Ella03 skrev 2010-04-30 11:25:14 följande:
Jag har i princip tänkt som du. Jag vill inte göra abort oavsett om barnet har downs syndrom och jag vill heller inte göra fvp pga missfallsrisken. Min partner tycker att vi ska se allt positivt och att det trots allt är liten risk att vi får ett barn med kromosomavvikelser och om det skulle hända så kommer vi älska barnet ändå. Anledningen att jag tvekar lite är mest för att jag tänkte att eventuellt kunde ett KUB test göra mig mindre orolig (om jag nu får låg risk), men skulle jag istället få en hög risk skulle jag kanske oroa mig helt i onödan. Än så länge tror jag att det lutar mot att inte göra ett KUB test, men måste fortfarande fundera vidare lite. Får jag fråga hur gammal du var när du var gravid? Blir alla i SVerige erbjudna att göra KUB test?Tack för dina tankar kring testet!
Det behöver absolut inte handla om att "älska barnet ändå" om barnet har konstaterade kromosomavvikelser. Vi valde att göra kub i min första graviditet trots att jag "bara" var 32 år. Vi fick 1:2 (t21), 1:3 (t13 & 18). Vi gick vidare med moderkaksprov där det konstaterades trisomi 21 (dvs. downs syndrom), mycket svagt hjärtkapacitet och inget näsben. Vi älskade redan vårt älskade barn i magen, SJÄLVKLART! Inte trots det, utan på grund av vår kärlek till vårt barn som visade sig må dåligt i magen valde vi att avbryta graviditeten. Den lille rörde sig knappt alls på några ul utan låg i princip lealös. Läkaren sa även att riskerna var mycket stora att vi skulle få ett sent missfall eller i värsta fall ett dödfött barn. Om inte barnet dog i magen så fanns stora risker att den lille skulle behöva genomlida en mängd operationer efter födseln. Vare sig jag eller min sambo kände oss känslomässigt stabila att gå omkring med denna vetskap, oro men även ovisshet om vilket scenario det skulle bli, resten av graviditeten, dvs. i 7 månader till.
Jag vill inte påverka dig åt ena eller andra hållet på något sätt, bara dela av mig av min erfarenhet som jag tror att ingen kan ta ställning till innan man försätts i en sådan situation. Nackdelen med Kub är ju att det "bara" är sannolikhetssiffror, men å andra sidan tror jag, obs. detta är min personliga bedömning, att om man får så bra siffror som 1:20000 och barnet visar sig ha en kromosomavvikelse ändå, så är det en lindrig variant av avvikelsen. Vi hade ju den högsta risksiffran som gick att få och vår lille mådde ju inte bra. Det finns ju olika sorters avvikelser, även av downs syndrom, som är mer eller mindre allvarliga.
Argument för att göra kub/mkp/fvp är att man får reda på om det skulle vara något fel tidigare än om man får reda på det efter rul. OM man nu väljer att avbryta kan jag tänka mig att det blir jobbigare ju längre tid det går.
Personligen skulle jag också vilja veta om mitt barn har t13 & t18. Abort är fruktansvärt jobbigt att göra och var innan jag gick igenom det jag gick igenom helt otänkbart för mig, MEN... hellre det både för föräldrarna och barnet än att det upptäcks vid födseln och barnet går bort en tid därefter...
Lycka till i ditt val!