• Ella03

Någon som valt att inte göra KUB test? Varför?

Står i valet och kvalet om att göra KUB test eller inte... Kan liksom se för och nackdelar med det och vet inte hur jag ska göra. Vill gärna höra vad ni har för tankar i ämnet! Jag är 30 år, men bor utomlands och här rekommenderar de alla att göra ett KUB test.

• Svar på tråden Någon som valt att inte göra KUB test? Varför?
  • tankar2009
    Ella03 skrev 2010-04-30 13:46:24 följande:
    Jag förstår att det måste ha varit en grymt jobbig period för er och otroligt svåra val. Men om ert barn mådde så pass dåligt redan i magen tycker jag att ni gjorde ett riktigt val, även om mycket svårt. Lycka till nu med den nya graviditeten!

Tack! Lycka till du med!
  • Ella03
    Kamikazee skrev 2010-04-30 13:32:17 följande:
    Vi fick samma KUB-resultat som tankar2009, bortsett från att i vårt fall har barnet inga kromosomavvikelser och inte heller några missbildningar vad man har kunnat se på riktat hjärt-UL och organscreening. För oss har detta inneburit en stor oro och jag har tidvis mått mycket dåligt hela graviditeten och inte kunnat glädjas. Även om allt verkar se bra ut, så är jag rädd att läkarna och testerna har missat något och att vårt barn har en skada iallafall. Jag har bf i mitten av juni så det är en lång väntan.Ska man göra ett KUB så bör man förbereda sig på att man kan få väldigt dåliga siffror och att det medför en stor oro och rädsla. Det var mycket att ta ställning till innan vi fick svaret på kromosomanalysen och när den väl kom så blev det snarare en chock att bebisens kromosomuppsättning var normal. Sedan kom oron över att det skulle vara någon missbildning, då en förstorad nackspalt kan visa på fysiska missbildningar. Det är en oerhörd tuff väntan och oro innan man får göra UL:en, och eftersom lungorna ändå inte är utvecklade i v 19-20 så vet man ju inte om allt är bra där också. Blir jag gravid någon mer gång så går vi direkt på fvp/mkp och tar inte omvägen kring KUB då oron och ångesten innan man får svar är för tuff att leva med. Så fundera lite på hur ni står, vill ni göra ett fvk om ni får dåliga KUB-siffror? För i så fall så kan ni göra det direkt och slippa flera veckors oro.
    Jag vill helst slippa att göra FVP pga av missfallsrisken och det är därför jag tvivlar på att göra KUB testet. Vet liksom inte riktigt vad jag skulle göra om jag får dåliga KUB siffror, eftersom jag inte vill gå vidare med FVP... Men förstår dig nu att du hellre skulle gå direkt på FVP för att slippa oron. Jag är bara så velig för jag är orolig att ångra mig i efterhand...
  • tankar2009
    Ella03 skrev 2010-04-30 13:51:00 följande:
    Jag vill helst slippa att göra FVP pga av missfallsrisken och det är därför jag tvivlar på att göra KUB testet. Vet liksom inte riktigt vad jag skulle göra om jag får dåliga KUB siffror, eftersom jag inte vill gå vidare med FVP... Men förstår dig nu att du hellre skulle gå direkt på FVP för att slippa oron. Jag är bara så velig för jag är orolig att ångra mig i efterhand...
    Om du inte i något som helst fall vill gå vidare och göra fvp/mkp skulle jag råda dig att avstå från att göra även kub. Det skapar nog bara en onödig oro hos dig eftersom det enbart ger sannolikhetssiffror och det kan ge en siffra alltifrån 1:2 till 1:40000.
  • Abrakadabra
    ->Ella03 Jag var 37 när jag blev gravid. Här i Stockholm tror jag att gränsen för när man erbjuds kub går vid 35 (olika från landsting till landsting, vissa har inte testet över huvud taget).

Jag tänkte som du, att det kunde vara skönt att veta om risken var låg, men även att ett besked om hög risk skulle innebära att vi skulle kunna förbereda oss och omgivningen under graviditeten även om oron nog skulle bli svår att tas med, vi skulle kanske grubbla mycket över graden av skada o.s.v. Skulle nog bero mycket på hur allt såg ut vid rutinultraljudet (lång väntan dit efter dåliga siffror vid kub).

I vårt fall upptäcktes en avvikelse vid rutinultraljudet: barnet har snedställda fötter, så kallad klumpfot/peva. Detta har ibland koppling till kromosomavvikelser och vi blev därför erbjudna fostervattenprov. Vi avstod dock, allt annat såg bra ut så vi bedömde att det sannolikt bara är fötterna som det är ”fel” på och att om det är någonting mer så är det sannolikt inte så allvarligt att det inte går att åtgärda. Vi har nu även varit på tillväxtultraljud (blev erbjudna det i vecka 32 p.g.a. fötterna) och allt ser fortfarande bra ut. Jag är jätteglad att vi har fått reda på detta med fötterna under graviditeten, skönt att veta och att kunna läsa på om vad det innebär i form av behandlingar etc. Eftersom allt annat har sett så bra ut vid ultraljuden är jag inte heller särskilt orolig att det ska finnas någon mer avvikelse även om tanken förstås dyker upp då och då. Men, det kan som sagt också finnas sådant som man inte screenar efter vid kub eller andra undersökningar så de tankarna skulle finnas oavsett.

->tankar2009 Jag ber om ursäkt om jag uttryckte mig klumpigt! Jag menar självklart inte att de som fattar det svåra beslutet om abort inte älskar sitt barn Hade vi (i vårt fall på annat sätt än via kub) fått veta att vårt väntade barn hade så pass svåra skador att det inte skulle överleva eller att det skulle leva men med ständigt lidande – ja, då hade beslutet varit abort även för vår del.

• cocos87
    Ella03 skrev 2010-04-30 13:48:37 följande:
    Får jag fråga hur gammal du är? Vilken månad är du i nu? Eller har du redan fött ditt barn, och i sådana fall hur gick det? Nyfiken! Jag är också rädd för att jag skulle oroa mig ännu mera om jag får ett halvdant resultat.
    Jag blir 23 nu, men nu blir ju alla erbjudna att göra KUB test, iaf här i värmland. Jag hade inte chansen att göra det med min dotter som jag nu har utan det var i den här graviditeten jag fick chansen till det om jag ville. Är nu i v.15.
    Nathalie 090607, BF 101029
  • gummegubben

Jag gjorde Kub för ca 1,5 vecka sedan, gjorde det för att vara mer förberedda om det skulle vara DS. Hade bestämt oss innan att inte ta bort det i så fall och vill inte göra FV-prov pga missfallsrisken. Ville bara vara mer förberedda.Hade svårt att bli gravida så....
    Resultatet blev 1:10 på DS och 1:140 på trisomi 13. Ångrar nu att jag gjorde KUB-en, det har skapat mycket oro. Nu är det bara att vänta på ultraljudet vecka 18. Har du inte tänkt att ta bort det och inte vill göra fv-prov så är min rekommendation att inte göra KUB. Oro är ju inte heller bra för fostret.

• Abrakadabra
    ->gummegubben Har ni gjort ivf? Och har de i så fall tagit med det i beräkningarna? Analysen av blodprovet kan bli missvisande och dra ner resultatet om man har gjort ivf. Systemet ska korrigera för det i beräkningarna men som jag har förstått det är justeringen rätt osäker eftersom man inte riktigt vet har/varför ivf:en påverkar. Jag vet inte om värdena kan bli annorlunda även efter FET.
    Vet du om det var nackspalten eller blodprovet eller båda delarna som har gett de relativt dåliga siffrorna?
    Hoppas att allt ser bra ut vid rutinultraljudet! Och skönt att siffrorna för trisomi 13 ändå såg ganska bra ut (om än inte tip top).
  • Gravid2010

Jag valde att inte göra nåt test trots att jag fyllt 35.

Det var snöstorm och jag orkade inte åka 30 mil för att göra testet. Sen vill jag heller inte behöva ta ställning till att ta död på någon i v.17 lr så...

• Malmöflicka

Jag blev erbjuden men avböjde. Förstår inte varför jag skulle göra det, det skulle inte förändra situationen på något vis iallafall. Jag är 28 men har gått hos privat MVC, därför blev jag erbjuden. Har två döttrar.

• tankar2009
    Gravid2010 skrev 2010-05-04 13:49:17 följande:
    Jag valde att inte göra nåt test trots att jag fyllt 35. Det var snöstorm och jag orkade inte åka 30 mil för att göra testet. Sen vill jag heller inte behöva ta ställning till att ta död på någon i v.17 lr så...
    Mycket okänsligt skrivet av dig... Men det visar ju bara att du inte vet vad det rör sig om rent känslomässigt!!
Svar på tråden Någon som valt att inte göra KUB test? Varför?