• underverket 06

Ni som gör IVF, har ni slutat med alkohol o kaffe innan behandlingen?

Har ni slutat med Kaffe o Alkhol innan IVF. Ska sätta in ett av våra frysta ägg om några veckor. Nu är det ju ingen IVF behandling men undrar ändå hur ni andra gjorde med alkohol o kaffe. Vår son föddes efter våra andra IVF behandling i nov 08 o då slutade jag helt med akohol o kaffe några veckor innan vi började med allt. Vårt första IVF blev inget o då drack jag flera kaffekoppar om dagen+ att jag drack alkhol fram till ÄP. Det finns vissa studier som visar att kaffe minskar fertiliteten, så därför försöker jag avstå från kaffe. Inbillar mig att det hjälpte lite vid vår lyckade IVF. Är dock enormt kaffeberoende, så det är svårt att inte dricka kaffe alls. Jag fuskar lite o dricker 1-2 koppar i veckan. Har era kliniker sagt något om kaffeförbud eller alkoholförbud.

• Svar på tråden Ni som gör IVF, har ni slutat med alkohol o kaffe innan behandlingen?
  • geten

Hej!
    Grattis till sonen!!

Jag har inte slutat med kaffet innan behandling, vi har ju genom gått äd så det är ju lite annorlunda behandling då utan äp och sprutor. Alkohol dricker jag väldigt lite så att det har nog inte kunnat påverka för vår del.
    Våra läkare har inte sagt något om att avstå det innan behandling!!

Där imot så dricker jag väldigt lite kaffe nu under ruvningen!! Men det är mer för att det inte smakar bra längre, gjorde det inte under förra ruvningen heller.

Lycka till!!

• isisisis

Ja.Jag har försökt i 5 år innan vi lyckades.Då tar man till allt för att lyckas till slut.
    Dessutom så kostar det ju pengar,så då vill man ju maximera sina chanser.

Slutade röka,dricka kaffe,använde inget antiinflammatoriskt inkl tigerbalsam,åt inte vitök ,mannen fick inte ha laptopen i knät,bada i varma bad i badkaret,cykla varje dag.

Alkohol var jag endast måttlig med.Avstod inte helt.Enl läkaren var det ingen fara med alkohol .Så länge man var måttlig.

• alskdldskjf

Jag har gjort fyra försök och har blivit gravid tre gånger varav ett missfall. Jag har inte druckit alkohol från och med att jag börjat medicinera, men jag är inte någon stordrickare i vanliga fall heller, någon öl på sommaren och en klunk champagne på nyår typ. Kaffe har jag dock druckit. Är en riktig kaffemoster och det enda jag gjorde var att försöka hålla mig till under tre muggar (gravidgränsen) per dag.
    Läkaren jag frågade om just kaffe sa att det var en bra gräns jag satt för mig och att det egentligen inte finns något som säger att mycket kaffe på något sätt skulle påverka om det blev en graviditet eller ännu ett misslyckat försök. Nu var det iofs ett par år sedan så det kan ju ha kommit fram annan information sedan dess.
    Men.... Jag har alltså blivit gravid trots kaffe....

• geten

Har faktiskt aldrig hört förut att det kan påverka med kaffe drickande innan behandling??? På vilket sätt??? Att det inte är bra att dricka massa kaffe när man är gravid och när man ruvar vet jag men innan behandlingen????

• Pimpinellan

Alkohol har jag aldrig druckit så det har jag inte ens behövt fundera på. Kaffe har jag alltid druckit måttligt fram tills efter vår första IVF för två år sen som inte gick till ET. Då slutade jag helt,drack kanske fem koppar på ett år. Numer dricker jag möjligen en kopp snabbkaffe i veckan-innehåller mindre koffein. Ändrat det vanliga teet mot rött också för te dricker jag nästan varje dag.
    Koffein både försämrar fertiliteten och ökar risken för missfall och var den personliga gränsen går vet ingen. Håller man sig inom rekommendation är det nog lugnt för de allra flesta utom för såna som mig som haft några missfall. Nästa gång jag blir gravid blir det inget kaffe alls.

• Pimpinellan
    Lilla plopp kanin skrev 2010-05-03 16:55:39 följande:
    Jag har helt slutat med te och alkohol. Endast för att optimera mina chanser.  
    Rött te är okey-ifall du nu saknar det vanliga teet. Roiboos är ju inte te alls utan en örtbuske.
  • Make your own kind of music

Blev väldigt nyfiken när jag läste inlägget om att kaffe påverkar fertiliteten negativt. 

På vilket sätt skulle det påverka? Blir äggen sämre? Eller fäster ett befruktat ägg som sätts in sämre? Har du någon referens till detta påstående?
    Jag ska gå igenom mitt andra IVF i slutet på maj och jag lever som vanligt nu under sprejperioden. Dricker flera koppar kaffe per dag och måttligt med alkohol.
    Känner mig väldigt maktlös när det kommer till IVF. Enligt läkarna så finns det ju inget jag själv kan göra för att påverka, men finns det studier som visar att kaffe minskar mina chanser så slutar jag direkt!
  • Min älskade dotter

under min sprayperiod så frågade jag angående alkohol och det påverkade inte effekten av synarelan,sen e det såklart måttliga mängder.när jag började spruta så drack jag ingen alkohol inte heller under ruvningen.avstod kaffe under  ruvningen.efter ET så stod det på info-blanketten att man ska avstå alkohol,vad gäller koffein så skulle det vara måttliga mängder.

• ava adore

Jag genomgår första IVF-behandlingen nu, har precis varit på äggplockning och har fram tills nu levt precis som vanligt - med kaffe, té och alkohol. Jag har frågat om det finns några restriktioner och det enda de sade var att de inte tyckte jag skulle träna hårt de sista dagarna innan äggplockningen eftersom man är så svullen då.
    Sjävklart kommer jag avstå alkohol efter att jag fått tillbaka ägget, men kaffe och té kommer jag inte klara mig utan, så jag kör nog på 3 koppar om dagen, så länge de inte säger att jag har större chanser att lyckas om jag avstår..

• Lilla plopp kanin
    Pimpinellan skrev 2010-05-03 21:23:49 följande:
    Rött te är okey-ifall du nu saknar det vanliga teet. Roiboos är ju inte te alls utan en örtbuske.
    Jo det dricker jag men med måtta.
Svar på tråden Ni som gör IVF, har ni slutat med alkohol o kaffe innan behandlingen?