helt otroligt!!! läs!!!
Hej
Har oxå unicornis med rudimentärt horn. Har tidigare fött ett barn, spontan graviditet, låg i säte med gjorde vändning så jag jag kunde föda vaginalt.
Blev åter gravid i mars, spontant, upptäckte i april att graviditeten låg utanför livmodern i vad som skulle visa sig vara ett rudimetärt horn, blev op i slutet av april. Väntar nu på MR för utredning av urinvägarna.
Har tidigare gjort flertal ul undersökningar när jag inte varit gravid utan att man sett detta. Tror dock att jag själv ev kan sett hornet med ul när jag us mig själv en gång pga smärtor, gynekologen jag gick till såg dock inget avvikande.
Får hålla med om att kunskapen är låg på kvinnoklinikerna om detta. Fick själv sitta och informera vårdpersonalen. Men unicorn uterus inträffar bara hos 1 av ca 4000 kvinnor och det är en svår diagnos. Ul har sina begränsningar. Den vanligaste orsaken till att man upptäcker det är ruptur av graviditet i rudimenärt horn. Men din historia låter lite väl extrem, tycker man borde sett det vid laparoskopin eller kanske misstänkt uterusmissbildning vis hsg och inte bara tänkt sammanväxt tuba, synd att man inte kom in vid hysterskopierna.
Har du kvar ditt rudimentära horn? Om du har det, ta bort det, kan göras laparoskopiskt, eftersom du riskerar graviditetet i det.
Är själv under utbildning till gynekolog och hade verkligen begränsad kunskap om detta innan, vet inte om jag orkar fortsätta inom området då jag hela tiden blir påmind om det, eller så kanske jag kan bli expert inom området. Funderar mycket kring hur man ska kunna upptäcka oss tidigt så man slipper genomlida dessa komplikationer.