• Anonym

Gravid och åka karusell?

Kan det vara skadligt för barnet?

Har sagt att vi ska åka till Liseberg i sommar med min lillebror 10 år. Har precis fått plus på testet så jag kommer vara i ca v 10-20 när vi ska dit. Kan jag åka nå karuseller då eller ska man hoppa över det helt?

• Svar på tråden Gravid och åka karusell?
  • Snelson

Jag har för mig om att det finns varningsbilder vid vissa, Balder, Nedsläppet mm. där det står att man inte ska åka om man är gravid, har hjärtproblem osv...

• Snelson

det är iofs en bild på en höggravid tjej så jag vet inte om det finns nån gräns. grattis till plusset föresten:)

• Linda1976

Det finns markeringar på vilka du ej får åka som gravid. Oavsett magstorlek (de kan ju inte sätta en svårtolkad gravidbild, då kanske de som bara ätit lite för mycket sockervadd tror att de inte får åka )

Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • Anonym

Man ska också tänka på riskerna kring de små vibrationerna i alla karuseller. När jag arbetade på tivoli avråddes alla gravida att åka alla karuseller pga rikserna för att moderkakan skulle skadas av vibrationerna.

• Anonym
    Anonym skrev 2010-05-02 21:40:50 följande:
    Man ska också tänka på riskerna kring de små vibrationerna i alla karuseller. När jag arbetade på tivoli avråddes alla gravida att åka alla karuseller pga rikserna för att moderkakan skulle skadas av vibrationerna.
    kan det vara därför som man inte får bada bubbelpool?
  • Anonym
    Anonym skrev 2010-05-02 21:44:04 följande:
    Nej, det har med temperaturen och bakterierna att göra.
  • Anonym (vissa)

De karuseller som har varning för gravida att åka ska man självklart inte åka, om du kollar lisebergs hemsida så tror jag informationen om varje karusell finns där.

jag var dock på liseberg när jag var i vecka 7 och åkte allt utom uppskjutet, nedsläppet och gungan. Men man får ju vara medveten om att man tar en medveten risk att åka karusell som gravid.

• Mars2007

Jag mailade Liseberg häromåret när vi skulle dit och jag var gravid och fick till svar att de INTE rekommenderar att man åker alls som gravid. Vet inte vilken vecka jag var i då men jag tog det lugnt iaf för säkerhets skull

• luddegos
    Anonym skrev 2010-05-02 21:44:04 följande:
    Jo det har  med vibrationerna att göra också varför man inte ska bada bubbelpool. Frågade min bm för ett tag sedan inför ett spabesök och hon angav just vibrationerna som orsak.
    Ludvig & Hugo.......kärlek
  • Colisa
    luddegos skrev 2010-05-03 02:37:52 följande:
    Jo det har  med vibrationerna att göra också varför man inte ska bada bubbelpool. Frågade min bm för ett tag sedan inför ett spabesök och hon angav just vibrationerna som orsak.
    Vaaa? Alltså ursäkta, men det där låter ju skitkonstigt! I en bubbelpool blir det väl inga vibrationer att tala om? Då borde man inte få använda dildo, åka bil på grusvägar, gå snabbt, åka spårvagn, mm, mm.
    Anonym skrev 2010-05-02 21:40:50 följande:
    Det låter också som ren bullshit faktiskt. (Med "alla karuseller" antar jag att det menas även de lugna sitta-på-djur-och-åka-runt-runt-varianten och inte bara attraktioner som Uppskjutet, Fritt fall och liknande.)

Har sett folk påstå på nätet att moderkakan kan skakas loss om man rider och travar... Tänk vad många moderkakor som måste lossna när folk springer i trappor då, det skumpar ju mycket mer! Rena undret att det föds några bebisar... 

Allvarligt talat, det finns enormt många myter om risker vid graviditet, och man får vara lite skeptisk. Hade skumpningar, skakningar och vibrationer (i sådan omfattning som man råkar ut för under normala omständigheter) varit någon risk hade alla gravida blivit informerade om det, ungefär som man informeras om folsyra och listeria.
  • Linda1976

Om du är där med dina andra barn så kan du självklart åka Farfars bilar, ponnykarusellen, Kaninresan osv....

Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • Anonym
    Colisa skrev 2010-05-03 03:07:02 följande:
    Det låter också som ren bullshit faktiskt. (Med "alla karuseller" antar jag att det menas även de lugna sitta-på-djur-och-åka-runt-runt-varianten och inte bara attraktioner som Uppskjutet, Fritt fall och liknande.) Har sett folk påstå på nätet att moderkakan kan skakas loss om man rider och travar... Tänk vad många moderkakor som måste lossna när folk springer i trappor då, det skumpar ju mycket mer! Rena undret att det föds några bebisar...  Allvarligt talat, det finns enormt många myter om risker vid graviditet, och man får vara lite skeptisk. Hade skumpningar, skakningar och vibrationer (i sådan omfattning som man råkar ut för under normala omständigheter) varit någon risk hade alla gravida blivit informerade om det, ungefär som man informeras om folsyra och listeria.
    Jag har tidigare läst att man inte ska använda batteridriven dildo just pga vibrationerna.
  • Anonym
    Anonym skrev 2010-05-03 07:08:59 följande:
    Jag har tidigare läst att man inte ska använda batteridriven dildo just pga vibrationerna.
    Varken dildo eller bubbelpool? Ska jag inte få ha nått kul alls?{#lang_emotions_wink}
  • Anonym
    Colisa skrev 2010-05-03 03:07:02 följande:
    Det låter också som ren bullshit faktiskt. (Med "alla karuseller" antar jag att det menas även de lugna sitta-på-djur-och-åka-runt-runt-varianten och inte bara attraktioner som Uppskjutet, Fritt fall och liknande.)Har sett folk påstå på nätet att moderkakan kan skakas loss om man rider och travar... Tänk vad många moderkakor som måste lossna när folk springer i trappor då, det skumpar ju mycket mer! Rena undret att det föds några bebisar...  Allvarligt talat, det finns enormt många myter om risker vid graviditet, och man får vara lite skeptisk. Hade skumpningar, skakningar och vibrationer (i sådan omfattning som man råkar ut för under normala omständigheter) varit någon risk hade alla gravida blivit informerade om det, ungefär som man informeras om folsyra och listeria.
    Alla får ju naturligtvis göra sin egen riskanalys. Om jag själv skulle åka så skulle jag endast välja bort "vuxenkarusellerna" eller berg-och-dalbanor osv.
    Jag skulle också räkna in hur långt gången jag är. Ju större, desto fler risker, tror jag.
  • Mary Jo

Jag har jobbat på Gröna Lund och där så råder man gravida att INTE åka karuseller. Jag tror inte att det är för skojjs skull!

Men typ tekopparna borde inte vara farligt.. Dom åkte jag när jag var gravid o jobbade där..

Det där med bubbelpool är för att man kan få sammandragningar sa min bm.

Svar på tråden Gravid och åka karusell?