• Happy76

Tunnare mjölk på kvällen? - sömn - vad göra?

Theo är snart 12 veckor och de sista två veckorna har han börjat sova sämre, dvs vakna oftare på natten och vilja ha mat. Tidigare har han antingen;
    - ätit sista gången vid halv 19.30 på kvällen och då sovit till ca 3, ätit och sovit till 7-halv 8,
    - alternativt ammats en gång till innan jag somnar vid 23 och då sovit till ca 4.30, ätit och sovit till 8.30-9.

Nu vaknar han ofta redan vid halv 2 tiden, oavsett när han åt senast på kvällen, och sen sover han bara ett par timmar åt gången... Han verkar lixom inte hålla sig mätt lika länge längre, kan det bero på att mjölken har blivit tunnare på kvällen numera? Eller är det bara ngn fas de kan gå igenom vid den här åldern?

Någon som har liknande erfarenheter, tips eller något annat? Vad tror ni om att testa att ge lite ersättning upptill sista kvällsamningen? Kan det ge lite längre sömnperioder?

Jag börjar bli trött, och de flesta verkar få allt längre sovperioder nattetid när bebisarna blir äldre, men vi tycks bara få kortare.

Som sagt, erfarenheter och tips vore guld värt!

• Svar på tråden Tunnare mjölk på kvällen? - sömn - vad göra?
  • namn

Jag tyckte att det gick i perioder, ibland sov hon länge och ibland bara korta stunder. Lagom när man tyckte att det var som jobbigast vände det.

• Hallonpaj

Det brukar komma en ökningsperiod i den åldern då barnet behöver amma ofater för att ge signaler till kroppen om att producera mera mjölk. Ju större de blir desto mer behöver det ju, så nu lägger han in en beställning. Efter ett tag så brukar produktionen komma ikapp. Sedan är den en utvecklingsfas där också då de blir mer medvetna om sin omgivning, och sånt kan ju också påverka.

• Titti och mini

Det är helt normalt att de har perioder, ibland behöver de äta mer, ibland sova mer beroende på bl.a. tillväxt. Jättemånga torr att deras mjölk inte är bra nog, men det är sällsynt att så är fallet. Får barnet fri tillgång till bröstet så anpassas produktionen till behovet Att ge ersättning kan med andra ord störa amningen eftersom barnet då inte suger utan åter flaska

• lövet2

Om han inte blir riktigt mätt av din mjölk, så somnar han inte så där gott. Att börja med ersättning för att man hoppas få mer sömn, är en fälla som många trillar i. Babysar ändrar sina sovvanor titt och tätt, oavsett vilken mat de får!

• Happy76

Helt normalt då alltså... Och bara hoppas på att det vänder... Inga konkreta tips på hur man kan få längre sovperioder? Hm, jag är nog antagligen ute efter en mirakelkur som inte finns ...

• lövet2

Mitt bästa tips är att du vänjer dig vid att ta en kort tupplur då och då. Även om du inte somnar, så gör själva avslappnandet underverk för ork och humör!

• Missisola

Happy: Undrar om det är mjölken bara...För min Ebba har liknande beteende(4mån) och hon får bara Ersättning.....

• Telna

Samma för mig!
    Min 10 1/2-veckors dotter har också börjat sova sämre på nätterna. Hon somnar inte förrän 23-24-tiden (efter att hon ammats/vyssjats till sömns) och vaknar oftast efter tre tim, och se´n en gång till tidigt på morgonen. (I och för sig är detta bättre för mina bröst än förut, då hon kunde sova 8-9 tim i sträck...) Häromkvällen testae vi om hon var hungrig efter att ha ätit klart från bröstet. Vi erbjöd extra bröstmjölk på flaska, hon började suga men avbröt och blev arg när mjölken kom. (Tar flaskan annars när hon är hungrig). Så hon är inte hungrig. Jag tror att det bara är att följa med i deras mönster när de är såhär små, et är väl för tiigt än att införa rutiner har jag hört.

• Happy76

Ja, det kanske inte är maten, utan någon fas de går igenom. Sova på dagarna är lite svårt för mig, som det är nu så sover Theo inte länge på dagarna heller, bara när vi är ute med vagnen, annars föredrar han powenaps på sådär en kvart just nu... Och då hinner jag inte somna riktigt.

MEN i natt har han sovit lite bättre! Eller mkt bättre! Ammades vid 21, sov till 3.45 (!!!) (med isättning av napp ett par ggr vid 1) och sen till 7 och så har vi gått upp nu! Jag är som en ny människa. Får se om det var en engångsföreteelse eller om det håller i sig!

• nero

Dom går igenom en utveclingsfas runt v 12. Kan visa sg genom att dom har svårt att sova antingen nattetid eller dagtid, vill klänga/snutta mer, gråter mer och är lite känsligare..... det går över! Min dotter är oxå där nu .....

Står i boken " växa och upptäcka världen"

Svar på tråden Tunnare mjölk på kvällen? - sömn - vad göra?