• Eldila

Gävle - vilket område är bäst?

Hej!
    Jag, min man och våran pojk som är född i januari har i tankarna på att flytta till Gävle till hösten om han kommer in på sin utbildning.
    Vi skulle gärna vilja höra några tankar om områden man borde akta sig för eller områden som är bra :)
    Eftersom vi aldrig varit i Gävle vore det kul att höra åsikter från personer som bott eller bor i Gävle, vart en relativt nybliven småbarns-familj skulle kunna tänkas bo.

Har kollar runt lite på internet... Bomhus verkar vara billigt att bo i. Vi är vana vid att bo 1 mil utanför stan så det spelar ingen roll.

Oehört tacksam för svar! :)

/Eldila

• Svar på tråden Gävle - vilket område är bäst?
  • Tettan

Det beror väl lite på vad man är ute efter. Jag skulle ju tipsa om Valbo, en ort lite utanför Gävle som känns lite mer "på landet". Bussförbindelserna är bra.

• honeydew

I Bomhus finns det mycket barnfamiljer och radhus, är min uppfattning.. Känner många med barn som bor där. Vet intr hur dagisen är dock. Är lite närmre till Bomhus än Valbo från Gävle.

Om ni vill bo i lägenhet kan jag tipsa om Brynäs eller Söder, är då rätt så nära till centrum. Jag skulle nog hålla mig undan områden som Andersberg, Öster och Sätra (även om det självklart går att bo där med..).

• Yiskah

Jag har bott i Valbo hela mitt liv och planerar även att uppfostra min egen familj här :) Det passar perfekt för barnfamiljer, oavsett om ni vill bo i villa, radhus eller lägenhet. Det går jättebra bussförbindelser till både Gävle och Sandviken.

Nära till Valbo Köpcentrum, men bland annat IKEA, Media Markt, Coop Forum, Systembolaget, Toys'r'us och andra stora kedjor.

I Valbo Centrum hittar du Swedbank, Hälsocentral/BVC, Folktandvården etc. Ett helt gäng pizzerior längs Valbovägen. Allt välbehövligt nära tillhands.

Finns olika skolor med olika åldersinriktningar. Sofiedalskolan åk 1-9. Ludviksbergsskolan åk 1-6. Alborga skola åk 1-3. Bor man nära Valbo centrum så finns det ett par dagis med gångavstånd. Bor man närmare Gävle så finns det Guldsmedens dagis.

I Valbo kan man alltså bo i en lägenhet, med buss direkt utanför dörren och gångavstånd till det mesta - eller bo i utkanten av Valbo, bland vackra åkrar och villor.

Vilken wall of text det här blev, men så går det om man försöker sälja sin hemort ;)

Svar på tråden Gävle - vilket område är bäst?