån som kanske kan dela med sig av sina tankar och erfarenheter?
    Jag förstår om du känner dig splittrad, tror jag nog nästan vi alla kännt. Även jag känner visa dagar jag borde försöka igen, för jag vill ju verkligen klara dt helst på egen hand. Men operationen är ju faktiskt ett jätte bra verktyg, jobbet står du ändå för själv så äran i dt du gör kommer finnas kvar. Men dina förutsättningar ser annorlunda ut och du lär ha mkt lättare och hålla din vikt efteråt, försök hitta tillbaka till vad du hade för tankar när du var inne på en operation dt kan nog hjälpa dig mkt i ditt tänkande.  Sen försöker jag tänka riskerna att vara tjock är betydligt större än operationen och att jag går ner i vikt på egen hand har jag inga garantier för, dt hjälpte mig och ta mitt beslut!
  • sweety88
    Jossii skrev 2011-01-18 13:17:58 följande:
    Tack för era svar! Glad

Jag funderar på att ialf gå på informationsmötet och sen bestämma mig efteråt. Det känns läskigt att gå igenom en operation. Tänk om det skulle gå fel, då hade jag aldrig förlåtit mig själv.
    Tänk på att riskerna är riktigt små, man ska ha otur om man blir drabbad. Och visst man ska vara medveten om dom, men dom farligaste riskerna lever vi redan med och jag tror på dig att du kan gå ner i vikt men operationen är ett jätte bra verktyg som alltid gör sig påminnt så man inte går upp igen heller! Glad
  • sweety88
    Jossii skrev 2011-01-18 13:24:07 följande:
    Var det längesedan du opererade dig? Hur mycket har du gått ner?

Nu peppar jag dig med frågor ;) Hoppas det e okej.
    Jag är inte operade, jag ska operera mig. Därför jag förstår dina splittrade tankar Flört
    Jag har själv kämpat i många år med min övervikt och alltid levit naivt med att jag ska lyckas på egen hand och tom ibland gått ner en del kilon men med tiden har dom fallit tillbaka och mer därtill. Men jag har många bekanta som opererat sig och ingen har hittils ångrat sig.
    Men vill du bolla tankar så skicka privat meddelande.
  • sweety88
    Jossii skrev 2011-01-18 13:25:01 följande:
    hur går en op egentligen till, från att man varit på infomöte. Hur länge ligger man inne och hur lång tid kan en op ta?
    Olika, men 90% är hemma dagen efter enligt min läkare men då beror dt ju förståss på var man opererar sig och om man gör titthåll eller inte. Op tiden, vet jag dock inte någon timme gissar jag på
  • sweety88
    Mary Jo skrev 2011-01-18 14:25:35 följande:
    viktkravet uppfyller jag eftersom att jag ska få opereras där men det ska bli spännande att höra hur dom flyter!
    Menade mer krav på hur mkt man ska gå ner innan operation Glad
  • sweety88
    SkinnyNo2 skrev 2011-01-18 20:48:06 följande:
    Slänger in en fråga här för att se om någon har ett svar...

Är op'ad sen ca 2 mån tillbaka och lider av konstant illamående. Är alltid illamående, mer eller mindre, men det brukar bli värre i samband med måltider. Inte bara efter måtider (dvs dumpning) utan även innan och under måltid.

Var på återbesök hos sköterska/dietist förra veckan och då sa sköterskan att jag hade svampinfektion i munnen så jag fick medicin, nu är infektionen borta men illamåendet är kvar.
    Var på sjukhuset idag och fick träffa en läkare, enligt honom är illamående en komplikation som är vanlig efter op och det är bara för mig att "gilla läget". Dvs det finns inget att göra åt.

Nu till min fråga: är det någon här som haft samma problem? Det är såklart skitjobbigt för mig att hela tiden må illa och jag önskar att jag slapp men jag är också orolig för näringsbrist. Det är mer regel än undantag att jag knappt får i mig hälften av min portion mat jag ska äta, om ens det, så jag får ju förmodligen inte i mig allt som jag ska... Och med tanke på hur lite vi kan och ska äta efter op så gissar jag att det är viktigt att man får i sig åtminstone det.

Hoppas på svar från någon härinne.
    Kan inte svara med egna enfarenheter, men har en bekant åt mig som fick exakt samma sak. Och samma förklaring, men efter en 7-8mån så var illamåendet borta. Kanske inte så uppmuntrande, men dt verkar kunna försvinna Glad
  • sweety88
    SkinnyNo2 skrev 2011-01-18 21:18:51 följande:
    7-8 mån är ju rätt lång tid men hellre det än hela livet!
    Känns redan lite bättre när jag vet att det försvann för någon åtmistone, då finns det ju hopp!
    Ja, var inge hopp jag vella Glad Vi får hoppas det inte är något allvarligt för din del utan ett illamående som ger med sig, förhoppningsviss tidigare än för min bekanta
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)