• Lattjo

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Tingerling skrev 2011-01-02 11:16:22 följande:
    Hej! Ny här i tråden... Ska operera mig om 2 veckor och har lite smärre panik eftersom jag nyss hittade information om att man ska sluta med p-piller 1 månad innan operation. Är det någon som vet om detta gäller även minipiller???

Jag glömde bort att skriva in det i papprena vid informationsmötena och det var ingen som sa någonting om det - så jag missade det helt. Tror ni jag måste skjuta fram operationen??
    Ska ringa till sjukhuset imorrn och fråga, men tänkte att det kanske var någon här som har erfarenhet?
    Jag äter just nu Cerazette som är ett minipiller och jag behövde inte sluta med dom. Däremot blev jag rådd att sluta med dom sen för dom inte är helt tillförlitliga sen så jag ska gå nu i veckan och kolla om det kanske funkar med en spiral för min del istället.
  • Lattjo
    sabinaa skrev 2011-01-04 08:57:52 följande:
    Ni som flöt 2 veckor innan op. Minns ni hur mycket ni gick ner? Och om ni vill avslöja startvikten hade det också varit kanon.

Jag läste nämligen i en blogg om en tjej som bara gått ner 3 kilo på 2 veckors flyt och kirurgen var väldigt misstänksam mot henne och ville knappt opa henne. Hon svor att hon flytit i 2 veckor. Jag är jättenojig. Jag har gått ner 4,4 kilo på 6 dagar. Jag fuskade tyvärr lite på nyår. Men jag äter nästan max bara 800 kcal.

I söndags hade jag svårt att få ner skiten. Jag drack 3 drinkar under dagen och fick knappt i mig hälften. Jag fixade då en kycklinsallad till mig själv. Då låg jag på 670 kcal för hela dagen.

Usch, vad nervös jag är för att bli nekad.
    Jag gick ner 7,2 kg på två veckor.
  • Lattjo
    sabinaa skrev 2011-01-04 10:23:04 följande:
    Lattjo skrev 2011-01-04 09:11:41 följande:
    Jag gick ner 7,2 kg på två veckor.
    Får man fråga vad startvikten låg på?
    Jag har ju redan gått ner 4,4 kg och har 8 dagar kvar att flyta. Men jag gick upp en del efter bedömningen och har jag tur så kommer jag väga lika mycket på bedömningen som när jag opas. Tror ni dom kommer bråka med en? Jag får ju säga hur mycket jag gått ner och stå på mig om dom skulle bråka. Det enda sättet för dom att se att man gått ner är väl när dom opar en, när dom faktiskt ser att fettet är mindre kring levern.

Gudars vad nervös jag har blivit helt plötsligt!
    Jag vägde 106 när jag började. Gick ner det mesta första veckan och sen vart det lite mindre. När jag var på inskrivning sa jag vad jag vägde när jag började (som var några hg mer än när jag var på kirurgmötet) och hon skrev upp det men det spelade ingen roll egentligen.
  • Lattjo
    J L86 skrev 2011-01-05 09:53:54 följande:
    Hej tråden.
    jag börja bli lite nojjig här. Jag står stilla i vikt och gjort det 2 veckor kanske.... vad gör jag för fel? man blir ju orolig lixom.... opades den 28okt. gått ner total 25kg med flytet då. men nu står det stilla.... tycker jag äter rätt och börjat träna men inget händer =(

är det såhär i bland eller e det nått som jag gör fel??? orolig!!!
    Du har gått ner 25 kg på väldigt kort tid, du måste ge din kropp tid att hinna med. Oroa dig inte, det kommer att komma igång igen men det är inte ovanligt att man hamnar på en platå precis som när man går på en vanlig diet. Ge det tid, din kropp kommer säkert börja släppa ifrån sig lite snart igen. Om du äter det du ska enligt dina direktiv gör du inget fel, din kropp vill bara vila lite :)
  • Lattjo
    AlexiaGiulia skrev 2011-01-06 19:06:41 följande:
    hej Hej ! Började mitt flyt i går har jag har en sååååååån sjuk huvudvärk... jag dricker ca 3 liter vatten så de borde inte vara vätska jag behöver.... Sen e jag sjukt sugen på nåt....
    Jag hade också huvudvärk lite då och då, det gick över efter 3 dagar. Det är jättevanligt tyvärr :( Suget försvann också efter några dagar! Lycka till!
  • Lattjo
    Jejja78 skrev 2011-01-07 11:01:56 följande:
    Hur länge efter op törs man prova kolsyra är så vansinnigt sugen på cola zero ! Slänger in frågan igen om jasmin ris oxså brukar det funka som opad ?
    Jag provade kolsyra i måndags då hade jag varit opad i 2 veckor. För mig funkade det bra. Jasmminris vet jag inte men jag har provat basmatiris och det funkade bra för mig iaf men ris är en sån sak jag vet många dumpar på.
  • Lattjo
    kurilill skrev 2011-01-07 12:06:45 följande:
    Hur ska man äta efter operationen, efter den flytade fasen och puréfasen? Är det så mycket protein som möjligt som gäller, eller ska man äta en viss mängd kolhydrater också?
    Mina råd är 1 dl, kött/fisk/kyckling, 1 dl pasta/potatis/ris och 1 dl grönsaker plus sås (typ ½ dl grönsaker och ½ dl sås). Men det är jätteolika från sjukhus till sjukhus. Jag fick lära mig att man alltid ska prioritera proteinet och låta grönsakerna gå sist. Känns jättekonstigt när man annars alltid ätit mest grönsaker :)
  • Lattjo
    BohusM skrev 2011-01-07 14:17:35 följande:
    Oj, det ser ju ut som det blir 3½ dl mat, hur skall man få ner det direkt efter puréfasen???.... I mina papper står det 1-2 dl när man börjar att äta....
    3 dl blir det. Nu under purétiden ska jag äta 1 dl kött/kyckling/fisk, ½ dl kolhydrater och ½ dl grönsaker, alltså 2 dl. Sen är det ju inget tvång att man måste äta dom mängderna men det är max och det dom rekomenderar. En halv normalportion sa hon att det var ungefär. Men man ska ju inte trycka i sig maten om man inte orkar.
  • Lattjo
    BohusM skrev 2011-01-07 14:20:01 följande:
    OJ det blev fel... så här skall det stå...

Oj, det ser ju ut som det blir 3 dl mat, hur skall man få ner det direkt efter puréfasen???.... I mina papper står det 1-2 dl när man börjar att äta....
    Det är så olika från ställe till ställe konstigt nog :)
  • Lattjo
    Jejja78 skrev 2011-01-07 20:27:55 följande:
    Hur länge efter op började ni äta färska grönsaker typ sallad och tomat ?
    Jag har smakat lite tomat för några dagar sen men igår åt jag gurka som jag dippade lite försiktigt i dipp när resten av familjen åt chips. Mycket gott och det gick hur bra som helst. På måndag är det 3 veckor sen min op.
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)