Inlägg från: sweety88 |Visa alla inlägg
  • sweety88

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Mary Jo skrev 2011-02-01 15:26:43 följande:
    Och det går jättemycket magsjuka! Men du får kurera dig ordentligt så du inte blir sjuk. Låt inte barnen pilla i munnen och så. Även om man inte kan undvika deras små fingrar som fäktas i ansiktet ibland

Tycker jag ser mat överallt nu. haha. Man tänker inte på det annars när man får äta men igår försökte jag läsa mina dagliga bloggar men det var då tamejfan mat och karra överallt.

Nope,inga näringsdrycker. Får säkert sen!
    Haha, hallicinerar du va? Flört Nej, dt undviker jag redan så gott jag kan men tyvärr är har man ju en del närkontakt med dom små.
    Jag brukar vara så smart så jag tom läser matdag böckerna på viktop, smartie. Man blir inspererad, men sugen som få!! Ah, jag fick 3 stycken som skulle drickas dagen innan. Men hört dom inte smakar något vidare.
  • sweety88
    TantZ skrev 2011-02-01 15:43:33 följande:
    Nä tänkte inte över det just då men hörde något av grannen (som åxå hört detta) att det va något om att det gick av en massa blodkärl vid operationerna och att dom insett nu att det va farligare än vad dom trott innan. Ville bara veta mer och mer exakt om det..
    Jag tror jag vet vad du talar om och det var på nyhetern.
    Och dt är en ovanlig komplikation, här har du artikeln som nyheterna grundade sig på

www.lakartidningen.se/engine.php&articleId=15863
  • sweety88
    TantZ skrev 2011-02-01 15:57:33 följande:
    ah.. tack...{#emotions_dlg.flower}
    På henne lät det inte som en ovanlig åkomma utan något som hände vid varje operation. Att op inte är riskfritt behöver man ju bara läsa FL för att se sanningen och den är jag medveten om. men har man inget val så har man inget val..
    Nej, dt är inte vanligt Glad Lyssna inte så mkt på folk eller media, klart man ska vara medvetna om riskerna men dom är långt ifrån så höga som folk får dt och låta. Skulle riskerna att bli svårt skadad/dö vara så höga skulle dom aldrig utföras i denna utsträkning som dom gör. Och många av riskerna som folk pratar om gäller alla operationer, inte endast dessa viktopertioner. Så andas ut Flört Vi lever redan med dom farligaste riskerna
  • sweety88
    TantZ skrev 2011-02-01 16:19:50 följande:
    haha.. ja det va ju läkaren som fick det att låta så allvarligt, hon ville ha mig på piller först men jag frågade om hon va galen. Frågade om hon läst biverkningarna av Alli?? haha njursvikt, blodproppar osv osv.. kan jag ju lika gärna va tjock..
    Vet du, min läkare på vårdcentralen var inte ett dugg positiv till operationer och han tom nekade mig en remiss. Lyssna istället på dom kunniga uppe på kirurgin Glad
  • sweety88

Imorgon åker jag och blir inlagd på kvällen, tisdag kliver jag över till mitt nya liv om allting går som planerat Cool

• sweety88
    Mary Jo skrev 2011-02-06 15:59:12 följande:
    Åh! Lycka till. Spännande. jag längtar såå tills det är dax för mig! Berätta sen på en gång hur allt har gått!
    Ska jag absolut göra!! Glad Hur har det gått för dig?
  • sweety88

Hallåj, nu är jag med er på "andra" sidan som det så fint sägs Flört
    Kom hem igår efter en sjukhusvistelse, tyvärr var jag en av dom få % som dt går lite sämre för.
    Hamnade på intensiven efter min operation, men allting känns ok just nu och jag ångrar inte mitt val trots min tuffa början. Men tror att dt är viktigt man inte är så naiv, för risken finns för oss alla. Jag trodde tyvärr jag nog var en superhjälte fram tills tisdags kväll. Hoppas allt gått bra för alla andra här inne med allt!!

• sweety88
    Hera78 skrev 2011-02-12 15:47:19 följande:
    Välkommen till "andra sidan", vad skönt du är hemma men 17 vad tråkigt att höra att allt inte gått helt bra, vad var det som gjorde att du hamnade på intensiven och hur känns det nu?
    Jag var tillbaka på "rekordtid" på avdelningen tisdags förmiddag, mådde som en prinsessa. Kvällen började jag spy blod, slutligen så tvingas man öppna mig akut och jag har innre magblödningar som var akuta och mitt blodvärde gick ner till 80 på ett par timmar. Men nu känns allt ok, är super trött trots flera blodtranspaltioner så är jag inte människa ännu och oron gnager i mig då risken ännu finns för nya blödningar även om riskerna är små. Men jag äter och dricker och har inte speciellt ont så dt är väl inte fy skam Tungan ute
  • sweety88
    Annicka skrev 2011-02-12 16:07:50 följande:
    Välkommen till andra sidan.

Kram Annicka
    Tack så mkt Tungan ute
  • sweety88

Måste fråga er opererade, kännde ni att dt drog och stack på vänster sida? "sjöng" din mage och strupe efter måltider? Mina gör dt Tungan ute

• sweety88
    Hera78 skrev 2011-02-12 16:35:59 följande:
    Jag hade absolut mer ont på vänster sida än höger och det är ju inte så konstigt, det är där de varit och rotat Och ja, magen och strupen lät mest hela tiden, det är gasen som vill ut. Jag hade superproblem med att rapa, andra hållet gick lättare Nu tror jag det mesta av gasen lämnat mig tack och lov.

Pratade med sambon igår om det där med smärtan. Nu har jag så lite värk så jag inte har behövt smärtstillande på två dagar och det är nu svårt att minnas hur ont jag hade för en vecka sedan... märkligt hur snabbt man glömmer. Förra lördagen hade jag visserligen feber och mådde riktigt dåligt men annars har jag haft det ganska bra
    Tack för ditt svar, då är jag inte ensam iaf Tungan ute Har jätte svårt och bli av med dessa gaser men gissar lösningen kommer så småningom, är störande iaf.
    Du är relativt ny opad, hur äter du? Har du problem och få i mängderna?
  • sweety88
    Lattjo skrev 2011-02-13 12:12:29 följande:
    Jag hade jätteont på vänster sida efter op. Min doktor förklarade det med att dom sätter en port där och ofta råkar dom då komma åt ett revben och det är det som gör ont. Det värkte i kanske 1 vecka, mindre och mindre för var dag som gick.
    Tack, då vet jag allt är lungt Glad
  • sweety88
    Zodic skrev 2011-02-16 11:56:58 följande:
    här ser du hela min viktnedgång: magenochjag.blogspot.com
    gick väl ner ungefär 21kg första 12 veckorna!
    Wow, jätte fin viktminskning ju!! Hoppas jag oxå går ner så pass bra, har ungefär samma startvikt som du hade Glad Motionerade du något speciellt?
  • sweety88
    Sannalouise87 skrev 2011-02-16 12:06:49 följande:
    Hur mycket vitaminer och tabletter måste man knapra i sig efter operationen?
    Det är olika från sjukhus till sjukhus, jag tex tar just nu bara muli vitamin d vitamin och omeprazol
  • sweety88
    Sannalouise87 skrev 2011-02-16 12:16:09 följande:
    Aa..okej! Haha...allting är verkligen olika från sjukhus till sjukhus. Tänkte mest så man inte behöver ta 5-10 tabletter resten av livet...jag är så glömsk när de gäller sånt!
    Jag är oxå glömsk Tungan ute Men tur nog kan man ta dom flesta samtidigt även när man har flera tabletter, jag brukar ta på eftermiddagen/kvällen mina då minskar jag riskerna för att jag glömmer och ställer man alarm tex kl 9-10 på kvällen så är man nästan garanterad man är hemma och tar dom Glad
  • sweety88
    Zodic skrev 2011-02-16 16:41:24 följande:
    ja den känns väldigt jämn o bra när jag ser tillbaka på den :) men när man är mitt upåpe i det, vilket jag ju fortfarande är iof, så ser man det inte på samma sätt, de gånger vågen visat en viktökning eller står stilla tänker jag direkt att jag gjort något väldigt fel. Men det är ju sånt som händer, det fortsätter ju stabilt neråt.

Jag har motionerat oförskämt lite, skaffade ett gymkort i november, men sen jobbade jag alla dagar i december och varit bortrest en hel del i år så jag har lagt det lite på hyllan, underbara undanflykter :P skulle tagit tag i det denna veckan så går man och blir jättesjuk :(

Ni som nått målvikten, hur var sista viktnedgången?? Jag väger 68 nu, nästan precis bmi 25 :D vet inte vart jag vill men kanske till 60kg. det är en vikt som i mitt huvud är helt orealistisk att föreställa sig så vet inte riktigt eftersom jag aldrig varit normalviktig. Men ska jag tänka på det redan nu eller vänta tills jag är där, och försöka jämna ut det då? Det lär ju inte sluta upp direkt bara för att jag bestämt det..
    Ja, det kan jag förstå men så är dt ju oavsett om man är opad eller inte. Man stirrar sig blind på vägen och känns som en katastrof så fort dt inte går neråt eller visar lite mer Tungan ute Jag försöker dock nu känna tålamodet och inte ha för höga förväntningar, för en del tar dt ju längre tid och tappa och vill inte göra mig besviken jag är ju ändå på rätt väg.
  • sweety88

Är jag den enda som trots operationen fortfarande känner mig lite skeptisk och har svårt och förstå att jag äntligen ska gå ner i vikt? Jag är så rädd för misslyckas på nytt så man har svårt och se sig framför sig att man kommer antagligen tappa massor i vikt trots jag redan gått ner med flytet

• sweety88
    Jumbopolly skrev 2011-02-17 15:52:05 följande:
    jag håller med dig fullständigt...
    Värsa är att jag tappat matlusten med.. allt smakar pyton efter op =(
    Skönt och inte vara ensam om gå med känslan att det här inte alls kanske funkar, men självklart ska nog vi båda tappa massor. Vad tråkigt och höra, jag har istället tvärtemot. REDAN känner jag hunger och sug efter dt mesta, hoppas dt blir bättre för dig med tiden! Äta måste du ju kunna och njuta!
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)