Inlägg från: Mizz Turko |Visa alla inlägg
  • Mizz Turko

Smärtan!

Hej TS,

är lite i samma sits som dig. har aldrig tänkt på förlossningen men nu när det börjar närma sig så undrar man om man komme att klara av det. är ju dessutom en kontrollfreak så man är orolig att man ska flippra ut helt.

Har ju haft 5 mf/ma själv och genomgått 2 medicinska aborter och smärtan är obeskrivligt där, men har alltid knippat ihop det med "psykiska tillståndet" man är i.

har 1 dotter som kom till världen genom kejsarsnitt pga komplikationer under graviditeten.

Denna gång ska jag föda vaginalt men nu börjar rädslan smått komma.

hoppas att det går smort för dig och för mig för den delen och att vi sen kan "vifta" bort detta.

Prinsessan Lorin 090512 ~~~ Prins BF 100624
  • Mizz Turko

Får man fråga vad ni har haft för "smärtlindring" och vad ni rekommenderar?

är tyvärr känslig mot morfin så det mesta ryker bort och kan jag inte få hjälp av tyvärr...

• Mizz Turko

Tål inte lustgas heller tyvärr...

• Mizz Turko
    Tokern skrev 2010-05-05 21:39:40 följande:
    TENS? Sterila kvaddlar? Aukupunktur?
    Sterila kvaddlar, vet jag inte alls vad det är? akupunktur erbjuds ju inte tyvärr på alla ställen.

Tens kanske man kan prova på då.
  • Mizz Turko
    Tokern skrev 2010-05-06 00:33:42 följande:
    Sterila kavaddlar har en förmåga att inte låta så trevligt. Man sprutar in vatten i eller under huden och får en kortvarig kraftig smärta som aktiverar det kroppsegna smärtlindringssystemet.www.vardguiden.se/Sjukdomar-och-rad/Omraden/B.../TENS brukar vara bra om man tränar på det innan. Precis som lustgas är det den födande kvinnan som doserar när och hur mycket smärtlindring som behövs, detta ger ju lite extra fördelar, utöver enbart den smärtlindrande effekten Akupunktur verkar beror mer på vem som är i tjänst (då det är en påbyggnadsutbildning) så man kan ju alltid fråga efter det.
    Okey, tack då är man mer uppdaterad. Har tyvärr inte fått något info fr min BM än, men kan ju bero på att jag inte fått klartecken till att föda "vaginalt" än, men vill ju vara välförberedd om så ska ske.
Svar på tråden Smärtan!