• Cocco

Hur "färdig" är barnet i vecka 31-32?

knäppisen skrev 2010-05-02 13:29:55 följande:
    Jag har svårt att tänka mig att ett barn i v 31 får komma hem direkt. Lungorna är inte färdiga förrens runt v 34. Suga o svälja brukar de inte kunna förrens v 35-36. Dessutom är de ofta för trötta för att orka äta tillräckligt. Hålla värmen är ofta något de också har problem med i början. Har man inte möjlighet till hemsjukvård så får man ofta räkna med att stanna på neo tills barnet skulle varit fullgånget. 
    Fast de där med hur tidigt de kan amma har man ju lärt sig att de kan mycket tidigare än så även om de inte orkar amma fullt.
    M föddes i v33+2 och ammade redan efter 12 timmar.
  • Cocco
    Doriath skrev 2010-06-15 23:04:44 följande:
    Om du inte har någon särskild anledning till att du tror att du ska få ett barn för tidigt tycker jag inte att du behöver fundera över sånt där. Om det blir aktuellt för dig kommer läkarna att berätta hur det blir i ditt fall. Inga barn är exakt likadana. Att läsa på internet hur det ska bli kan vara totalt  missvisande. Slappna av
    Eftersom jag fick en prematur och det egentligen bara var jag som verkligen hade det på känn så läste jag på massor om prematurer. Det hade jag massor med nytta av när jag väl var där.
    Och inte fan var det någon som berättade relevanta saker för mig på neo. All information fick man dra ur folk. Exemplevis klarade jag av att dra igång amningen utan hjälp från någon på neo. Den allra största hjälpen fick jag från pärmen med information om känguruvård och amning som fanns på neo. Men prata med mig hade man inte tid med.
Svar på tråden Hur "färdig" är barnet i vecka 31-32?