• Daisy79

Näsblod av "snorsug"?

Min son som är fem veckor har blivit snorig och nu har jag skaffat en sådan där "snorsug" (det heter säkert något annat) eftersom han har ganska mycket snor i näsan. En kompis till mig berättade att hennes son fått näsblod när hon använde den på honom och att sköterskan på BVC i princip sagt åt henne att hon inte var klok som använde en sådan eftersom den tydligen var väldigt farlig. Någon som har liknande erfarenheter, eller kan jag fortsätta använda den? Den funkar ju väldigt bra i alla fall. Droppar först några droppar koksaltlösning i näsan, låter det verka en stund och sedan går det jättebra att suga ut snoret.

• Svar på tråden Näsblod av "snorsug"?
  • Stor mamma

kanske tunna blodkärl som vår ena dotter har, hon får näsblod bara man tittar henne i näsan  

Hon blöder fort hon får nasdroppar eller nått annat

• Marie1978

När jag skulle köpa en snorsug på Apoteket fick jag veta att de slutat sälja dem efter larm om skadade slemhinnor då den används. Jag köpte i stället en liten pump, där man inte kan få upp så mycket tryck, och den funkar lika bra. Liknande en sån som man sköljde öronen med när vi var så, Revaxör

• LillaTanten
    Marie1978 skrev 2010-04-30 17:34:21 följande:
     Jag köpte i stället en liten pump, där man inte kan få upp så mycket tryck, och den funkar lika bra. Liknande en sån som man sköljde öronen med när vi var så, Revaxör
    Nu är det ju hundra år sedan mina ungar var så små men jag fick också höra att man kunde skada slemhinnorna - det jag använde då var just en sådan där "gummituta"?

Fråga på Apoteket (eller Droghandeln som det heter nu), på Sjukvårdsupplysningen  eller på BVC vad de rekommenderar!
  • jag7

Läkare på barnakuten gav oss snorfrida när vår 5 veckors hade rs! Kan ge lite näsblod. Apoteket har ju ändrat åsikt om näsfrida och tar in dom igen. Men va noga med att ge koksalt samtidigt så kommer snoret ut lättare.

• Julia1234

Apoteket har som sagt tagit in dem igen

Vår son var också mkt snorig i början och vi använde nässug. Han blödde lite ibland, frågade vår läkare som sa att det inte var ngn fara. Tyckte att vi inte behövde ta i allt vad vi orkade
    Bröstmjölk är också effektivt att spruta in i näsan på dem (är ju sterilt)

• With a devilish smile

När min dotter var bebis så skulle min man köpa en nässug men dom på apoteket avrådde honom från det eftersom det är lätt att suga för hårt och de har känsliga blodkärl i näsan.

Fick tipset om koksalt & rensa på en topps , har gjort det hela tiden och aldrig använt en nässug & vi har klarat oss bra ändå faktiskt :)
    Ängla 081028 & Lillebror BF 100704
  • Streem

När vi låg inne på sjukhus i RS-viruset snorsög de min dotter varannan till var tredje timme med en "automatisk" sug (det var drag i den!). Vi låg inne i 4 dygn + att hon var dålig ca 3 dagar efter då vi sög med snorfrida.
    Men jag spolade alltid näsan med bröstmjölk eftersom sjukhus personalen sa att det har en antiinflamatorisk effekt.
    Hon kunde blöda lite ibland men hon hade inga problem med slemhinnorna efteråt. Men det är säkert olika från barn till barn.

• Miss Cee

Det vet man ju själv (iaf jag) att man lättare får näsblod också vid förkylning eftersom slemhinnorna i näsan redan är rätt slutkörda.

Det viktiga är att man spolar med koksalt innan så att det löser upp, och att man inte suger för hårt. Om man inte är dum i huvudet så fattar man ju att man ska ta det lugnare om det blir näsblod. Det är ju knappast så att man suger allt man kan trots att det börjar blöda och så fortsätter man så i flera veckor...

Jag ser inga problem att använda den. Koksaltet räcker inte alla gånger för att rensa och vi hade iNTE klarat oss utan den.

det är helt enkelt bara att använda den med omdöme. Och vårt AP säljer den också för övrigt.

• MrsMurphy

Den uppfattningen jag fått om denna genom prat med vänner så finns det 2 läger, antingen dessa som hört att det är skadligt samt dessa som är totalt frälsta snorsugarmammor. Jag har fått den känslan att om man blir frälst så kan det bli en aningens för frekvent användande och det är inte att rekommendera. 

Allt är såååååååå naturligt så...
  • Strumpan08

Tycker det verkar vara en onödig pryl, vi skulle köpa en sån när dottern var spädis men så pratade vi med några barnsjuksköterskor från neonatal som fnyste åt det och tyckte det var helt onödigt. Och dottern har faktiskt klarat sig fint utan att man varit tvungen att suga rent hennes näsa. Om hon varit täppt så har hon fått bada varmt innan läggdags då allt snor runnit ut av sig själv. Har det synts någon liten bobba så har jag petat ut den. Förkylda nätter har vi pallat upp huvudändan på hennes säng och använt Nezeril vid behov.

Strumpan ~ 9/12-2008 ~ sandlada.blogg.se
  • mumbuulu

Förstår verkligen inte problemet. Man borde kunna räkna ut själv att det är farligt att suga för hårt. Och således borde användningen inte bli farlig. Om ett litet barn är helt täppt i näsan eller har en stor snorbobba som man vill få ut går det utmärkt att suga. Men med försiktighet och ventilfunktion så att det inte blir hårt sug. Det tar lite tid men självklart ska man hjälpa barn att bli av med obehaget. Vem vill ha en stor snorkråka i näsan? 

Svar på tråden Näsblod av "snorsug"?