• Cookie10

Vad göra åt torr hud på 1 veckas bebis?

Min son som är en vecka har väldigt torr hud nu.. ska man smörja med något eller är det bara att låta det vara? har olja i vattnet när vi badar honom, vilket vi iof bara gjort en gång änsålänge..
    Det ser lite ut som att han ömsar skinn på vissa ställen. Främst fötterna och magen!

Hur gör ni andra? :)

• Svar på tråden Vad göra åt torr hud på 1 veckas bebis?
  • tussan06

alla barn "ömsar" skinn mer eller mindre under de första veckorna..inget att oroa sig över...ser bara lite obehagligt nu..

• sofiaolivia

Vår lilla flicka var också jättetorr och vi hade också i badolja i badet men sen smörjde vi också in henne i olja efteråt och lät det sitta kvar... Sen försvinner det av sig själv, men vi tyckte det såg lite obehagligt ut så vi smörjde nog mest in henne för vår skull :P

• Probably the best    in the

Det är normalt att barnen ser lite torra ut sådär i början. När jag badade mitt andra barn hade jag i rejält med rapsolja i badbaljan och på BVC hade dom aldrig kännt på en så mjuk unge! Aldrig nåt annat än rapsolja (krämer/tvål etc) och sen inte torka jättenoga utan mer svepa om badlakan och självtorka så gott det går.

• vittra

Smörj inte gärna med annat än olja, om du tycker att du behöver smörja så använd olja som ovanstående redan tipsat om. Men i övrigt är det normalt att de kan tyckas "ömsa" lite skinn när de är nyfödda

Om ni märker att han har känslig hud kan ni också undvika att bada honom alltför ofta, vi badade tex inte ens dottern varje månad när hon var så liten.. jag tror ärligt talat att vi lyckades avleda eksem till stor del tack vare det.

• vampyria2
    Probably the best in the skrev 2010-05-02 16:14:56 följande:
    Det är normalt att barnen ser lite torra ut sådär i början. När jag badade mitt andra barn hade jag i rejält med rapsolja i badbaljan och på BVC hade dom aldrig kännt på en så mjuk unge! Aldrig nåt annat än rapsolja (krämer/tvål etc) och sen inte torka jättenoga utan mer svepa om badlakan och självtorka så gott det går.
    Var vad jag tänkte skriva, rapsolja är kanon {#lang_emotions_dreamer}
  • LillaFlingan

vårt första barn ömsade inte alls.. utan var len hela tiden..
    men nu med andra.. så ser det precis ut som han ömsar/flagar..
    vi hade i olja i första badet, men det hjälpte inte alls, så bvc rådde oss att smörja när han nu blev 2v när vi var där, eftersom han va snustorr..
    smort med både olja och lotion (babylotion från .. eh minns inte var märket heter.. är helt parfymfri iaf)..
    fötterna o händerna har blivit myyycket bättre iaf..

Svar på tråden Vad göra åt torr hud på 1 veckas bebis?