• Äldre 1 May 21:58
    18844 visningar
    10 svar
    10
    18844

    Kan man diska servicen "MÅSEN" i diskmaskin????

    Jag fick servicen måsen av farmor innan hon gick bort. Den är komplett och ligger just nu i en låda, som den gjort de senaste 20 åren...

    Min fundering är att man kanske skulle plocka fram den och börja använda den, den gör ju ingen nytta i kartonen så att säga...

    Men jag hatar!! att diska.

    Så min fråga är, går det att köra måsen i diskmaskin?
    Utan att förstöra den då... :)

    Lånad bild:

  • Svar på tråden Kan man diska servicen "MÅSEN" i diskmaskin????
  • Michis­en
    Äldre 1 May 21:59
    #1

    Klart det går, men jag tror att dekoren kommer att bli förstörd snabbare än vad du vill förstöra den.


  • Äldre 1 May 22:02
    #2

    Skulle inte göra de då de e guldkant, den kommer försvinna då, efter ett x antal diskningar.

    De som går brukar vara märke under att de klarar av de, nyare finare porslin klarar men inte de gamla tyvärr.

  • Äldre 1 May 22:48
    #3

    Det lär finnas nya serviser som har klar glasyr utanpå metallkanten och dessa kan diskas i maskin.

    Men jag tror inte att Måsen är en sådan. Och då förstör maskindiskmedlet guldkanten efter några diskar och sen är servisen i princip värdelös.

  • Äldre 1 May 22:50
    #4

    Ha, och där hade jag nog fel- kolla här:

    www.danskdesign.nu/royal-copenhagen-m%C3%A5s-m-guld-espressokopp-och-fat-p-2562.html


    The Seagull dinner service is dishwasher-safe and will tolerate up to 75 degress Centigrade (165 degrees Fahrenheit), heating up in oven and gradually cooling down.
    Not suitable for microwave oven.

  • Michis­en
    Äldre 2 May 09:37
    #5

    Alltså... Hur det än är, nu verkar ju Bimsan hittat bevis för att den går att diska i diskmaskin, så tycker jag personligen att hellre använda servisen än att låta den stå och samla damm. Visst är det tråkigt om den nu skulle bli förstörd, men det löper man ju alltid risken att göra med porslin när man använder det - låt tingen få leva och användas!


  • bakeac­ake
    Äldre 2 May 09:39
    #6

    Min mamma diskar sin i maskin och har gjort de de senaste 10 åren..


  • Nyfike­n gul
    Äldre 2 May 09:43
    #7

    jag diskar aldrig finporslin i diskmaskin, det sliter mer på det fina porslinet än man tror.

    Riktigt fint porslin är oftast tunnare och skörare än det man äter på till vardags så även om det sägs att man kan diska den i maskin så skulle jag aldrig ta risken just för att dekoren kan bli sliten och man riskerar också att delar kan gå sönder i en fullpackad diskmaskin. Jag skulle aldrig förlåta mig själv om någon del blir sliten eller går sönder i en diskning i den finservis som jag har och som jag samlat på i snart 15 år.

    en komplett servis som stått i en kartong i 20 år skulle jag vara mycket rädd om och diska den för hand, jag menar hur ofta har man så många gäster hemma att man använder en full servis vid varje bjudning?  ta den tiden det tar att diska den nu och sätt undan servisen och använd den sen.


    Victor född 10/6 - 2008- - vår älskade son!
  • Äldre 2 May 10:12
    #8

    Nyfiken: Jo, jag tänker nog som du. Jag hade grämt mig väldigt om det blev kantstötningar på en servis som trots allt kostar flera hundra kronor för en ny tallrik och som man har ärvt.

    Men får helt enkelt göra det till en grej att diska och torka den ömt med en linnehandduk, tänk på gamla farmor medan du gör det och vad hon kanske offrade för att servisen skulle inköpas.

  • Äldre 2 May 11:08
    #9
    Themis skrev 2010-05-01 22:50:43 följande:
    Ha, och där hade jag nog fel- kolla här:www.danskdesign.nu/royal-copenhagen-m%C3%A5s-... The Seagull dinner service is dishwasher-safe and will tolerate up to 75 degress Centigrade (165 degrees Fahrenheit), heating up in oven and gradually cooling down. Not suitable for microwave oven.
    å de e ju superbra, har liknade porslin kankse de med går. :)
  • Golvmo­ppen
    Äldre 2 May 23:01
    #10

    Har alltid fått höra att porslin med guldkant ska diskas förhand. Vi har också Måsen o den kommer fram ibland, men får diskas o torkas förhand efteråt.

Svar på tråden Kan man diska servicen "MÅSEN" i diskmaskin????