• Marma

Har man rätt att lära barn att ok döda småkryp bara för de äckliga?

E lite smått irriterad just nu på dagis då de tydliger säger till barnen att det ok att stå och kasta sten och stampa på myror bara för de äckliga.  
    Har lärt mina att även småkrypp behövs i naturen och är man dum mot dom så kanske de dumma mot oss sen (ja kanske lite överdrivet) så de har aldrig fått stampa/döda kryp medvetet någonsin. Lär dem att låter man dom vara så låter dom oss vara, typ.

Vad anser ni? bara för nåt e äckligt har jag då rätt att döda den/det....betyder det då att jag får döda vad som helst som JAG tycker är äckligt?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-29 22:48
    kan tilläga att ja, jag ska ta upp det med dagis när de ska dit nästa gång.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Har man rätt att lära barn att ok döda småkryp bara för de äckliga?
  • parvati

Nej verkligen inte, alla insekter har ju en uppgift i naturen att sköta.

• parvati
    parvati skrev 2010-04-29 22:48:17 följande:
    Nej verkligen inte, alla insekter har ju en uppgift i naturen att sköta.
    Undantag fästingar!
  • Eisa

Nej de skall lära sig att ha respekt för allt levande, hur äckliga de än ser ut.

• grodängel
    Eisa skrev 2010-04-29 22:48:58 följande:
    Nej de skall lära sig att ha respekt för allt levande, hur äckliga de än ser ut.
    Håller med
  • GulTussilago

nej absolut inte!
    (fast fästingar spolar vi ner i toaletten.. alla andra djur som är inne (spindlar, humlor mm) kastas ut på gräsmattan eller släpps ut genom fönstret

dock brukar här smällas en massa flugor när grannen släpper ut korna och det blir fluginvasion...
    Men spindlar, getingar och sådant får vara i fred!
    Däremot kan man "stampa" när man befinner sig nära en myrstack. Inte för att döda dem utan för att färre myror ska hinna klättra upp på benen..
    (men har vi picknick ute får myrorna smulorna)

• beccagranen

Inför barnen så är alla småkryp lika viktiga som husdjuren, spindlar släpps ut i trädgården osv. Men är jag själv så stampas det ihjäl i smyg ;) Fästingar finns det dock ingen nåd för! 

• malca

Skulle ju inte uppmuntra mina barn att döda småkryp, men jag skulle inte säga att det är absolut förbjudet heller för jag slår ju själv ihjäl myggor och fästingar.
    Om de skulle döda insekter bara för att de tycker att de är äckliga eller tycker det är roligt så skulle jag säga som du att det är fel, men om det är för att de är irriterande och gör en illa så tycker jag ändå att det är okej.

• Marma
    GulTussilago skrev 2010-04-29 22:53:06 följande:
    nej absolut inte!(fast fästingar spolar vi ner i toaletten.. alla andra djur som är inne (spindlar, humlor mm) kastas ut på gräsmattan eller släpps ut genom fönstretdock brukar här smällas en massa flugor när grannen släpper ut korna och det blir fluginvasion...Men spindlar, getingar och sådant får vara i fred!Däremot kan man "stampa" när man befinner sig nära en myrstack. Inte för att döda dem utan för att färre myror ska hinna klättra upp på benen..(men har vi picknick ute får myrorna smulorna)
    jo det e sant, där brister man nog...med att man ändå slår ihjäl flugor ju o dessutom dödar fästingar. :-/  inbilar mig att det finns massvi smed dom iallafall {#lang_emotions_dreamer}
  • TeÄrLivet

Nej jag tycker det är fel i princip att döda. Det ska man lära ut! Allt dödande som inte har med självförsvar och matinhämtning att göra är fel!

• Bevabus

Nej, jag är skittrött på folk som dödar djur för att de är äckliga! Då kan man lika gärna ränna runt och säga "Jag dödade den där personen för jag tyckte han var ful. Så nu slipper jag fängelse. Jag hade ju mina skäl". Jag tycker insekter har precis lika stor rätt att leva på denna jord som vi människor och även större djur.

There's a difference between speaking your mind and being a judgmental a**hole. Walk the line.
Svar på tråden Har man rätt att lära barn att ok döda småkryp bara för de äckliga?