Inlägg från: Lalalong |Visa alla inlägg
  • Lalalong

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

vänat skrev 2010-05-23 21:54:20 följande:
    Men jag säger att andra lansting också har lite olika kriter för bukplastik men som sagt de hon ahr skrivigt i inlägg 1114 att skåne har bättre kriter är ni inte läs kunninga?
    Och oavsett hur du tolkar det. Så har hon ju nu, hur många gånger som helst förklarat att du har missuppfattat det hon skrev. Varför inte bara acceptera att du har misstolkat informationen?
    Klara 060504, Alva 100117
  • Lalalong
    vänat skrev 2010-05-23 21:57:43 följande:
    Hur kan man misstolka infromation i inlägge 1114 de står klart och tydligt bättre kritere iskåne för de som tappat mycket i vikt!! Hur går de att miss tolka???
    Uppenbarligen går det, och vi har försökt förklara på vilket sätt du har misstolkat. Men det går ju tydligen inte in. Så jag ger upp.
  • Lalalong
    Lalalong skrev 2010-05-23 21:47:17 följande:
    Men hon har ju inte skrivit att de har bättre kriterier än andra landsting!!!!! Hon skrev att de har lite andra kriterier för på vilket sätt man har tappat vikt och att det är bättre kriterier för de som har tappat med GBP än för de som tappat på annat sätt.
    Lalalong skrev 2010-05-23 21:51:49 följande:
    Ja, och det hon säger är att Det är olika kriterier för att få bukplastik om man har tappat vikt med GBP eller om man har gjort det på egen hand. Hon säger också att kriterierna om man har tappat med gbp är bättre än kriterierna om man har tappat på egen hand. Ingenstans säger hon att det inte är så någon annan stans.
    Lalalong skrev 2010-05-23 21:54:31 följande:
    NEEEj!!! Hon skrev att det är bättre kriterier för om man har tappat vikten med gbp än om man har tappat vikten på egen hand!
    Om och om igen försöker jag förklara på vilket sätt du missuppfattat. Att hon inte jämförde landsting utan endast menade att kriterierna är bättre för GBP opererade än för de som tappat vikt själv. Inte att kriterierna är bättre i skåne än på andra ställen.
    Men det kommer inte spela någon roll hur många gånger jag skriver det.
  • Lalalong
    vänat skrev 2010-05-23 22:06:52 följande:
    Men in inlägg 1114 har hon klart och tydligt skrivigt at skåne att bättre kriter för de som tappat mycket i vikt!! Hur svårt ska de var att förstår??!! De är tydligen så att du inte läst de inlägget! Så kom och säga att jag inte förstå¨r de går liksom inte at mnissförstår ett sådant inlägg!!!!!!!!!!!!!!! Då får man se efter vad man skriver i sytället som sagt kolla på inlägg 1114!
    Jo, jag har läst inlägget. Och förklarat för dig en massa gånger vad hon menade. Du tycker att det står klart och tydligt. Mii, som skrev inlägget och därför borde veta vad hon menade, har förklarat vad hon menade. Alla andra förstår.
    I rest my case.
  • Lalalong
    Soulstar skrev 2010-05-23 22:09:01 följande:
    Va f-n hände med tråden?
    Jag vet inte. Men jag ber om ursäkt för att jag inte bara kan vara tyst. Ledsen att jag bidrar till att förstöra. Men jag lovar. Jag ska inte fortsätta att försöka förklara. Så vi kan återgå till det tråden egentligen är till för!
  • Lalalong
    lisalove skrev 2010-05-26 11:56:39 följande:
    Jo inte är det roligt inte. Det var först en UVI, men antibiotika bet inte, så läget blev värre. Nu har jag dunder antibiotika i 10 dagar, och känner mig redan bättre Utslagen på magen ser ut att börja blekna, så jag bör vara fit for fight snart. Undrar hu många bedömningar de har per dag? För visst är det bara bedömning to, fre och op må, tis & on? Härligt att terminen är avklarad! På fredag ska jag och min skrivpartner lämna in c-uppsatsen och nästa vecka är det examination, så ljuset i tunneln börjar framträda
    Jag ska på bedömning på Ersta en tisdag....
  • Lalalong
    vänat skrev 2010-05-26 22:29:15 följande:
    Men när de blir lag måste du skicka patient till ett sjukhus vart som helst i landet som klara av de. De spellar ingen roll oim de har av tal med ljust de sjukhuset eller ej. Varför fungara annars valfriheten i vården ? kan inte se att de skuille vara någon skiland men som sagt de återstår att se.
    Men nu är det ju så tyvärr att sen folk börjat få upp ögonen får vårdgaranting och VFF så funkar inte VFF heller så bra som tidigare på alla ställen. T.ex. Ersta har förlängt den beräknade tiden till bedömning till 6 mån.
    Jag menar, det hjälper ju inte att skicka vidare remissen till ett annat sjukhus om inget sjukhus klarar det. Och då finns det ju inga fler alternativ...

Men jag håller med alla. Ska bli intressant att se hur det kommer hanteras. Antingen så trollar de fram fler OP-platser, på bekostnad av något annat. Förhoppningsvis inget viktigare i så fall. Eller så blir det ingen skillnad, t.ex. om det inte blir någon påföljd av att lagen inte följs kan jag tänka att det blir så.
    Eller så, som någon annan varit inne på, inser de att det är ohållbart och man får lägga in undantag. T.ex. att gbp (och annat) inte är operationer som ska ingå i vårdgarantin.

Detta är helt spekulationer från min sida, men 3 scenario som jag inte ser som alldeles otänkbara... Jag vet faktiskt inte vilket jag tycker är värst.. eller bäst...
  • Lalalong
    kaylaSTHLM skrev 2010-05-28 13:20:18 följande:
    Ersta: www.cavalio.com/index3.php?pageId=200
    Säger som Manjari. Tack för länken!

Fast nu blev det läskigt också
    Det där med att sövas... har lixom inte tänkt på det så. Alltså jag vet ju att man ska sövas, jag är inte dum Men det har bara varit en del av alltihopa, men jag har lixom inte tänkt på vad det är och hur det är egentligen.
    Har aldrig blivit sövd tidigare. Men men, det går säkert bra. Det är ju i vilket fall många månader kvar till op så jag hinner nog bearbeta det hela.
  • Lalalong
    Elwi skrev 2010-06-01 23:08:32 följande:
    Nja.. han sa bara att det skulle nog kollas oftare efter OP så man ser att kroppen tar upp Levaxinet ordentligt men jag har en lillasyster som inte är inställd på dosen än och ser hur dåligt hon mår, jag vill ju inte falla tillbaka och må dåligt igen som jag gjorde för 10 år sen när jag blev sjuk.

Det är ju superviktigt att Levaxinet tas upp ordentligt.

Hur länge har du stått i kö till Ersta? Enligt min läkare var det 12v till läkartid och sen 12v till OP, kan det stämma?
    Det har gått väldigt fort för vissa som opats på Ersta. Men de har på senare tid ändrat den beräknade tiden till bedömning från 3 månader till 6 mån. Dessutom arbetar de på halvfart under sommaren. Det kan gå fort ändå, vissa har haft riktig flyt. Men du ska nog ändå ställa in dig på att det kan ta ett tag, så du inte blir besviken!
  • Lalalong
    Mli79 skrev 2010-06-02 08:27:10 följande:
    Sitter i väntrummet på Ersta nu, måttligt nöjd över situationen. Jag skulle bli försten eller andren ut och jag skulle vara här klockan 7. Nu precis fick jag veta att jag var andren in på OP, men att den innan mig skulle bli en lång OP så jag får vänta i väntrummet till efter lunch. Den mer komplicerade OPen innan mig var planerad sen länge, så kirurgen (som jag aldrigt träffat innan, "min" var på kurs) hade ingen aning om varför jag skulle vara på plats så tidigt på morgonen. Så här sitter jag på en hård soffa, har suttit i snart två timmar och ska sitta i fyra till. Jag har sovit 6 timmars osammanhängandes sömn fördelat på två nätter och skulle onekligen behöva en säng. Illa mår jag också, har ju fastat sedan midnatt. Till råga på allt är jag svårstucken så jag fick instruktioner från narkosläkaren igår att de inte får sätta dropp på mig innan OP eftersom de ska spara blodkärlen till narkosläkaren.

Usch, fattar inte att jag har mage att sitta och klaga när jag kommit så här långt på så kort tid, antar att det är hunger, trötthet och nervositeten som spökar.
    Låter inte alls roligt! Men allt kommer vara värt allting

Stort lycka till idag!!
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)