• inyourface

Försäkringskassan är otroligt känslokalla

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7046237.ab

Alla som har mist något, vare sig det är ett barn, ett syskon, en förälder osv, vet hur ont det gör, och hur det färgar hela ens existens svart.
    Var är förståelsen? Var är omtanken? Inte nog med att de sörjande ska behöva känna sig pestsmittad av alla som väljer att hellre undvika en på stan, än att beklaga sorgen så ska man nu infinna sig på sitt ordinarie jobb eller på arbetsförmedlingen följande dag av dödsfall. Är inte det sjukt?
    Är det bara jag som blir förbannad? Det är inte nog med att de sörjande ska behöva känna sig ensamma, missförstådda och deprimerade/deppiga av sorg!
    Fy fan, jag blir äcklad. Ja, det är helt rätt ord. F-kassan gör mig illamående.

Ni som tycker annorlunda får väldigt gärna förklara varför för mig!
    I never fall apart because I never fall together.
  • Svar på tråden Försäkringskassan är otroligt känslokalla
  • Mummy

Visst är det hemskt. Men det hänger på att det ska vara en sjukdom, vilket sorg inte är klassats som. Nu finns ju ett förslag på iaf två veckors (10 dagar) ersättning i samband med att ens barn dött. Vilket är ett bra förslag som jag hoppas går igenom

• HelleGbg

kanske en ny regering kan ändra detta sjuka!!
    För jag håller med dej ts! Illamående är bara förnamnet!!!

• inyourface
    Mummy skrev 2010-04-30 12:24:31 följande:
    Visst är det hemskt. Men det hänger på att det ska vara en sjukdom, vilket sorg inte är klassats som. Nu finns ju ett förslag på iaf två veckors (10 dagar) ersättning i samband med att ens barn dött. Vilket är ett bra förslag som jag hoppas går igenom
    Jo men vad fan är 10 fjuttiga dagar? Min pappa gick bort i cancer för lite över 2 månader sen, och jag fattar inte hur jag ska klara mig en hel livsstid utan honom. Nu är jag en sån människa som hellre jobbar än stannar hemma och tänker för mkt, men alla är inte så. Vissa vill vara hemma och sörja och ha tid för sig själv, och det tycker jag att man ska få! Och oförlöst sorg blir lätt en sjukdom, det kan nog alla som lider av depression hålla med om.
  • Anonym

Jag håller med dig i att det är både sjukt och att man blir förbannad.

Men det är ingen idé att klanka ner och bli arg på FK.
    De jobbar utifrån ett regelverk, bestämt av politiker.

Att säga att FK är känslokalla blir lite snett, de har sina regler och kan inte bryta mot reglerna för att vara snälla. Det funkar inte så.

Det du kan göra är att skriva till våra politiker och försöka påverka, kräva regeländringar.

• Mummy
    inyourface skrev 2010-04-30 12:26:39 följande:
    Jo men vad fan är 10 fjuttiga dagar? Min pappa gick bort i cancer för lite över 2 månader sen, och jag fattar inte hur jag ska klara mig en hel livsstid utan honom. Nu är jag en sån människa som hellre jobbar än stannar hemma och tänker för mkt, men alla är inte så. Vissa vill vara hemma och sörja och ha tid för sig själv, och det tycker jag att man ska få! Och oförlöst sorg blir lätt en sjukdom, det kan nog alla som lider av depression hålla med om.
    Jag håller med dig. Men det handlar om vad läkaren skriver i sjukskrivningen. Min mamma blev sjukskriven direkt när pappa dött och var det i över ett år. Men FKs regler gör att de måste gå efter vad läkaren skriver.
    Och 10 dagar är inte mycket, men det gör iaf att man kan hinna träffa en läkare för att prata om sin situation. Som det är idag måste du till AF eller jobbet dagen efter, annars mister man sin ersättning
  • Mummy
    HelleGbg skrev 2010-04-30 12:25:57 följande:
    kanske en ny regering kan ändra detta sjuka!!För jag håller med dej ts! Illamående är bara förnamnet!!!
    Vilken regering tänker du på nu? S har infört detta, M lägger fram ett förslag om att man ska få 10 dagar vid en sån förlust? Vilken regering ska till?
  • Anonym
    Mummy skrev 2010-04-30 12:24:31 följande:
    Precis. Det stämmer bra. Du vet det säkert men jag skriver det här ändå för det passar in i ditt inlägg:

Sorg är ingen sjukdom. Graviditet är ingen sjukdom.
    Det går inte att sjukskriva någon för sorg eller graviditet.
    Däremot går det att sjukskriva människor som drabbats av depression som följd av sorg eller svår foglossning som följd av en graviditet.

Det är stor skillnad på att ha sorg och vara sjuk.
  • Anonym (lotta)
    Anonym skrev 2010-04-30 12:29:47 följande:
    Jag håller med dig i att det är både sjukt och att man blir förbannad.Men det är ingen idé att klanka ner och bli arg på FK.De jobbar utifrån ett regelverk, bestämt av politiker.Att säga att FK är känslokalla blir lite snett, de har sina regler och kan inte bryta mot reglerna för att vara snälla. Det funkar inte så.Det du kan göra är att skriva till våra politiker och försöka påverka, kräva regeländringar.
    Vare sej det hjälper eller inte att bli förbannad, så blir man det ändå. Och jo, jag tycker de är känslokalla, de som jobbar där är vanliga människor. Det är VI som styr hur det ska se ut, det är vi som väljer politikerna, som ska sitta på sina 40 tusen i månaden fast de gått i pension, men en "vanlig" svensson ska inte få sjukskriva sig när hennes son går bortt Förbannad är inte ens förnamnet!
  • Anonym
    Anonym (lotta) skrev 2010-04-30 12:32:26 följande:
    Vare sej det hjälper eller inte att bli förbannad, så blir man det ändå. Och jo, jag tycker de är känslokalla, de som jobbar där är vanliga människor. Det är VI som styr hur det ska se ut, det är vi som väljer politikerna, som ska sitta på sina 40 tusen i månaden fast de gått i pension, men en "vanlig" svensson ska inte få sjukskriva sig när hennes son går bortt Förbannad är inte ens förnamnet!
    Två personer i min familj jobbar på fk. De är inte ett dugg känslokalla, de kan sitta hemma och svära över att reglerna är helt sjuka.
    Men de kan inte göra bedömningar grundade på att de tycker det.
    De har regler att följa.
  • inyourface

I artikeln står det ju att deras läkare skrivit otaliga mejl/brev till f-kassan och sagt att han verkligen anser att de borde få sjukskrivas. Därefter han fått till svar att det tyvärr inte räcker för att bli sjukskriven.

Hade f-kassan skickat mig till arbetsförmedlingen dagen efter min pappa gick bort, så hade jag bölat mig igenom hela stunden jag var där.
    Det finns ingen förståelse alls i sverige för ens psykiska hälsa. Vi vågar inte prata om döden, det är tabu, så när det väl händer så ska ingenting ändras, man ska gå vidare som om ingenting hänt och inte belasta systemet.... äckligt äckligt...

Svar på tråden Försäkringskassan är otroligt känslokalla