Inlägg från: sweety88 |Visa alla inlägg
  • sweety88

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Mary Jo skrev 2011-01-30 20:49:13 följande:
    Imorgon ska jag börja flyta inför min op! Är ganska nervös för varje gång jag har bantat på Naturdiet eller liknande har jag alltid mått jättedåligt. Men jag är pepp! Det ska nog gå bra!
    Lycka till!! Jag har inte heller mått så bra alla gånger men man vet vad man eftersträvar, jag börjar imorgon min sista vecka med flyt! Har du lust och följas får du gärna skriva, vi opereras ju inte med så långt imellan och verkar vara dåligt om folk från norr här Glad
  • sweety88
    Mary Jo skrev 2011-01-30 21:12:35 följande:
    Hade vart kul! Jag skriver imorgon och berättar hur dagen gått!:)
    Gör det!! Kan bli jätte kul och ha någon i "närheten" som oxå opereras, kan vi peppa varandra och tala om varandras enfarenheter efter vägen Flört
  • sweety88
    ANE65 skrev 2011-01-31 17:04:26 följande:
    Hej!

Har just blivit medlem här och har några frågor som ni kanske kan hjälpa mig med?

Jag bor i Lappland och undrar vilket sjukhus som är lämpligast? Vet att Sunderby sjukhus gör gbp, men finns det fler än dom?

Jag har egentligen inte ett tillräckligt högt bmi för op, men pga svårreglerad diabetes (haft i åratal) och risk för div följdsjukdommar så anser min läkare att en gbp är vad som behövs. I fallet med svårreglerad diabetes så kan man tydligen få göra operationen om man har bmi på 31 som lägst. 

Är det någon som har erfarenhet av eller har testat att söka medel för att bekosta en op själv? (Kostar ju en hel del, kring 120 000 - 130 000 om jag förstått det rätt? ) Jag menar om man inte kan få hjälp via sjukvården så måste man väl söka andra vägar?

Tacksam för varje litet råd som kan hjälpa mig på väg, för det ska väl ändå inte vara så att man ska behöva ta sig upp till "rätt" bmi för att få hjälp innan man får en stroke eller andra allvarliga problem?

tack på förhand!
    Gällivare utför även dom bla men är inte helt hundra på hur många sjukhus här uppe i norr som utför dessa operationer då dom flesta verkar hamna på Sunderbyn. Har du får lågt bmi, under 35 så är nog privat enda alternativet :/ Dock vet jag inte om dt finns några "hjälp" för få en operation betald.
  • sweety88
    ANE65 skrev 2011-01-31 17:58:37 följande:
    Hej och tack så mycket för snabbt svar!

Har kollat Lyckseles hemsida men blir inte klok på var man ska ringa/skriva för info, eller för att få prata med någon/få broschyr, kollade även: Aleris, Ersta, Umeå, Skönvikt m.fl... med samma resultat, känner mig lite förvirrad just nu.

Min läkare ringde och hon sa att jag får försöka finna info själv om var/hur... jag förstår att hon inte kan sitta med detta, men själv är jag ju ingen läkare? Hur gjorde ni andra här?

Har varit till sjukstugan där jag bor, läkaren skickade remiss, svaret: för lågt bmi... hur går man vidare?
    Det bästa vore nog om du ringde olika kirurg kliniker här uppe i Norr, dom kan nog hjälpa dig och samtidigt får du veta vilka som utför dessa och inte. Däremot vet jag inte hur du ska gå tillväga, har aldrig hört talas om undantags operationer men stå på dig och kräv läkaren skriver ett starkt intyg på vad en GBP hade gjort för dig så med tur kanske en kirurg iaf träffar dig Glad
  • sweety88
    J L86 skrev 2011-01-31 18:37:05 följande:
    Före op. Juni 2010

Efter op. Januari 2011. -30kg på 4 mån
    Wow, fin du är. Vad var din startvikt?
  • sweety88

Jaaa!! Var på invägningen idag och den var jätte fin, så operationen blir av fast jag inte gått ner allt jag skulle!!

• sweety88
    Mary Jo skrev 2011-02-01 13:27:51 följande:
    Vad kul! Jag sa ju det!
    Jaa!! Är så förväntansfull nu, nu måste jag bara hålla mig frisk. Hur gåre för dig?
  • sweety88
    Mary Jo skrev 2011-02-01 14:39:50 följande:
    Jag håller tummarna att du inte ska åka på nåt skit nu! C-vitamin och handsprit kanske gör susen!;)

Jorå. Jag är hungrig hela tiden och suuugen på allt som finns i hela världen. Var och lunchade med dom i mammagruppen idag och det var tungt som bara den när dom åt goda pastarätter,sallader,mackor och fikade. buhu. Hoppas dom här veckorna går fort för jag tycker det är skitjobbigt. haha
    Jag kör redan med handsprit och naturläkemedel Tungan ute lät mig övertalas och gurgla saltvatten i förebyggande syfte *ryser* Så jag borde ha goda chanser! Men man är nästan alltid sjuk tycker jag nu för tiden.
    Åhh, hur pallar du?! Jag skulle bli galen Tungan ute men man måste försöka motivera sig med om ett par månader kan även en själv äta pasta ute, en bit macka på stan då och då..Jag är oxå sugen på allt, men är så konstigt från början var jag mest sugen på skräp nu är jag sugen istället på allt vanligt som finns hemma, på gott som ont ;p
  • sweety88
    Mary Jo skrev 2011-02-01 15:08:33 följande:
    Med barn blir det ju lätt så. Dom drar ju hem olika smittor hela tiden. blä!

Ja,när jag kom dit så kände jag att det var en jävla dålig idé. haha. Fan,jag satt nästan och dregglade för att allt såg så sjukt gott ut. faaan. Men samtidigt kan jag ju inte isolera mig hemma när jag har Vilja heller. Vi var på öppna förskolan igår och då ville jag också dö när alla satt och åt sina goda hemlagade lunchar med hederlig husmanskost. Saknar inte skräpet så mycket. Utan riktigt mat!

Men sen får jag äta på riktigt igen. Om några månader.
    Ja, precis! Och min minsting är snorig så därför jag är lite rädd för bli smittad, kan vara sjuk när som helst men inte nu Tungan ute Nej, det förståss men man behöver ju inte isolera sig men kanske undvika tillfällen där dt äts mkt, man kan ju göra så mkt annat än äta Glad Men jag vet hur dt är, oftast sånt som inträffar under mamma träffar.
    Tja, men dt är ganska konstigt för vanlig mat är min största lasst men ändå så var jag sugen på allt möjligt annat, men gissar dt satt lite psykiskt oxå. Fick du förreesten såna där näringsdrycker från sophiahemmet?
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)