• alp

Missbruk?

Hej!
    För 8 år sedan träffade jag min nuvarande sambo, han är 35 och jag något äldre. Jag flyttade då 100 mil för att få vara med honom. Vi har skaffat oss ett gemensamt liv med 2 barn. Förhållande har varit upp och ned, men vi kommer bra överens för det mesta. Under dessa år har det funnits "konstighter" som har gjort att jag mått väldigt dåligt. Det har förekommit trafik på internet, med andra kvinnor som inte varit acceptabla, detta har skett när jag varit bortrest osv. I och med det har även lögner och osanningar varit aktuella. Då jag konfronterat honom har det alltid slutat med att han mått väldigt dålit, är ångerfull, säger att det inte betyder något, men att han funnit sig ensam och saknat min närhet. Jag har påpekat och ställt ultimatum, att jag inte kan acceptera detta eftersom jag känner mig bedragen och inte vet var jag har honom. Vi har kunnat prata igenom saken och gått vidare, han har lovad mig att det inte ska hända igen.

För en tid sedan var jag så bortrest i några dagar. Någon vecka efter det fann jag en chatt historik i datorn mellan honom och en arbetskamrat. Det som sades där fick mig att bli förtvivlad. Han uppmuntrade henne, och hon var mottaglig, och vise versa. Av raderna jag läste fick jag se att jag framställdes som en svartsjuk person, att hon utanför jobbet en dag hade "hoppat på" honom och gett honom en puss, det framgår även att han gillar flickor som "tar för sig" samt finner henne "intressant med många djupa bottnar". Dom har lunchat tillsammans ibland, men aldrig träffats privat.

Jag konfronterade min sambo och bad om sanningen. Han säger att inget allvarligt hänt, han har aldrig varit otrogen med henne eller någon annan och att dom bara är vänner. Han har inga känslor för henne, och vill inget med henne, vilket han även ska ha sagt till henne. Hon är själv sambo och har barn.
    Han vet inte varför han gör såhär, än en gång kände han sig ensam samt tycker att jag inte gett honom så mycket uppmärksamhet och närhet på länge.
    Nu är han förtvivlad och ledsen eftersom han är rädd att jag ska gå. Han säger att han älskar mig och att det är mig som han vill dela sitt liv med.
    Jag vill ju inget hellre än att vara med honom, men förtroende för honom har fått sig en del törna genom åren, och även jag är förtvivlad, men framförallt djupt sårad.

Är det så att han har ett missbruk? Jag behöver alla råd jag kan få.....

• Svar på tråden Missbruk?
  • alp

Hej Gerd!

Tack snälla du för dina råd. Jag har försökt vända in och ut på mig själv för att försöka förstå vad detta egentligen handlar om. Med mig är han väldigt fysisk och jag har inte uppfattat det som att han har problem med att visa känslor. Då jag har ett pressat schema och vi har små barn, samt att jag är den som oftast drar det tyngsta lasset i hemmet, orkar jag inte alltid bemöta honom då han vill vara fysisk med mig.

Han säger att jag är sval och att han därför blir osäker på om jag verkligen älskar honom. Då vi varit i situationen vid flera ggr att han använder sig av internet, slutar det alltid med att jag är väldigt sårad och han väldigt ångerfull. Jag har förklarat oändligt med ggr att det är honom jag vill dela mitt liv med (med allt vad det innebär) och att det inte beror på han om jag inte orkar alla ggr som han söker fysisk närhet.

Då jag nu åter hittade spår från internet, fast nu i dialog med en arbetskamrat, tycker jag att han gått ett steg för långt. Min sambo vet också mycket väl att svek och lögner är något jag har noll tolerans för, han kunde berättat för mig hur det låg till istället för att jag själv skulle komma på honom. Det tar hårt på mig då han ljuger och väldigt långt tid innan jag kan ge honom ett nytt förtroende.

Vad jag tänker är, att då han upprepar samma sak flera ggr trots att han lovar ärlighet och uppriktighet men inte kan leva upp till detta, verkar han ha ett "behov" som han inte kan kontrollera. Likt en alkholist som hittar ursäkter varje gång för att ta sig en sup eller två...

Tror du han är behjälp av proffesionell hjälp för att granska sig själv, sina val och beteenden???

Svar på tråden Missbruk?