• MiaMitisen

Rådjurssäkra växter/buskar.

Tänkte jag skulle ta tag i det här med växter och liknande nu. Känner att det är dags att sätta lite färg på tomten. Men... Vi bor i skogen = många rådjur.
    Har även upptäckt att det är djur som älskar att äta upp mina växter.
    Så nu är min fråga:
    Nån som har bra tips på rådjurssäkra växter eller tips om hur man håller borta rådjuren.
    vet att det finns att köpa medel och sånt. men jag tycker faktiskt att det är lite för dyrt.... Speciellt om det inte skulle hjälpa.

Tack för hjälpen i förväg. =)

• Svar på tråden Rådjurssäkra växter/buskar.
  • Siphra

Tulpaner är ingen idé, men påskliljor och narcisser går oftast bra.

Man kan köpa säckar med blodmjöl som är både näring och håller rådjuren borta. Men man får strö ut mer efter regn.
    Sen fult, men ibland nödvändigt. Lägga hönsnät över favoriterna, hägna in. De kan gnugga hornen mot stammar också, skydda dem.
    Och sen skaffa en bra attityd, så du inte bryter ihop varje gång de har varit in och nafsat.
    Annars kan du ju försöka kommunicera med dem, göra nån deal. Mata dem utanför tomten och lova att du fortsätter på vintern om de inte går in och äter dina växter. Du kan läsa om detta i böcker om djurkommunikation. 
  • norrona

man kan i princip plantera vadsomhelst, man kan sätta upp ett stängsel under uppväxtningstiden, iaf om du planerat träd å sånna grejjer, spika upp 1m 1tumms med sex hörn sen foga ihop med 1tums plank i en sexkantscirkel, 12plank totalt alltså... men du kanske syftade på blommor å sånt, kanske ska sätta upp en salt klubba en bit ut i skogen så dom kan stå där och slicka ist...

• MiaMitisen

Tack för alla tips! =) det där blodmjöl har jag hört talas om. Så det får jag väl testa.
    Bryter ihop gör jag inte, har liksom fått acceptera läget när man valt att bo här.
    men tänkte jag skulle ta tag i trädgården på allvar nu så då är det lika bra att göra det på ett "säkert sätt".
    Kanske även får ta mig ett "snack" men dom som du säger siphra. =)

Svar på tråden Rådjurssäkra växter/buskar.