Inlägg från: Malleballebuse |Visa alla inlägg
  • Malleballebuse

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Härliga tider!
    Inte nog med att det är midsommar och hela huset fylls med härliga vänner under dagen, det allra bästaste är att jag har ätit thimat och det utan att dumpa.
    Det var det jag var oroligast för att dumpa på efter som det är det som jag alla gånger skulle sakna mest.
    Sen åt jag lite för mycket men hann stilla mig och sluta i tid.

Känner att Malin börjar vändaåter istället för den här ganska tråkiga, trötta och lite grininga människa jag har varit sista veckan.
    Jag trivs med att vara tillbaka

Jag har flera gånger frågat både läkaren (den trevlige ) och dietisten om att stanna sin viktnedgång i tid.
    Min oro är inte att jag inte ska gå ner i vikt utan sluta göra det i tid.
    "Normalt" är att man går ned 75% av sin övervikt och det gör man oftast under sitt första år. Vill man komma lägre så är det träning och rättmat som gäller.
    För vid 75% överviktsnedgång så känner kroppen att den är nöjd och hittar ett läge där den trivs (självklart gäller det att man sköter sig och inte äter för mycket eller för lite).
    Sen finns det undantag men det gör det ju alltid.
    Till mig så sa läkaren( den trevlige ) om du bara gör som vi säger så kommer det att bli toppen.
    Får ju lita på att han inte bara är trevlig utan också klok och kunnig. 

• Malleballebuse

Kajo: skönt att livet/maten går åt rätt håll.
    Själv smakar jag allt men i pyttedoser, bullar och glass har också inmundigats.
    Sitter inte du i bilen på väg till Stockholm? Annars så tycker jag att det minsta du kan göra är att följa med mig på en promenad.

• Malleballebuse

Werner05: knäckebröd med leverpastej räddade mig. Jag har svårt att äta alla typer av flytande mat om är lite tjockt.

Lycka till alla ni som ska opereras den här veckan.

• Malleballebuse

Vänat: jag rekommenderar aldrig någon att göra något utan talar bara om hur jag gör.
    Sen är det upptill var och en att göra vad man vill med informationen vi får.

• Malleballebuse

Något som jag dock varmt kan rekommendera att låta bli att äta är Singoalla, fytusan va illamående jag blev.
    Men det var väl bra att få reda på att jag aldrig mera behöver äta just den kakan som ju inte är så vidare god igentligen

Nu borde Jeanette79 vaknat ur sin skönhetssömn, hoppas att allt har gått bra.

• Malleballebuse

En knep om man tycker att frukosten klumpar sig i magen är att dricka några klunkar ljummetvatten först.
    Behöver jag dricka mycket vatten och ganska fort så grundar jag med en tugga hårtbröd först då känns det inte så obehagligt.

Sara84: jag är benhård på att inte tillåta folka att tycka om min operation när jag är med.
    Jag svara med glädje på alla frågor som vänner, bekanta och alla andra har, men när det kommer till  ifrågasättande om mitt högst personliga val att göra detta så ber jag dem vänligt men bestämt att respektera att det är min kropp och mitt ansvar.
    Fast jag har nästan bara mötts av nyfikenhet och det tycker jag bara är kul.

• Malleballebuse

Jag kommer att vara helt nöjd om jag väger 65-70kg och är hyggligt vältränad.
    En liten fettsugning av ridbyxlår ligger i planen till nästa höst sen är nog kroppen där jag vill ha den.
    Sen är jag lite orolig för att mina bröst som jag alltid har varit toknöjd med ska försvinna fast det finns lösning på det problemet också.
    Målet är inte att se ut som Anna Anka

Det finns bra långtidsforskning på hur välbefinnandet för oss opererade är.
    Innan op så ligger det flesta under index100 under de två följande åren så ligger vi lite högre än normalt, för att sedan hamna på index 100 som är välmående medianen för befolkningen totalt.
    Gud vad svårt det är att översätta staplar och diagram i text, men jag hoppas att ni förstår.
    Viktdiagram  på långgtidsforskning (10år) på oopererade och opererade finns på Carlanderskas sida och klicka vidare på fetmakirurgi, där finns en fil som går att ladda ner med djupare inormation.

• Malleballebuse

Mli79: jag förstår precis vad du menar.
    Har gått ner 6-7kg på tre veckor men tills i förrgår så kände jag mig bara smällfet, så igår så hände det. Byxorna har blivit större, svullnaden över magen har gått ner och tröjärmarna sitter inte lika tajt längre.
    Prisa vare gud i höjden
    Jag får också dåligt samvete för att jag äter fel men just nu så måste jag få i mig det jag kan och väljer att äta sådant jag tycker smakar bra.
    Vilket innerbär att jag tar en godisbit när sockret dippar annars så börjar jag må illa och kan inte äta det jag ska sen.
    Jag sockerdippar så snabbt och utan förvarning att jag inte hinner äta något bra i tid. Nu börjar jag dock få koll på när, var och hur vilket gör att det inte händer lika ofta.
    Du ska se att det nog blir folk av oss vad det lider.

• Malleballebuse

Jeanette 79: kul att se dig här igen.

• Malleballebuse

Hemma igen efter en turné runt södra Sverige.

Är lite knepigt att vara borta och komma ihåg att äta, antingen äter jag inget alls eller så äter jag för mycket för att jag ätit just ingenting alls.
    Så stundtals har det varit lite kämpigt med illamående och så lyckades jag få min andra dumping, men då skulle vi iallafall köra vidare så den sov jag bort mellan Ystad och Halmstad.
    Imorgon ska jag ställa mig på vågen och se vad en semester kan ställa till det för en hyggligt nyopererad.
    Nu blir det lunch nr 2

Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)