luddegos skrev 2010-05-03 02:37:52 följande:
Jo det har med vibrationerna att göra också varför man inte ska bada bubbelpool. Frågade min bm för ett tag sedan inför ett spabesök och hon angav just vibrationerna som orsak.
Vaaa? Alltså ursäkta, men det där låter ju skitkonstigt! I en bubbelpool blir det väl inga vibrationer att tala om? Då borde man inte få använda dildo, åka bil på grusvägar, gå snabbt, åka spårvagn, mm, mm.
Anonym skrev 2010-05-02 21:40:50 följande:
Man ska också tänka på riskerna kring de små vibrationerna i alla karuseller. När jag arbetade på tivoli avråddes alla gravida att åka alla karuseller pga rikserna för att moderkakan skulle skadas av vibrationerna.
Det låter också som ren bullshit faktiskt. (Med "alla karuseller" antar jag att det menas även de lugna sitta-på-djur-och-åka-runt-runt-varianten och inte bara attraktioner som Uppskjutet, Fritt fall och liknande.)
Har sett folk påstå på nätet att moderkakan kan skakas loss om man rider och travar... Tänk vad många moderkakor som måste lossna när folk springer i trappor då, det skumpar ju mycket mer! Rena undret att det föds några bebisar...
Allvarligt talat, det finns enormt många myter om risker vid graviditet, och man får vara lite skeptisk. Hade skumpningar, skakningar och vibrationer (i sådan omfattning som man råkar ut för under normala omständigheter) varit någon risk hade alla gravida blivit informerade om det, ungefär som man informeras om folsyra och listeria.