Skalman73 skrev 2010-04-30 16:42:34 följande:
E ensamstående med min dotter sedan hon var 10 månader då hennes pappa flyttade med tre veckors varsel för att han träffat en ny. Hennes pappa och den nya har bott ihop sedan dess och väntar nu barn. Nu e min dotter tre år och är hos sin pappa varannan helg och det verkar funka bra enligt vad han säger. Hon säger iof varje gång att hon inte vill åka, men så länge hon bara är tre vet jag inte hur mkt vikt jag ska lägga vid det? Har försökt fråga varför men får ingen riktig klarhet i det. Hon blir ledsen när hon ska åka och är väldigt mammig när hon kommer hem men det är väl bara för att det är bara hon och jag så mycket att det är här hon känner sig trygg? Eller vad tror ni?
Jo jag tror på ditt resonemang. Det var så här med ibörjan när min dotter börja träffa sin pappa utan mig. Varje gång det skedde en förändring i umgänget, t.ex. att hon träffar sin pappa fler dagar eller övernattar, så har hon bettet sig som du beskriver.
Jag tror att det är normalt, att det är en tidsfråga. Sen så är det ju så också att barn verkligen kan påverkas av hur vi föräldrar känner. Försök känna dig trygg med att hon åker till sin pappa och vara positiv inför det, prata också med honom om det här. Fråga gärna vad de brukar göra, hur det fungerar, ge tips på hur det kan bli bättre osv.
Förstår att det kan kännas surt med tanke på hur din situation har varit. Något som jag ofta får höra är att tidsnog kommer förstå hur det ligger til/har varit och kommer då uppskatta att man verkligen har försökt se till barnets bästa hela vägen.
Hoppas att detta har varit till någon hjälp! =)