• Fragile Angel

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Här pratas allt mellan himmel och operation {#lang_emotions_tongue_out}.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska, eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du ställa frågor om du är intresserad, vi svarar så gott vi kan.

-------------------------------------

1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa
    ett
    läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv, ca 130000 kronor.

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill o
    pereras
    på för information.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad ätstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Bra sidor som är värda ett besök:

Två jättebra forum om viktoperationer:

Gamla tråden vi surrat i:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m51167014.htmlwww.viktop.sewww.viktdropp.sewww.vantetider.se/se-vantetider/aktuellt-vaen...www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspxwww.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx

¸ .? Jag skrek åt en banan i ett hål för att jag saknar självkontroll¸ .?
  • Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)
  • Ölandstokan

hej alla

väntar fortfarande på min remiss bekräftelse, har gått 4 veckorn nu sen den blev skickad från Vc (om den nu blev skickad)??

Är det normalt att vänta så länge tro? och är det kirurgavd man ska ringa och kolla?

(¯`°?.¸ ♥♥ Madeleine ♥ Markus ♥ William ♥ Alice ♥♥¸.?°´¯)
  • år78

hej
    väger i dag 89 kg 164 lång
    har haft denna övervikt sen 99
    har testat allt ex xenical lyckats sen gått upp
    finns det hopp att  få en sån här op?

• Zodic
    år78 skrev 2010-05-17 10:42:11 följande:
    hej väger i dag 89 kg 164 lång har haft denna övervikt sen 99 har testat allt ex xenical lyckats sen gått upp finns det hopp att  få en sån här op?
    Det ger dig ett bmi på 33 vilket jag har väldigt svårt att tro att du skulle bli godkänd med tyvärr. :( Det är olika mellan olika län, men bmi 40 är vanligt, ibland 35.
  • år78
    Zodic skrev 2010-05-17 10:44:48 följande:
    Det ger dig ett bmi på 33 vilket jag har väldigt svårt att tro att du skulle bli godkänd med tyvärr. :( Det är olika mellan olika län, men bmi 40 är vanligt, ibland 35.
    jasså okej
  • Zodic
    skärgårdsbo skrev 2010-05-17 09:39:33 följande:
    Zodic -  när du kom till Sophiahemmet på morgonen för OP, vägde de dig då eller frågade de dig om du hade gått ner de kilon du skulle? Jag börjar noja över att jag inte ska gå ner allt som jag måste. Läkaren sa 8-10 kg till mig och under de senaste 3 veckorna har jag gått ner 6,9 kg och har alltså 1,1 kg kvar. Jag har stått still på den här vikten i över 1 vecka nu fast jag nästan inte äter alls (modifast plus lite mat på em/kvällen). Man kan ju tycka att om man går omkring och är hungrig hela tiden så borde det ge utslag på vågen. :/ Jag har gett mig sjutton på att fixa detta och är övertygad om att jag kommer att klara de där sista 1,1 kg men är rädd för att det kanske saknas något hekto beroende på vilka kläder jag har på mig. Skulle känna mig lugnare om jag visste att det inte var så stor fokus på viktnedgången när man kommer. Jag har läst här om flera som har OP:ats på Sophiahemmet som inte har blivit invägda men eftersom du precis har gjort det vill jag kolla med dig också . :) Läste din blogg imorse igen - den är jättebra!!
    Ja gud, jag känner med dig!
    Jag levde typ på vattenmelon och knäckebröd veckan innan men så åt jag på restaurang dagen innan och dåvar jag nervös att jag skulle gått upp.
    Men det var inget snack om någon vägning, dom frågade mig bara :)

vägde mig för första gången idag, redan under 100 :D 99,2... (112kg på bedömning, 105kg innan op) känns lovande det här :D
  • Ölandstokan

Yes

Fick äntligen tag på en persson som sa att dom kommer boka in mig för bedömning i Juni, Så gutt, Nu är man äntligen ett steg närmare

(¯`°?.¸ ♥♥ Madeleine ♥ Markus ♥ William ♥ Alice ♥♥¸.?°´¯)
  • sophiasthlm

Hej!!

Min remiss blev reggad på Ersta den 9/3-10 pratade med dom i förra veckan och nu säger dom bedömningsmöte inom 6 månader, Alla verkar vilja skicka sina remisser idt vilket antagligen gör att dom inte längre klarar 3 månader...Eller har jag fel??

• skärgårdsbo
    Zodic skrev 2010-05-17 10:47:30 följande:
    Ja gud, jag känner med dig!Jag levde typ på vattenmelon och knäckebröd veckan innan men så åt jag på restaurang dagen innan och dåvar jag nervös att jag skulle gått upp.Men det var inget snack om någon vägning, dom frågade mig bara :)vägde mig för första gången idag, redan under 100 :D 99,2... (112kg på bedömning, 105kg innan op) känns lovande det här :D
    Härligt! Vilken milstolpe att vara under 100!! Det får du fira!

Tack för svaret med invägningen - nu känner jag mig lite lugnare. Men modifast och keso kommer jag aldrig mer att äta efter detta. :/
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)