soc tar unga föräldrars barn!
Lia85 skrev 2010-05-01 09:51:01 följande:
Snälla, jag är både ung mamma och socionom och så ser inte verkligheten ut. Har dina vänners barn blivit omhändertaget så finns det skäl till det, skäl du kanske inte vet om. Jag drar slutsatsen att placeringen inte är frivillig, vilket innebär at barnet är omhändertaget enligt LVU, och det kan inte soc besluta om mer än initialt, sen går det upp i länsrätten som fattar beslutet.Jag var 15 när min son föddes och har aldrig haft kontakt med soc.
Håller med dig precis....Så länge dom e SOL placerade e de ju bara för föräldrarna att åka och hämta dom, så varför har inte TS vänner gjort det?? Har barnen dock ett LVU går ju inte de, men då e de ju inte längre soc som tagit beslutet, isf ifrågasätter TS både soc och det svenska rättssystemet. TS kanske bor in en bra kommun där dom ingriper snabbt och har ett fungerande system för omhändetagande av barn och unga, jag bor dock väldigt nära en kommun som gjort det omvända (vetlanda och louise fallet) och jag vet fler fall som det tagit alldeles förlång tid för soc att ingripa, e de bättre??? Jag e ett kontrakterat familjehem åt Vetlanda kommun så jag vet hur dom resonerar, kan dock säga att dom har skärpt till sig sen dom blivit granskade