• SaSa och så en till

Hur "färdig" är barnet i vecka 31-32?

Jag är nu i vecka 31+3 och undrar, rent generellt, hur mitt barn skulle må om det föddes NU. Ni vet, man är ju hela tiden orolig, antingen för mf eller att den ska komma på tok för tidigt.... Så min fråga, finns det någon som fött barn i eller omkring denna vecka och kan berätta hur barnet mådde? Är lungorna något sånär färdigutvecklade? Blir man kvar ett par veckor på neonatalen?
    Jag vet självklart att det är olika från barn till barn, men jag undrar ändå. Vill gärna höra alla varianter. Skulle ett barn som föds i denna vecka kunna vara helt "frisk" och "färdig" att åka hem direkt?

*orolig mamma*

• Svar på tråden Hur "färdig" är barnet i vecka 31-32?
  • enannan

Det är nog bra mycket längre tid på neonatalen iallafall men skulle säkert gå bra iallafall.

• salamanca

födde i v 35. Fick steorider ( för lungor) & antibiotika ( vattnet hade gått ). Sonen föddes prematur men var 50 cm lång & vägde 2990 vilket är stort för ett så tidigt barn. De skulle helt klart göra allt för att hålla barnet inne i din mage. Sonen är nu snart 3 månader & mår bra. Vi åkte hem efter 2 dygn ( tidigast med prematurt barn ). Varje dag som ditt barn är i magen är viktig! Kolla på growing peoples vecka för vecka, där får du ett bra hum. Förstår hur du känner, var nyss där själv med sådana tankar.

Det hör till ovanligheten trots allt att ett barn kommer tidigare, tänk på det.
    =)
  • enannan

Fast i vecka 32 är det ju antagligen så att barnet måste sondmatas och då går det säkert inte lika snabbt att slippa hem, kan också behöva hjälp att andas. 

• DarkShades

Dotra våran föddes 21 februari i vecka 33+4 vi var hemma igen i vecka 39+2. Hon hade inga problem med andningen det fixade hon själv det var bara hålla värmen i början men det löste sig med värmebädd i början på sjukhuset, men det gick fort för henne och hålla värmen själv. Nu är hon en glad tös som är "födelsestor" nu 51.5 lång och 3620 i vikt (När hon föddes vägde hon 1645 och var 44ish lång)

• DarkShades

tilläggas är att dotra sondmatades tills dess att vi bestämde och nappa henne istället. Min mat kom inte igång berodde nog på att jag fick äta en HEL del mediciner för mitt blodtryck, fick gallstenar och fick medicin för det och smärtstillande som jag skulle ta när jag vill gallstensanfall och dom fick jag inte amma på. Lång procedur på sjukan men dotra var i bättre skick än vad jag va efter förlossningen så det slapp jag oroa mig över :)

• Isel

Har en son född i v 31+5.

Vi var 24 dygn på neo och hade sedan hemsjukvård i en vecka innan vi blev utskrivna.
    Sonen låg i värmesäng. Hade C-pap första veckan. Mycket apnéer som han medicinerades för. Lågt blodvärde och fick blodtransfusion. Sondmatades unbder hela vårdtiden och hade sond när vi åkte hem.

Han är nu 2,5år och mår toppen!

Johanna

• DarkShades

Önskade att det fanns möjlighet för hemsjukvård eller bott märmare då hade vi vare hemma bra mycket tidigare, upp gick hon utan bekymmer :) .

Vi bor 10 mil från sjukhuset och att åka dit en gång om dagen för koll var inte någon bra idé.
  • knäppisen
    Jag har svårt att tänka mig att ett barn i v 31 får komma hem direkt. Lungorna är inte färdiga förrens runt v 34. Suga o svälja brukar de inte kunna förrens v 35-36. Dessutom är de ofta för trötta för att orka äta tillräckligt. Hålla värmen är ofta något de också har problem med i början. Har man inte möjlighet till hemsjukvård så får man ofta räkna med att stanna på neo tills barnet skulle varit fullgånget. 
  • bumbi

tror inte att ett barn som föds i v.31-32 får åka hem direkt..

Min dotter föddes i v.32+6 och vägde 1420 g och var 39 cm lång. 
    Hon hade gulsot och solade massor den första veckan, hon hade även svårt att hålla värmen själv så hon låg på en värmemadrass i ca 1,5 vecka. Hon andades bra när hon föddes då jag hade fått sprutor för lungorna 3 dagar innan hon föddes. Hon sondades då hon inte orkade amma, tog ca 3 veckor innan sonden togs bort.
    Låg på Neo i 2 veckor och fick sen åka hem på dag 34+6 men med hemsjukvård då hon fortfarande sondades. Hade hemsjukvård i 10 dagar innan sonden åkte ut och hon blev då utskriven helt från Neo.

På vårat sjukhus var kriterierna för att få åka hem med hemsjukvård att man helst skulle passera v.35+0 och väga mer än 1500 g. Sen måste barnet dessutom klara av att hålla värmen och givetvis ha ökat i vikt under tiden innan hemgång. Vet att reglerna är olika från sjukhus till sjukhus..
    Men till oss sa de att man skulle räkna med att stanna kvar till BF-datumet, åkte man hem innan var det bara en bonus

Linn 060306 v.32+6 Emma 040414 v.41+3
  • bananflugan82

Mina killar kom i vecka 32+5 och vägde 2145 och 2010 och var 44 respektive 46cm långa. Vi var kvar på neonatalen i 2½ vecka och åkte hem med hemsjukvård, och blev utskrivna efter 1 vecka hemma, alltså totalt 3 ½ veckas vård.
    Dom behövde bara lite hjälp med andningen dom två första dagarna och fick ligga med CPAP. Dom sondmatades, o den hade vi kvar när vi åkte hem. Blev utskrivna när dom kunde äta själva. Dom behövde också hjälp med att hålla värmen, och även hemma fick vi ha på dom en hel del kläder o täcken. Nu är dom riktiga kaminer som är varma av sig.

Jag kom in på förlossningen med vattenavgång, fick sprutor för killarnas lungor och för att avstanna värkar.

Det är jätteolika i vilket "skick" barnen är i när dom kommer oavsett vecka. Våra mådde väldigt bra och var stora för sin vecka och klarade sig fint.
    Dom är nu 3½ månad (snart 2 månader från egentligt BF) och väger 6150 och 5700 och är 60 långa.

Mamma till trollen Oliver & Ludvig f. 2010-01-13 www.amelia.se/min-sida/tvillingar/blogg/view/
Svar på tråden Hur "färdig" är barnet i vecka 31-32?