• bakeacake

Hur skulle du reagera om du blev serverad det här??

Du blir serverad en matbit som ser ut och smakar exakt som grillad oxfilé. du frågar vad det är och du får reda på att det är val. hur reagerar du???

• Svar på tråden Hur skulle du reagera om du blev serverad det här??
  • puss

hade inte reagerat nåt speciellt.

det är tammefan roligt nästan jämt
  • enny signatur
    bakeacake skrev 2010-04-30 18:42:36 följande:
    Du blir serverad en matbit som ser ut och smakar exakt som grillad oxfilé. du frågar vad det är och du får reda på att det är val. hur reagerar du???
    ingen chans. jag hade aldrig ätit från början. jag äter inte kött.
  • Argo
    Vadå? Äta valkött alltså? Det skulle vara oetiskt? Tja, kanske. Beror väl på vilken typ av val det är? Det finns valar som inte är utrotningshotade, ex Vikval, så jag ser inte att en bit vikval på min tallrik skulle vara så hemsk.
  • Argo
    bakeacake skrev 2010-04-30 18:45:24 följande:
    Ställer frågan med tanke på hur kontroversiellt det är med val/haj kött..
    Samma med haj (och säl). Det finns arter som definitivt inte är hotade och om man beskattar de bestånden på en hållbar nivå ser jag inget problem med att äta det.

Just när det gäller haj tycker jag det är resursslöseriet som är värre. Man fångar en hel haj, skär av fenorna och kastar sedan tillbaka kroppen/köttet i sjön istället för att ta hand om det.
  • Höst flickan

skulle itne äta!
    skulle sagt att jag inte vill stödja valjakt på nått sätt.

Nedräkningen har börjat....nu vecka 36..
  • byggd av bomull
    Soul skrev 2010-04-30 19:16:26 följande:
    Jag skulle bli upprörd. Det finns vissa saker man inte serverar utan att prata med sina gäster först. Val, gåslever, kalv ... Det är kontroversiella maträtter och för mig är det oförståligt hur man kan vilja riskera att göra sina gäster upprörda. Sen är jag uppfostrad till att vara tacksam mot de som bjuder mig på mat oavsett vad det är och hur det smakar, men i det här läget hade jag haft väldigt svårt att dölja min avsmak.
    Gås och kalv kontroversiellt? Waa?
  • Argo
    byggd av bomull skrev 2010-05-04 08:51:21 följande:
    Gås och kalv kontroversiellt? Waa?
    Gåslever innebär ju tvångsmatning av gässen och lite sånt där, så det kan ju vara kontroversiellt. Det smakar förresten "apa" så jag äter det ändå inte.

Men kalv? Är det inte nåt med brässen eller levern? Annars är ju kalvfärs inget konstigt. Bara en vanlig nedmald kossa, ju.
  • Pemmel

Jag skulle äta det. Valen är ändå död, lika bra att äta upp det om det smakade bra. Men jag skulle påpeka att jag inte gillar valjakten och troligen skulle jag inte gå till restaurangen igen.

• Tecken

Jag hade nog sagt "Jaha, konstigt... för det smakar ju inte alls fisk" eller nåt åt det hållet.

• mamma  mia

Jag fattar att man inte borde svara såhär, men jag skulle nog smaka, för jag har aldrig smakat val. Men det är klart att man inte borde hålla på med valjakt. Men som sagt, det ärliga svaret är att jag skulle ha stillat min nyfikenhet...

• Argo
    Tecken skrev 2010-05-04 13:33:07 följande:
    Jag hade nog sagt "Jaha, konstigt... för det smakar ju inte alls fisk" eller nåt åt det hållet.
    Med tanke på att valen är ett däggdjur så ...

{#lang_emotions_laughing}
  • Tecken
    Argo skrev 2010-05-04 14:22:39 följande:
    Med tanke på att valen är ett däggdjur så ...
    Tack, jag vet Men nu var det en hypotetisk fråga. Och jag tror att jag hade svarat så. Trots att valen är ett däggdjur.
Svar på tråden Hur skulle du reagera om du blev serverad det här??