• sofiaolivia

Bada med sin bebis?

Har läst nu på flera ställen att ni badar tillsammans med era små bebisar, tycker det låter skitmysigt dessutom slår man två flugor i en smäll :) Tänkte bara höra med er HUR gör ni då? Håller ni i bebisen, hur djupt är vattnet? Hur länge brukar ni bada? Vi badar Olivia i en badbalja just nu och i den sitter hon i en "stol", ni vet en sån där grej som gör att vi slipper hålla upp henne... Ni fattar säkert. Har ni den med i badet när bebisen badar med er?

Massa frågor :)

• Svar på tråden Bada med sin bebis?
  • 6 Små Älsklingar

Jag har alltid haft så mycket vatten som jag vill ha och så har jag hållt i bebisen.

När dom blir lite större så har dom fått ligga på magen med lagom mycket vatten och plaskat, med mig på en stol utanför badkaret.

Och så småningom har dom ju suttit upp.

Men fortfarande så badar jag lite då och då med barnen, det tycker dom är kul

V. 33 med tvilingar
  • Saarraa

När min son var liten så brukade jag ha vatten ända upp till kanten och han fick ligga i mitt knä (låg i badkaret med böjda knän), eller så låg han på mitt bröst.. Hur mysigt som helst :)

Ensamstående mamma - dolphin.blogg.se
  • sofiaolivia

Okej, tack... hur gamla var dem när började bada tillsammans? Kan jag bada med henne som är 1 mån nu? (har inget avslag kvar)

• 6 Små Älsklingar

Ja bada på du

Hos oss har sambon varit den som fått premiärbada med barnen eftersom jag inte fått bada på några veckor.

V. 33 med tvilingar
  • Farfalla

Det är bra om pappa, eller någon annan lyfter i och tar upp barnet så du inte halkar...

Det är såå mysigt att bada tillsammans :D

• salamanca

Min son hatade att bada ( jag vet, annorlunda ) så jag fick rådet att bada med honom & amma samtidigt. Efter det gillade & gillar han att bada. Han blir snart 1,5 år & vi badar fortfarande med honom ibland. Han älskar detta. Vet inte när man "borde " sluta med det... hm......

Kan ju liksom inte sitta där & bada med en 15 åring... hm.....
  • 6 Små Älsklingar
    salamanca skrev 2010-05-02 23:20:15 följande:
    Min son hatade att bada ( jag vet, annorlunda ) så jag fick rådet att bada med honom & amma samtidigt. Efter det gillade & gillar han att bada. Han blir snart 1,5 år & vi badar fortfarande med honom ibland. Han älskar detta. Vet inte när man "borde " sluta med det... hm...... Kan ju liksom inte sitta där & bada med en 15 åring... hm.....
    Så längde det känns bra så är det bara att bada med honom.

Nu var det länge sedan jag badade med min stora kille, främst för att jag är alldeles för gravid för det men jag kommer säkert göra det när bebisarna kommit.
    Han blir 9 i oktober och jag tycker inte det känns konstigt om vi kommer sitta med varsin bebis i famnen.
    V. 33 med tvilingar
  • Whosays

Vi har precis börjat bada tillsammans, jätte mysigt:) Så fort avslaget var borta så började vi bada och hon är 4 veckor nu.

• hewa
    salamanca skrev 2010-05-02 23:20:15 följande:
    Min son hatade att bada ( jag vet, annorlunda ) så jag fick rådet att bada med honom & amma samtidigt. Efter det gillade & gillar han att bada. Han blir snart 1,5 år & vi badar fortfarande med honom ibland. Han älskar detta. Vet inte när man "borde " sluta med det... hm...... Kan ju liksom inte sitta där & bada med en 15 åring... hm.....
    Så länge det känns bekvämt och barnet tycker det är ok. Han lär nog säga till själv när han känner sig för stor. Vår äldste är 6½ och senast i helgen badade jag, han och lillasyster (vi har ett stort badkar ).

Tipset om någon som hjälper till och lyfter bebisen i och ur är bra för det kan kännas väldigt halkigt med en hal bebis i famnen. Ibland har jag också lagt skötunderlägget intill badkaret och lyft ner bebisen där innan jag själv klivit ur.
  • Sessilou

åh vad mysigt.....fasiken....vill oxå ha badkar!

Här står badbaljan på golvet i duschen medan en annan får sitta bredvid o titta på o bli nerstänkt av vatten!!!

TS...bada på du med din lilla....gud så mysigt! tänk bara på att inte bada i skållhett vatten!

Less is more=)
  • Skogsflickan

sitter med min son i knät/på bröstet och badar. Har i så mkt vatten jag vill. problemet är att min son på 6 veckor ÄLSKAR vatten..Han vägrar gå upp ur badkaret utan blir ett jäkla liv på den filuren. Han blir glad redan vid avklädningen och sitter med ett bra tag i badkaret. Dessutom gillar han inte 37 gradigt vatten för det gallskriker han av..Ska gärna vara lite varmare när det gäller honom..

Vi har i babyolja i badet

• LilaRos

Sambon badade med sonen så fort sonens navel läkt.
    Han sitter i knät. ligger på magen, står på botten (när det är mindre vatten i)
    Flyter på rygg (med lite stöd såklart) osv. Alla tänkbada badställningar!

Vattnet är ca 37 grader varmt och badkaret är oftast fullt.

Om jag inte minns fel, så badade mamma med alla barn tillsammans några gånger iaf. En nyfödd, en 5 åring och en 7 åring. Men det måste vart väldigt trångt..

Men en sak minns jag med säkerhet.. Det var MYCKET roligare att bada med mamma/pappa/syrran än att bada själv!

• Parniara

Kapar en gammal tråd

Jag funderar att ta första badet med lillan, 4+ veckor. Ska man ha olja i vattnet eller blir det för halkigt?

• 6 Små Älsklingar
    Parniara skrev 2011-05-01 20:38:58 följande:

Kapar en gammal tråd

Jag funderar att ta första badet med lillan, 4+ veckor. Ska man ha olja i vattnet eller blir det för halkigt?

Vi har alltid olja i vattnet
    Mamma till 4 prinsar och 2 prinsessor
  • Lee78

Men även om du har avslag så kan du duscha med din bebis, lättast om du sitter i badkaret eller på golvet i duschen o lägger bebis på knäna som är lätt böjda.

Vrid gärna munstycket till en mjuk o mysig stråle som inte skvätter upp i bebisens ansikte och tänk på att inte duscha för varmt, gnäller bebisen kan du dock ha för kallt vatten....eller varmt - prova att justera värmen/kylan lite innan du ger upp. Se till att vattnet inte rinner ner i bebisens ansikte då de blir rädda o håller andan då.

Jag har duschat så sedan min bebis var ca 2-3 veckor (mycket försiktigt i början) och nu vid snart 3 månaders ålder så ler han så fort jag startar duschen och att få vatten på huvudet säger han ingenting om.

Jag låter det nu ibland rinna ner någon droppe över ögonen o munnen och nu börjar han klara det om man gör det försiktigt.

• Parniara

Åh då är det bara att fylla upp badkaret och köra igång då. Verkar såå mysigt.

Svar på tråden Bada med sin bebis?