BF November,2010 DEL 2
Styrkekramar!!
Helena: Ja de finns gott om dåliga föräldrar - för att inte rikta mina tankar mot just kategorin "Fäder". Jag har försökt få tag i min pappa sedan jag var i vecka 12 för att berätta att jag och min fästman är gravida. Pappa bor 100mil bort sedan ett par år så de är svårt för mig att knata över gården bara och knacka på - hur som helst. Många telefon samtal utan svar och han ringer inte upp. Nu ger jag upp, imorgon går jag in i vecka 15. Nu får karln ta det som de kommer.. jag har gjort vad jag har kunnat!
Alltså jag måste bara fråga eller undra, fundera. Jag går in i v.16 på torsdag och läser på FL att fostret ska vara 16cm, jättekonstigt. De måste vara tryckfel. Överallt annars läser jag 12cm cirkus. En av våra doktorer på avdelningen hade gjort ett ultraljud i v.19 och hennes var 15 komma någonting cm.
Vad är de som stämmer egentligen?
Fosterlängd och vikt
Från relativt tidigt i graviditeten, tidigare än vad man ofta hör, så växer bebisar olika snabbt. Din bebis längd och vikt kan variera från medeltalen, men oroa dig inte så mycket om ett ultraljud skulle visa att ditt barn är mindre eller större än förväntat (för veckan). Avvikelser är vanliga och +/- 21% är helt normalt.
Notera att nedan lista är uppbyggd som så att bebisens mått fram till vecka 20 är från huvud till rumpa, så kallad Crown-rump-length (CRL). Detta för att bebisens ben oftast är uppdragna mot kroppen under första delen av graviditeten och därmed svåra att mäta.
Efter vecka 20 anger måtten avståndet mellan huvud och tår.
Alla mått är ungefärliga.
Oj de vart inte så tjusigt som jag trodde.. men som chanell sa... så mäter man CRL fram till v. 20...
www.niomanader.se/content.asp
tror jag satsar på adressen istället för kopiering...
åh vad mysigt med er som redan börjat känna rörelser, får se när jag börjar känna buffningarna =)
Ska boka rul i veckan, första veckan i juni är de dags för vårat rul hoppas de finns någon tid =)
Alltså är de någon mer än jag som är helt tagen av hur fort tiden går?
Än så länge ligger jag på +1kg sen inkskrivningen och de är taget på sjukhuset med skor, arbetskläder etc och nyäten lunch. Så vettetusan om de är något att hurra för.
Matlusten har kommit igång igen så här äter vi för glatta livet... nu slipper sambon äta mina rester ^^ så skönt att illamåendet är borta, de mesta av de iaf.