• Catt

BF November,2010 DEL 2

Hittat hit jag med. Ska försöka bli lite mer aktiv med skrivandet så att man kommer in i gänget! Läser ofta i alla fall ;).

Har gått in i vecka 13 nu (12+1) så nu är 12 fulla avklarade, känns skönt men andas inte ut förren efter onsdag då vi ska på kub. Ska bli spännande och nervöst!

• Catt
    NoahLeah skrev 2010-05-03 09:47:20 följande:
    Jag ska på kub på onsdagmorgon, skitnervös jag med.
    Usch ja, ska bli skönt när det är gjort, ser allt bra ut kan man ju njuta av att spana in bebben på skärmen. Ska också dit på morgonen vid nio, tur att det är tidigt så att man inte behöver gå och vänta en hel dag och hinna bli ännu mer nervös =).
  • Catt

Taniko, skönt att det gick bra idag =)

Var också på kub imorse. Så kul att få se det lilla livet. vecka 12+4 och h*n sparkades och viftade där inne i magen. Mys att se. Fick en risk på 1:20.000 så det känns skönt =). Finns bild på bebis (som mer ser ut som en fågelunge på bilden ;)) på min blogg http://www.lillagrodden.wordpress.com om nån är nyfiken.

Har ni något som ni bara måste äta/dricka just nu? Här är det kolsyrat vatten som gäller då det hjälper mot illamåendet lite då och då ;).

• Catt

Fogster, tvättlappar. Små handdukar från tex ikea. Kan användas till allt. Tuva var en kräkbebis så vi förbrukade dessa tvättlappar på löpande band. Fick åka och handla fler eftersom vi bara har tvättstuga en gång i veckan. Oj vad de gick åt. Hade sådana överallt. Perfekta! finns öven uppblåsbar skötbädd på ikea för billig peng, en sådan har vi på skötbordet men den går även att lägga på sängen/golvet osv om man inte köper ett skötbord. Plastad frote skulle jag nog välja att ha runt omkring om jag skulle byta blöja dagligen på sängen, ibörjan hände det massor av kiss och bajs "olyckor" när Tuva låg på skötbordet.

HelenC, skönt att allt såg bra ut, nu får du ta det lugnt så ska du se att allt går fint!

• Catt

Frogster, hade väldigt ont i ligamenten när jag väntade dottern och börjar känna av dem igen. Köpte ett stödbälte som jag använde flitigt, hjälpte massor. Lär plocka fram det om nån vecka igen. Jag tror att det på vissa mvc finns såna att låna/hyra men inte på alla. De är ju inte direkt billiga att köpa själv men de ger verkligen grymt stöd för ligamenten (och foglossning skulle jag tro, men det fick jag inte så mycket av förra graviditeten).

• Catt
    Frogster skrev 2010-05-07 17:46:41 följande:
    Åh, precis vad jag behövde läsa!Har luskat fram massor av folk som har problem med foglossningssmärta!Men fram till nu ingen som har samma ont som jag =)Känns skönt att inte vara ensam även om jag inte önskar någon denna förlamande smärta!Finns det något man kan göra för att minska eländet förutom att använda bälte?Brukar dessa besvär hänga kvar genom hela graviditeten eller brukar de gå över?Blir väldigt mycket tid på soffan nu...
    Nej tyvärr vet jag inget annat som hjälper mer än ta det lugnt och inte röra sig snabbt. Minns att det var apjobbigt att gå promenader. Hade det så nästan hela graviditeten med Tuva. Men det gick lite i perioder. Enligt min bm så känner vissa av dem mer än andra. Tyvärr. Men stödbältet hjälpte som sagt massor, finns kke nått på tradera eller blocket. Det är ju ingen farlig smärta men det gör det ju inte skönare att gå direkt.
  • Catt
    Marinero skrev 2010-05-11 20:28:11 följande:
    Ja såklart inte allt hår då men på sidorna
    Så blev det för mig med efter amningen, har massa "bebishår" där vid sidorna nu. hmm. Men i övrigt har jag fortfarande tjockt hår trots att jag tyckte att jag tappade otroliga mängder. Håret bara föll av när jag duschade och fönade det. Frisören påpekade dock sist att jag inte kunde ha tappat mycket när hon slet med att tunna ut det med saxen ;). Skrattade bara och sa att jag skulle ha gått till henne innan jag slutade amma dottern så hade hon säkert märkt skillnad.

Visst är det hemskt mer luktsinnet? håller på att bli tokig på sambon som förpestar toaletten med parfym. Det luktar så starkt att jag inte kan gå in där när han har sprayat. Lufta ut med dörren öppen kan jag inte heller för då förpestar jag hallen med ;). Brukar gilla hans parfymer men nu stinker de! Samma sak med det mesta tycker jag, hunden som jag i vanliga fall inte tycker luktar speciellt mycket hund stinker nu och en massa andra saker med. Fy!

Det finns några få bra biverkningar med graviditeten dock, kanon bra naglar får jag, fick det sist med. Mina brukar alltid knäckas och vara böjbara men nu är de stenhårda och växer som ogräs :). Det andra braiga är helt klart att slippa röda veckan ;).

Har ni några andra bra biverkningar? Så att man kan peppas lite när man fortsatt hänger över toastolen?
  • Catt

Tror att jag hittade senaste listan? Hoppas det så att ingen faller bort nu.

PennyJenny: Tror POJKE
    Kicki08: Tror POJKE
    Chanelll:tror FLICKA
    Williams Mamma 070824: Tror POJKE
    Frogster: Tror POJKE
    Helen C: Tror POJKE
    Bisquit: Tror flicka
    Rosen: tror flicka
    Catt: tror Pojke
  • Catt

Vi ska på rul på tisdag. spännande!! Sambon har agt att han inte ville kolla kön denna gången men idag ändrade han sig =). Så vi ska också fråga om de kan de om det är en flicka eller pojke. Min lillasyster var på sitt rul idag och hon väntar en liten pojke =). Hon ligger en vecka före mig i graviditeten så det blir jämngamla kusiner.Kul!

• Catt

Tycker att det är ganska fult att ta betalt för bilderna. I alla fall på det sättet de gjorde här när vi var på RUL med dottern. Inte viste vi att vi skulle ha haft kontanter med oss. De skriver ju ut bilder innan de vet om man vill köpa. Sen sa dem att de kostade 20kr st så om vi ville köpa bilderna fick vi gå och ta ut pengar. Om inte så slängde dem bilderna berättade hon sen. Förstår inte riktigt meningen med att skriva ut och sen slänga. Då kunde man lika gärna ha fått bilderna som att de skulle hamna i papperskorgen för de blir knapast billigare att slänga dem än att ge bort dem. Nåja. Denna gången hade vi pengar med när vi gjorde KUB och lär ha nån tjuga med imorgon på RUL också. Så att de inte behöver slänga bilderna....

• Catt
    Frogster skrev 2010-06-14 16:07:23 följande:

Ca när är det dags för besök hos bm igen?
    Var ju på rul för en vecka sen och trodde jag skulle få någon vidare information då men nej....

Har ingen aning om vad som händer nu, när det är dags för nästa besök och så....
    Försökt ringa ett par gånger men har lyckats vara för sent ute så jag inte fått någon telefontid. Störigt!

Förresten... Var kan man köpa bra stödstrumpor till en rimlig peng?

Här får man ringa upp sin BM när man varit på RUL för att boka en ny tid. Man får alltå sköta det själv. Testa att ring och hör hur du ska gå tillväga, antingen får du en kallelse eller så får du boka en tid själv så lika bra att höra med dem så att du får en tid och inte behöver vänta extra länge :).
  • Catt

Har varit på RUL nu på eftermiddagen. Allt såg fint ut och satt där det skulle sitta. Hon sa att hon tyckte sig ha sett vad det var för kön några ggr men att hon nu när hon ville ha det garanterat för att kunna berätta för oss så höll bebisen ihop benen. Hon försökte och försökte men såg ingenting alls. Hon sa att om vi ville kunde hon berätta det hon sett under undersökningens gång. Visst det går bra svarade vi, även om det inte var något vi skulle ta fasta på så att säga. precis när hon sagt att hon tror att det är en pojke så särade han på benen. Hon frös bilden och pekade ut pung och snopp. Så nog är det en liten pojke i magen alltid =).

Både jag och sambon är jätteglada. Hade vi varit om det var en tjej med men jag tror nog att sambon i smyg är lite extra lycklig nu ;). Kul med en flicka och en pojke. Och underbart att allt såg bra ut. Envis bebis som låg helt fel först. Fick gå ut och gå, hoppa inne på toaletten och dricka 7glas vatten för att han skulle byta läge så att hon kom åt att mäta honom. Blev flyttad någon dag så nu är BF den 10/11 (om man går efter sista mens så var datumet den 14-15/11 och efter KUB 12/11). Så  han blev till när vi inte hade sex ;) med andra ord är han säkert lite större än vad han "borde vara" men några dagar hit och dit kvittar ju. de kommer när de vill ändå... ;)

• Catt

Hej hej alla, längesen jag skrev (och läste), har läst ikapp lite nu men inte allt. Har varit iväg nästan tvåveckor och passade på att ta lite datorledigt samtidigt :). skönt ibland!

Idag ska jag till bm för första gången sen inskrivningen. Ska bli kul att lyssna på hjärtljuden för det bör man väl få göra denna gången?

Måste diskutera fogarna med bm också. Har så fruktansvärt ont. Antar att det är fogarna som spökar i alla fall. Kände inte alls av det på samma sätt med dottern. Lite lite i slutet om jag gick långt. nu har jag haft rejält ont i flera veckor redan och det blir bara värre =(. Jättejobbigt men det är väl bara att stå ut. En sak är då säker. Går detta bra så är det färdig gravidat för min del. Vill sambon ha en liten till så får det bli när karlar kan bli gravida ;).

Nu ska jag inte sitta här o klaga mer, få på lillan och mig ordentliga kläder och bege oss mot vårdcentralen istället :). Hoppas ni alla mår fint trots lite gravidkrämpor hit och dit.

• Catt

Har haft ett litet FL uppehåll nu över sommaren men nu är jag tillbaka :). Här läst ikapp några sidor men långt ifrån allt!

Här är det mesta bra bortsett från fogarna som blir värre och värre, kan knappt gå om kvällarna :/. Men men det är väl bara att stå ut!

Jag o sambon har svårt att komma överrens om killnamn. Vi har hittat ett vi båda gillar massor. Tyvärr har ganska många vi berättat namnet för frågat om det inte är ett tjejnamn? För mig är det helt klart ett killnamn, aldrig träffat nån tjej som heter det. När jag sen kollade upp statistiken på nätet hette några hundra tjejer det som tilltalsnamn medan nåra tusen killar heter det. Blev tveksam till namnet ett tag men funderar nu på att skita i att en del refererar till tjej när de hör namnet. Vad tycker ni, är Love ett tjejnamn?

Svar på tråden BF November,2010 DEL 2