• Söta Nasse

Hur får jag ugnen ren? Inför flytt

Vi flyttar nästa helg och försöker nu göra rent ugnen som är från aug. Har ju torkat ur den med jämna mellanrum, men inte rengjort den på djupet om man säger så.

Men vad jag än sprutar på så går det inte att få bort märkena. Det sitter liksom hårt som fasiken och det verkar vara riktigt ingrott och går alltså inte att skrubba bort.

Någon som har något tips?

♥ Lägenheten är typ färdigrenoverad nu ♥
  • Svar på tråden Hur får jag ugnen ren? Inför flytt
  • Kimban

Det finns ju speciell ungsrent, har du testat det? Om det sitter ordentligt ska man spraya på och låta det stå över natten.

• Söta Nasse

nä, det har jag inte testat. Men torkar det inte bara in då om det ska stå över natten?

• MiLuna

Även jag håller på med flyttstädningen nu!

Ett tips är att lägga ut bakpulver i ugnen och sen på det häller du lite ättikssprit över det bildas en kemisk reaktion och det bubblar till. vips så kan du få bort dom mest ingrodda fett fläckar som finns.

Lycka till!

• MiLuna
    MiLuna skrev 2010-05-02 09:22:50 följande:
    Även jag håller på med flyttstädningen nu!Ett tips är att lägga ut bakpulver i ugnen och sen på det häller du lite ättikssprit över det bildas en kemisk reaktion och det bubblar till. vips så kan du få bort dom mest ingrodda fett fläckar som finns.Lycka till!
    Det här fungerar på en gång behöver inte stå över natten.... men det luktar lite apa men lukten går ju bort relativt fort.
  • Söta Nasse

men det är inte i botten på ugnen utan bara på kanterna. Svårt att få bakpulvret att fastna då

• Kimban

Det torkar lite men hinner ändå verka, ja brukar bara det låta stå i en timma, men det går att ha det över natten, ända är att det luktar och är rätt starkt, man måste vädra ordentligt och ha handskar (vilket ja inte hade och huden i händerna började flaga) så det är starka saker!

• idiblon yes

Ugnsrent löser upp skiten, sen är det bara att torka/skrubba bort. Promise.

Jag är inte den som är den.
  • Nyfiken gul

Ugnsrent är jättebra och det finns flera olika sorter att välja på också.

oavsett metod är det dock bra att låta medlet verka minst 1 timma med ugnen påslagen med lite värme.

Victor född 10/6 - 2008- - vår älskade son!
  • Llimen

ugnsrengöring är effektivt!

Ett mer miljövänligt alternativ som fungerar bra är att gnida in ordentligt med koncentrerad grönsåpa, sätta ugnen på 100 grader i en timme ungefär och sedan skrubba/torka rent när den svalnat.

• Söta Nasse

Jag ska börja med ättiksprit och bakpulver. går det inte bort så får jag köpa ugnsrent imorgon. Vi har beställt flyttstädning men vill fixa de saker som tar sån tid att göra rent, typ ugn och tvättmaskin/torktumlare och kalkborttagning. Fruktansvärt mycket kalk här i uppsala.

• Söta Nasse

testade bakpulver och ättikssprit men det fungerade inte överhuvudtaget.
    Ska köpa ugnsrent på ica idag och se om det får bort det. Känns så tråkigt att behöva lämna ugnen så till köparna.

Svar på tråden Hur får jag ugnen ren? Inför flytt