Inlägg från: Little Ms Chatterbox |Visa alla inlägg
  • Little Ms Chatterbox

Hur "färdig" är barnet i vecka 31-32?

Min son föddes i v. 30+4, jag fick hf och snittades. Han vägde 2036g och var 44,5 cm. Det var april -02.
    Han hade C-pap i 11 dagar, han fick pneumatorax och lades nedsövd i respirator med högfrekvent andning från 4 levnadsdagen (tror jag det var) till dag 9, den kollapsade lungan ville inte läka först.
    Han fick 2 blodtransfussioner och sondmatades helt till ca v. 34 och delvis bara till någon dag innan vi fick åka hem, när han var i v. 36+0.
    Utöver några andningsstopp som han klarade av att återhämta sig från med bara mask och blåsa (ingen aning vad det heter men en sån som man klämmer på med handen.) så hade han syrgas på tuss fram till v. 35+4. Han solade mot gulsot i flera omgångar men kommer inte ihåg direkt hur mycket det var, småsaker bara
    Jag fick kortison innan jag snittades, kommer inte ihåg om det var en eller två gånger. jag låg inne 12 dagar innan men var rätt så sjuk så jag kommer inte ihåg. De sa att de problemen sonen hade var lite ovanliga i den veckan han föddes så hade jag inte fått kortisonet så kanske han hade varit ännu sämre. Jag pumpade ur hela tiden och sen när han väl klarade av att amma så gick det bra. Han hade väldigt stora problem med att klara av att just öppna munnen tillräckligt. Jag har tydligen väldigt stora bröstvårtor så det gick inte att amma på "vanligt vis" utan vi satte en flasknapp på bröstvårtan så fick han amma genom den. (Amningsnapp var för liten.) När han väl fattade hur man gjorde för att amma så gick han från att ha ammat 4-6 ml per gång till att amma nästan fullt, han skulle ha 40 ml och ammade 36 ml Han fick namn, datum och ett kors i taket Efter den pärsen sov han över nästa mål.
    Utöver de skadorna som han hade på lungan så var han "normal" för sin tid, gulsot och sondmatning är vanligt. Han klarade sig från infektioner och annat som ofta händer prematurer.

Förra sommaren fick han diagnoserna ADHD och Atypisk Autism men det vet man inte om det kommer från den svåra starten eller om han hade haft det iaf.

Min 3 andra barn har också kommit prematur men "bara" i v. 35+4 och 35+5. De solade och fick lite hjälp med maten, tvillingkillen låg i C-pap och kuvös några timmar. tvillingtjejen vägde 3050g, tyngst av alla mina barn.

Svar på tråden Hur "färdig" är barnet i vecka 31-32?