• Lia85

soc tar unga föräldrars barn!

Snälla, jag är både ung mamma och socionom och så ser inte verkligheten ut. Har dina vänners barn blivit omhändertaget så finns det skäl till det, skäl du kanske inte vet om. Jag drar slutsatsen att placeringen inte är frivillig, vilket innebär at barnet är omhändertaget enligt LVU, och det kan inte soc besluta om mer än initialt, sen går det upp i länsrätten som fattar beslutet.

Jag var 15 när min son föddes och har aldrig haft kontakt med soc.

• Lia85
    smurfsyster88 skrev 2010-05-01 09:53:49 följande:
    Plaseringen vara frivilig, men trodde att hon och pojken skulle åka tillbaka på måndagen men så blev de inte. Hennes mamma ringde till och med och dubbel kollade så de verkligen var så dom sa att de stämmde.   Så där har du fel.
    I så fall kan de ju när som helst meddela soc att de vill hämta hem barnet. Finns det ingen grund till LVU så är det ju inte mer med det. Inget att tjafsa om med andra ord. Då har de ju själva VALT att få barnet placerat, de hade bara behövt säga nej så hade det inte hänt (såvida inte det finns grund för LVU) 
  • Lia85
    smurfsyster88 skrev 2010-05-01 09:56:21 följande:
    De har inte gjorts några utredningar, och hon är långt ifrån alkholist med.  Så vad är de då soc har gått på?
    Det har garanterat gjorts utredningar, något annat är otänkbart. Då kan de ju lika gärna plocka barn ur barnvagnar på stan.... inte så troligt va?
  • Lia85
    Ssunshine skrev 2010-05-01 10:00:03 följande:
    Jag har ett fall som de håller på med just nu där dom gör fel med att nästan ta hennes dotter. hon får betala för vad hennes sambo gjorde innan, hanv ar pundare, och hans päron var alkisar, tjejens föräldrar var psykiskt sjuka, men hon jag känner, är mer precis som en vanlig människa! och är duktig, och dom reglerna dom dom har på henne endast för att hon är 17 år är SJUKT, dom har INGEt att säga till om.....
    De kanske ser att hon är ung och saknar ett sociat nätverk som kan stötta henne. Soc är inte onda, utan vill erbjuda stöd så att så många barn som möjligt kan få växa upp i en trygg miljö hos sina föräldrar. Alla vet att en placering endast är bäst för barnet när det föreligger rejäla omsorgsbrister.
  • Lia85
    smurfsyster88 skrev 2010-05-01 10:00:58 följande:
    Nä, men soc skulle gjort en utredning på henne i nov men de blev inget med de. För soc här är så jävliga. Sen är de ju inte bara att åka och hämta ett barn som vart borta i snart ett år.
    Om de nu saknar sitt barn och är så bra föräldrar, VARFÖR de gått med på  så lång placering????
  • Lia85
    Marma skrev 2010-05-01 10:02:11 följande:
    va? gör dom inte det?  jag som alltid trott att de gjort det för de har sååå många extra föräldrar/barnhem (eller vad nu kallas) i sverige *visslar lite tyst*
  • Lia85
    smurfsyster88 skrev 2010-05-01 10:05:53 följande:
    Dom ska ju upp i hovrätten snart för att försöka få hem pojken. Men eftersom de inte finns någon utredning på henne så blir väl de svårt. Men sen ska dom stämma skit ur kommunen med.
    Hovrätten?...
    De behöver inte gå till någon rättsinstans om placeringen är frivillig.
  • Lia85
    mammanmalla skrev 2010-05-01 10:09:02 följande:
    Nä de e inte bara att åka och hämta ett barn efter 1 år men varför gjorde hon inte det efter 1 v??? Då hade det ju inte varit något problem. Har barnet bott där i ett år så borde det också varit uppe i socialnämnden 2 ggr, vi har övervägandesamtal var 6 e månad och då ska allt dras i nämnde om placeringen ska vara i 6 månader till. Det e lag på de och det e för föräldrar och barnens rättigheter, för att placeringarna aldrig ska riskera att bli onödigt långa
    Precis, och kommunerna har inte direkt ett överflöd av pengar till onödig placeringar.
  • Lia85
    smurfsyster88 skrev 2010-05-01 10:11:20 följande:
    Hennes vänner hennes man för dom gifter sig imorn. Och hennes släkt och föräldrar stöttar dom, hans släkt. Så de är ju några stycken.Ja stöd vart då i sjön eller? Hon ville ha stöd eftersom hennes man inte är far till barnet men så tog dom de, fast att hennes man hjälpte henne.
    Läs ordentligt, jag länkade till Sssunshine
  • Lia85
    smurfsyster88 skrev 2010-05-01 10:15:32 följande:
    Nä, men får att få hem pojken.
    Är det en frivillig placering behövs inte det, så enkelt är det.
    Jag tror att det är ett LVU och att de ska överklaga till kammarrätten, kan det stämma?
Svar på tråden soc tar unga föräldrars barn!