• entity

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Philippa skrev 2011-02-07 19:23:13 följande:
    När opades du?
    Hur mycket har du gått ned?
    Hur länge har du stått still?
    Den 6:e december
    25 kilo (inkl flyt)
    och stått mer eller mindre still i 2 1/2 vecka

Har jag för höga förväntningar? :S
  • entity
    Philippa skrev 2011-02-07 19:30:26 följande:
    Ja, du har alldeles för höga förväntningar! Herregud, du har ju gått ned jättemycket i vikt och din kropp är i chock och vill stabilisera sig.. mät dig oxå så kommer du märka att du minskar i cm fastän du står still i vikt.....
    Tack, behövde höra det från någon annan. Har försökt intala mig själv det, för jag VET ju att jag gått ner mycket - men det blir så knasigt då alla frågar "hur mycket har du gått ner nu" och förväntar sig höra att man gått ner sedan sist, fast jag inte har det.

Började tänka att jag var misslyckad :(

Hur länge håller platåer i sig, på ett ungefär?

Jag äter ju inget godis eller så, visst har någon slunkit ner men det är inte gott längre så jag låter bli, läsk är samma där, inget som lockar.. så jag äter mat, och försöker röra på mig iaf lite varje dag.. kanske får försöka med mer motion också visserligen.
  • entity
    Philippa skrev 2011-02-08 08:06:58 följande:
    Platåer kan hålla i sig flera veckor om man har otur.. men du ska givetvis öka på din motion oxå!
    Usch, hoppas min släpper snart! Ska öka motionen såklart, hoppas det ger en skjuts i rätt riktning! Tack för svaret! :)
  • entity
    Jumbopolly skrev 2011-02-13 02:15:28 följande:
    någon som vet varför man skall äta puré egentligen???
    Efter op så är ju magen fortfarande i läkstadiet, så för att det inte ska fastna bitar, och förmodligen också vara enklare att processa, så ska man äta puré
  • entity
    Jumbopolly skrev 2011-02-13 02:12:34 följande:

Bra tips.. Jag har varit jättedålig på vattnet i helgen... tror det är helgslarv.. hoppas på det iaf.. får ta tag i mitt liv ordentligt igen och sluta vattenslarva.. Men när jag inte känner törst så är det jobbigt...

Men MÅSTE försöka dricka mer vatten för det gör nog allt mycket lättare.

Jag har alltid med mig en vattenflaska vart jag än far. Då smuttar man hela tiden, jag iallafall Var skitdålig på att få i mig vatten efter operationen, men nu dricker jag rätt mycket :)

Har inget sötsug alls, och då jag har provat godis måste jag säga att det smakar rätt illa, inte alls så gott som jag minns det. Fast det gör ju ingenting ;)
  • entity
    Jumbopolly skrev 2011-02-13 18:47:17 följande:
    för jag ska ju egentligen äta puré nu men har inte gjort det.. förutom om vi ätit stekt kött ellet stek eller nåt.. Då har jag mixat det för det är rätt hårt annars har jag bara tuggat det å då tuggat det ordentligt.... tuggat MINST 40 gånger å är det inte tillräckligt puréat i munnen då så har jag tuggat lite till. så har inte svalt några bitar för det vågar jag inte men har heller inte mixat maten innan jag ätit den.
    Okej men du har ju iaf pureat det i munnen då. Jag vet inte hur allvarligt det är sådant där, de är ju olika hårda från sjukhus till sjukhus också
  • entity
    Jumbopolly skrev 2011-02-13 18:47:17 följande:
    entity skrev 2011-02-13 03:48:49 följande:
    Efter op så är ju magen fortfarande i läkstadiet, så för att det inte ska fastna bitar, och förmodligen också vara enklare att processa, så ska man äta puré
    för jag ska ju egentligen äta puré nu men har inte gjort det.. förutom om vi ätit stekt kött ellet stek eller nåt.. Då har jag mixat det för det är rätt hårt annars har jag bara tuggat det å då tuggat det ordentligt.... tuggat MINST 40 gånger å är det inte tillräckligt puréat i munnen då så har jag tuggat lite till. så har inte svalt några bitar för det vågar jag inte men har heller inte mixat maten innan jag ätit den.
    Okej men du har ju iaf pureat det i munnen då. Jag vet inte hur allvarligt det är sådant där, de är ju olika hårda från sjukhus till sjukhus också
  • entity

Men ååh hur jag skriver, ber om ursäkt för dubbla inlägg

• entity
    Jumbopolly skrev 2011-02-13 18:48:20 följande:
    alltså det har varit bra att prova olika "supergoda" godisar för precis som du säger.. de smakar inte alls lika bra nu som de gjorde förut.. å nu vet jag ju det så nu har jag  inte samma sug efter de godisarna iaf.. SKÖNT....
    Tycker det mesta man gillade förr smakar skit nu. Men jag har börjat uppskatta grönsaker mer nu och det är definitivt en trevlig överraskning. Gillade i princip bara gurka och broccoli förr.
  • entity
    Jumbopolly skrev 2011-02-16 02:18:36 följande:
    ja det är klart jag puréar det i munnen.. måste man inte göra det hela sitt liv typ???

Grönsaker har jag alltid gillat med.. Det bärsta är för mig att jag har gillat nästan allt förr.. Det är bara några få saker jag ogillat tex, ärtsoppa, spenat och säkert nåt mer =) Å ska jag börja ogilla allt jag åt frut så kan jag inte äta nåt nu =( fast jag ogillade inte chips.... Men det är heller inget jag direkt superlängtar efter varenda dag heller..
    keso går ner men smaken på även det är helt annorlunda.. å keso är också nåt jag ÄLSKAT förut.. Får försöka hitta saker jag gillar igen...
    Jo tugga ordentligt måste du göra, men nog slinker det ner bitar för mig nu :)
  • entity
    zookie skrev 2011-02-16 00:29:05 följande:
    okej nu mår jag så psykist dåligt av detta att jag vill seriöst skada mig själv , har inte mått så här dåligt på 7 år..jag vet itne ens om jag vill ta mig genom det, hur ska jag kunna se framåt som alla säger när allt jag ser är mörker.
    jag har försökt skriva upp delmål men jag är så låg och nere att jag inte vill göra nåt alls. jag gör vad som helst för att få detta ogjort...vad som helst.Gråter
    Vet du, jag mådde verkligen skit efter open.. ångrade mig och grät. Det var som att hur mkt jag ändå läst om open spelade någon roll- huvudet hängde inte med och allt var otroligt jobbigt. Nu, när det har gått ett tag (jag opades i början av december) så mår jag mkt bättre, saker börjar gå på rutin och jag ångrar mig inte en sekund.

Så jag tror att du ska försöka ge det tid. Givetvis ska du prata med någon också om det då du mår så dåligt, men det kommer säkerligen att bli bättre med tiden också!

Skickar en liten tröstekram!
  • entity
    zookie skrev 2011-02-16 23:42:01 följande:
    jag kom på när jag låg och tänkte förut att jag faktist sa till min kille före min OP att dom första 2 månderna kommer vara skit och jäklar vad rätt jag hade..man kanske vänjer sig men jag kommer absolut behöva hjälp
    Det skadar ju iaf inte att prata med någon om det. För mig gick det bra, tog inte 2 månader heller, det vände när jag fick börja äta vanlig mat och började få ordning på vätskeintaget.

Tror säkert att en del i varför man är extra känslig är för att kroppen ställer om sig, och att man får i sig mindre näring än vanligt. Gör nog att humör och ork tryter.
  • entity
    zookie skrev 2011-02-17 00:07:26 följande:
    kanske blir bättre när jag börjar med mina vitaminer vad vet jag ,men att inte vara som förr är jobbigt jag är inte en person som funkar när jag MÅSTE göra saker.
    Förr eller senare får du rutin på det och då blir det din vardag, då kommer det inte kännas som ett tvång. Så var det för mig iaf.
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)