Förbjud dessa jävla kamphundar!
Jag har en amstaff och en amerikansk bulldog. Den senare genomgår nu en utbildning till vårdhund och uppvisar strålande resultat!
I går hälsade en kompis på. Han och hans familj har haft hund i alla år. Mest schäfer. När kompisen berättade om mina hundar ordnade hans mamma, som just fått diagnostiserad Alzheimers, skjuts tre mil enkel väg för att träffa dem. Och hon var lyrisk.
En sk kamphund - dvs hund som i ett historiskt persepektiv är avlad för hundkamp - är känd för sin vekhet gentemot människor. En sådan hund skulle ju, på husses, uppmaning slåss för sitt liv men också klara av att hanteras av människor i mycket stressade situationer. Sk "man biters" togs bort direkt.
Jag har rte barn, väntar det fjärde. Både hundar och barn vet vilka som bestämmer här hemma - och det är inte hundarna! Detta har inte heller varit svårt att få igenom, just för att hundar av denna ras har mycket förarvekhet i sig.
Den renrasiga "kamphundsvärlden" är mycket liten. Alla känner alla. Därför kan jag med stor säkerhet säga att de hundar som återfinns i massmedia INTE är renrasiga hundar där man med ganska stor säkerhet kan förutsäga mentalitet och dessutom har stabila ägare. Det är blandraser där de olika rasernas särdrag blandas hejvilt; kamp med skärpa, skärpa med vakt, vakt med kamp.
Lösningen på hundproblemen är inte rasförbud. Titta på Norge - det har gett lite om ens något resultat. Om man kriminaliserar en ras, kommer den att attrahera fel ägare (kriminella, oseriösa, okunniga) och blir dessutom en förslitningsvara eftersom man när som helst kan bli av med hunden. Gör tvärt om - bjud in i de "fina salongerna" för vilken sprätt som vill ha en hund som penisförlängare väljer hundraser som är allmänt vedertagna som utställnings-, tävlings- och familjehundar?