Inlägg från: Frelisac |Visa alla inlägg
  • Frelisac

Förbjud dessa jävla kamphundar!

Jag har en amstaff och en amerikansk bulldog. Den senare genomgår nu en utbildning till vårdhund och uppvisar strålande resultat!

I går hälsade en kompis på. Han och hans familj har haft hund i alla år. Mest schäfer. När kompisen berättade om mina hundar ordnade hans mamma, som just fått diagnostiserad Alzheimers, skjuts tre mil enkel väg för att träffa dem. Och hon var lyrisk.

En sk kamphund - dvs hund som i ett historiskt persepektiv är avlad för hundkamp - är känd för sin vekhet gentemot människor. En sådan hund skulle ju, på husses, uppmaning slåss för sitt liv men också klara av att hanteras av människor i mycket stressade situationer. Sk "man biters" togs bort direkt.

Jag har rte barn, väntar det fjärde. Både hundar och barn vet vilka som bestämmer här hemma - och det är inte hundarna! Detta har inte heller varit svårt att få igenom, just för att hundar av denna ras har mycket förarvekhet i sig.

Den renrasiga "kamphundsvärlden" är mycket liten. Alla känner alla. Därför kan jag med stor säkerhet säga att de hundar som återfinns i massmedia INTE är renrasiga hundar där man med ganska stor säkerhet kan förutsäga mentalitet och dessutom har stabila ägare. Det är blandraser där de olika rasernas särdrag blandas hejvilt; kamp med skärpa, skärpa med vakt, vakt med kamp.

Lösningen på hundproblemen är inte rasförbud. Titta på Norge - det har gett lite om ens något resultat. Om man kriminaliserar en ras, kommer den att attrahera fel ägare (kriminella, oseriösa, okunniga) och blir dessutom en förslitningsvara eftersom man när som helst kan bli av med hunden. Gör tvärt om - bjud in i de "fina salongerna" för vilken sprätt som vill ha en hund som penisförlängare väljer hundraser som är allmänt vedertagna som utställnings-, tävlings- och familjehundar?

• Frelisac
    Faber skrev 2010-10-12 21:36:12 följande:
    Och vad ska det föreställa?
    Ja vad tycker DU att bilderna visar?
  • Frelisac
    Faber skrev 2010-10-12 22:29:52 följande:
    Jag tolkar det som att du med bilden vill säga att hunden är ofarlig vilket är ett logikfel.
    Nej, jag vill inte säga att hunden är ofarlig. Precis som att bilar, bestick, godis...motion...sex... ja, i stort sett vad som helst, inte är ofarligt om man hanterar det på fel sätt. Blir bara så jäkla less på folk som resonerar svart/vitt. Och ja, dessa människor återfinns i båda "kamphundsläger" men faktum kvarstår - de som kan hund förespråkar inte rasförbud.
  • Frelisac
    Faber skrev 2010-10-12 23:32:24 följande:
    Vissa hundar ÄR farligare, inte på grund av att de är mera benägna att bita utan på grund av sättet de attackerar på och konsekvenserna. Det spelar ingen roll för den bitne vad som var orsken, om tillräckligt många missbrukar en hundras får man överväga förbud även om det inte är rasens fel eftersom den är farlig genom att vara tillgänglig för allmänheten.
    Och du tror att ett förbud skulle få dessa människor att sluta använda sig av hunden som ett vapen/penisförlängare? Det är ju verkligen bara att spela dem i händerna!!! Hunden blir på så sätt en ännu större statussymbol i kriminella kretsar och varje individuell hund blir i sig mindre värd (en slit-och-släng-vara) i och med att ägaren riskerar att bli av med den när som helst, vilket bara skulle späda på den oregistrerade blandrasaveln och det dåliga omhändertagandet av hundarna ytterligare.

Nä, gör tvärt om. Bjud in dessa hundar i de fina salongerna. Vilken kriminell sprätt vill ha en hund som lika gärna kan ägas av utställningsintresserade 67-åriga Agda eller agilityfrälsta 13-åriga Madde? Låt de sk "kamphundsraserna" göra samma resa som schäfern, rottweilern och dobbermanhunden (även fast dessa hundar p g a sin brist på päls knappast kan bli brukshundar).

Utan att känna dig, Faber, eller någon annan som uttalar sig positivt om rasförbud så kan jag säga att ni med största sannolikhet har noll och ingen insyn i rasförbudets verkningar i andra länder. Jag har dock bekanta med lång hunderfarenhet bl a i Norge och har varit där i "hundärende" så sent som för någon månad sedan. Och utifrån mina erfarenheter kan jag konstatera att rasförbudet inte ger någon som helst verkan. Attacker och kriminalitet med aggressiva hundar har inte minskat ett dugg - snarare ökat just eftersom hunden är kriminaliserad och därmed en statussymbol i vissa kretsar. I Italien och Belgien frångår man nu sina rasförbud - vad tror du att det beror på?

Den ena av de två hundarna som återfinns på min blogg är en inprovad tjänstehund. Av alla hundar som testledaren utvärderat uppvisade hon de absolut bästa resultaten och hon bedöms vara en ypperlig hund för att arbeta med funktionshindrade barn. Detta uttalande är gjort av en hundbiolog/hundpsykolog/ vårdhundstestare/hundtränare. Av nån anledning känns det som att jag litar mer på hennes ord, grundade på kunskap, erfarenhet och personlig bedömning av min hund än på dina, Faber. Hur många hundar av sk "kamphundsras" har du egentligen stiftat bekantskap med?
  • Frelisac
    Frelisac skrev 2010-10-13 06:55:06 följande:
    Och du tror att ett förbud skulle få dessa människor att sluta använda sig av hunden som ett vapen/penisförlängare? Det är ju verkligen bara att spela dem i händerna!!! Hunden blir på så sätt en ännu större statussymbol i kriminella kretsar och varje individuell hund blir i sig mindre värd (en slit-och-släng-vara) i och med att ägaren riskerar att bli av med den när som helst, vilket bara skulle späda på den oregistrerade blandrasaveln och det dåliga omhändertagandet av hundarna ytterligare.

Nä, gör tvärt om. Bjud in dessa hundar i de fina salongerna. Vilken kriminell sprätt vill ha en hund som lika gärna kan ägas av utställningsintresserade 67-åriga Agda eller agilityfrälsta 13-åriga Madde? Låt de sk "kamphundsraserna" göra samma resa som schäfern, rottweilern och dobbermanhunden (även fast dessa hundar p g a sin brist på päls knappast kan bli brukshundar).

Utan att känna dig, Faber, eller någon annan som uttalar sig positivt om rasförbud så kan jag säga att ni med största sannolikhet har noll och ingen insyn i rasförbudets verkningar i andra länder. Jag har dock bekanta med lång hunderfarenhet bl a i Norge och har varit där i "hundärende" så sent som för någon månad sedan. Och utifrån mina erfarenheter kan jag konstatera att rasförbudet inte ger någon som helst verkan. Attacker och kriminalitet med aggressiva hundar har inte minskat ett dugg - snarare ökat just eftersom hunden är kriminaliserad och därmed en statussymbol i vissa kretsar. I Italien och Belgien frångår man nu sina rasförbud - vad tror du att det beror på?

Den ena av de två hundarna som återfinns på min blogg är en inprovad tjänstehund. Av alla hundar som testledaren utvärderat uppvisade hon de absolut bästa resultaten och hon bedöms vara en ypperlig hund för att arbeta med funktionshindrade barn. Detta uttalande är gjort av en hundbiolog/hundpsykolog/ vårdhundstestare/hundtränare. Av nån anledning känns det som att jag litar mer på hennes ord, grundade på kunskap, erfarenhet och personlig bedömning av min hund än på dina, Faber. Hur många hundar av sk "kamphundsras" har du egentligen stiftat bekantskap med?
    Faber - du missade av nån anledning att svara på mina två frågor...
  • Frelisac
    Frelisac skrev 2010-10-13 12:59:39 följande:
  • Frelisac
    Faber skrev 2010-10-13 14:36:14 följande:
    Jag svarade ju.

Förbud måste man se till att de efterlevs, har man inte viljan/resurser så är det meningslöst.

2.

Ska jag tolka det som att du blev mig svaret skyldig? Frågan jag saknar svar på är hur stor personlig erfarenhet du har av sk "kamphundsraser".
  • Frelisac
    Faber skrev 2010-10-13 17:03:32 följande:
    Man har inget val, man kan sällan göra undantag vid den typen av beslut och det gäller inte bara hundar. Anta att tillräckligt många skulle missbruka sina jaktvapen. Då kommer de att förbjudas eller också blir det hårda restriktioner. Att den stora andelen jägare inte missköter sig kan man inte ta hänsyn till då hotet finns. Ett trubbigt instrument? Javisst men man kan i princip aldrig göra undantag och skilja en typ av ägare från en annan.
    Vad du missar, Faber, är att det redan FINNS lagstiftning mot aggressiva hundar. Skillnaden är att lagstiftaren - till skillnad från dig - inte är inskränkt utan anser att alla hundar (oavsett ras) som är en fara för andra djur eller människor inte ska få vistas fritt ute i samhället.

Ditt uddlösa resonemang kan närmast likställas med att alla revolvrar skulle förbjudas men att det var ok för folk att bära pistol. Var kommer du med det? Jo, att alla som vill använda vapen kommer att köpa pistoler (förutom de som vill vara häftiga och använder revolver för att vara skräckinjagande). Lösningen är att allt farligt användande av vapen kriminaliseras.

Slutsentens: Kriminalisera farliga hundar, inte hundraser.

Och se... det har ju lagstiftaren redan gjort!
  • Frelisac

Förresten, Faber - skulle vara kul att höra dina tankar om vårdhundstestarens bedömning av min kamphund.

Svar på tråden Förbjud dessa jävla kamphundar!