• Candra

Uppfostrar inte du ditt barn?

Efter att ha läst lite olika trådar så är det en sak som slagit mig många gånger, nu senast pga viss respons på vegetarisk mat till bebisar.
    Vissa saker är helt tabu och fruktansvärt att utsätta sina barn för, i alla fall om man ska tro fl. Det är saker som just vegetarisk mat, sötsaker och religion (islam verkar vara det som väcker starkast känslor) som ofta får det att hetta till.
    Ni som tycker det är så fruktansvärt att "neka" sina barn kött eller uppfostra dem inom islam, till er har jag en fråga;
    - Uppfostrar ni inte era barn? Försöker inte ni påverka dem att bli den sortens människor ni tycker om och lära dem era åsikter om rätt och fel?
    Jag ser inte skillnaden. SJÄLVKLART ger jag inte min dotter kött eftersom jag själv är vegetarian. SJÄLVKLART kommer jag "pracka på" henne mina åsikter om köttindustrin, SJÄLVKLART hoppas jag av hela mitt hjärta att hon kommer resonera precis som jag angående det!
    Vad är det som är så fel med det? Är det inte det som är grejen med att vara förälder, att jobba för att få sina barn till bra människor med värderingar man själv gillar?
    Säger ni aldrig nej när erat barn vill ha något, eftersom barnet redan i förskoleåldern måste få ta sina egna beslut?

Hjälp mig att förstå vad det är som är så fruktansvärt.

• Svar på tråden Uppfostrar inte du ditt barn?
  • lövet2

Nja, jag kan väl ta ett exempel:
    Min man är ateist och jag är agnostiker. Vad har vi då lärt våra barn i den vägen? Jo, att en del människor tror si och andra tror så, medan vi tror så här. Vi har inte hindrat dem från att vara i kyrkan (miniorer och andra aktiviteter) men inte heller föst dit dem. Vi har alltså aldrig hamrat in att "Gud finns inte!", bara för att vi inte är religiösa.

• Candra
    lövet2 skrev 2010-04-30 13:46:55 följande:
    Nja, jag kan väl ta ett exempel: Min man är ateist och jag är agnostiker. Vad har vi då lärt våra barn i den vägen? Jo, att en del människor tror si och andra tror så, medan vi tror så här. Vi har inte hindrat dem från att vara i kyrkan (miniorer och andra aktiviteter) men inte heller föst dit dem. Vi har alltså aldrig hamrat in att "Gud finns inte!", bara för att vi inte är religiösa.
    Finns garanterat andra saker ni påverkat era barn i, de saker jag tog upp var bara några exempel av de saker jag oftast ser att det blir diskussioner om.
  • Tow2Mater

Inte ser jag nåt större fel. Men vad gäller köttet måste ju det ersättas av något annat likvärdigt. Jag har ofta hört att vegetarianer uppmanas ta extra vitaminer, så ur den synvinkeln kan man ju undra om en helt köttfri diet är att rekommendera för små barn. Det kan ju vara tillräckligt svårt ändå att få i dem vad de behöver, utan ytterligare restriktioner. Men du väljer ju vad du ger till dina barn.

• fruis
    Tow2Mater skrev 2010-04-30 15:15:36 följande:
    Inte ser jag nåt större fel. Men vad gäller köttet måste ju det ersättas av något annat likvärdigt. Jag har ofta hört att vegetarianer uppmanas ta extra vitaminer, så ur den synvinkeln kan man ju undra om en helt köttfri diet är att rekommendera för små barn. Det kan ju vara tillräckligt svårt ändå att få i dem vad de behöver, utan ytterligare restriktioner. Men du väljer ju vad du ger till dina barn.
    Det beror på. Strikt vegankost är inte att rekommendera för växande barn utan åtminstone B12-tillskott. En balanserad lakto-ovovegetarisk diet är helt ofarlig.
  • Kleerup

Jag håller med TS! Ens egna värderingar/åsikter nöts in i ens barn. Det skulle vara konstigt annars.

Det här med vegetarisk kost fattar jag heller inte. Bara man ser till att ersätta alla protein, B12 mm. så är det väl inget problem?

Det finns 1000gr värre saker som en förälder kan göra mot sitt barn än att ge veg-kost. Däremot skall man vara öppen för barnens åsikter om saker. Mina barn måste definitivt inte tycka och tänka som jag.

• Eisa

Nej det är inte ens jobb som förälder att pracka på ens egna åsikter och värderingar. Ens jobb som förälder är att låta barnen vara helt normala så de slipper försvara sig i skolan och ta ställning till olika saker redan när dom är 7.

• PetraD

skälvklart lär man/jag sina barn det som är rätt enligt en själv.. men visst ska man också berätta för dem (inom vissa område som t.e.x religion) att finns mycket annat också..
    men visst vill jag lära mina barn det som jag tycker är bäst/rätt, men sen när de växer upp så måste ju de göra det som känns rätt för dem

• Amoudara

Självklart påverkas barn av sina föräldrar och vilka värderingar de har så blir det ju automatiskt. Men jag uppfostrar inte min son i att tycka och tänka precis som jag i allt utan till att bli en självständig tänkande individ så han klarar sig bra i livet.

• ReRant

Lär man sina barn att man som förälder sitter inne med den absoluta sanningen så gör man barnen en otjänst.

Jag lär hellre mina barn att ifrågasätta och tänka kritiskt, även om det gör det lite jobbigare emellanåt för mig som förälder.
    Jag kan tänka mig att de flesta här vill ha barn som gör precis som man säger i alla lägen och bara accepterar allt man trycker i dom.

Sedan kan man tycka det är korkat att uppfostra sin barn in i de flesta religioner, men det är en annan story.

• Tow2Mater
    Eisa skrev 2010-05-01 14:52:03 följande:
    Nej det är inte ens jobb som förälder att pracka på ens egna åsikter och värderingar. Ens jobb som förälder är att låta barnen vara helt normala så de slipper försvara sig i skolan och ta ställning till olika saker redan när dom är 7.
    Ha ha! Vad är "normal"? Finns det egentligen någon normal person?

"Normal" i skolan skulle kanske vara att vända kappan med vinden i varje ställningstagande situation för att slippa försvara sig, klä sig i alla senaste märkeskläder (då allt annat kan kräva lite försvarsposition) och om det behövs spegla politiskt korrekta åsikter i allt. Etc. Ett sånt barn vore det sista jag ville uppfostra! Barn är bra på att skapa grupper och ställningstaganden själva, i allt från vilka kläder man har till vilket hockeylag man hejar på. Om man inte lär sig ta ställning i olika frågor som liten, kommer man knappast att kunna det som vuxen heller.
  • Tow2Mater
    ReRant skrev 2010-05-01 15:39:01 följande:
    Lär man sina barn att man som förälder sitter inne med den absoluta sanningen så gör man barnen en otjänst. Jag lär hellre mina barn att ifrågasätta och tänka kritiskt, även om det gör det lite jobbigare emellanåt för mig som förälder. Jag kan tänka mig att de flesta här vill ha barn som gör precis som man säger i alla lägen och bara accepterar allt man trycker i dom. Sedan kan man tycka det är korkat att uppfostra sin barn in i de flesta religioner, men det är en annan story.
    Att lära barn en absolut sanning och att samtidigt ifrågasätta och tänka kritiskt står inte emot varann. Man kan göra både och, bl a genom att diskutera och förklara hur man kommit fram till den absoluta sanningen.
Svar på tråden Uppfostrar inte du ditt barn?