Inlägg från: Loppan11 |Visa alla inlägg
  • Loppan11

BF November,2010 DEL 2

Zazz82 skrev 2010-05-30 17:35:44 följande:
    Ja precis också vad ag hört- Förra sommaren var det syster som var gravid (med första barnet) Och hon fjantade runt med handukar över magen hela sommaren och sa hur farligt det var fr Uv strålar som gick rätt in till bebis..
    Marinero skrev 2010-05-30 17:37:59 följande:
    Jaså? Nää de har jag aldrig hört.
    Jo. Jag har faktiskt också blivit uppmanad av BM att inte sola magen. Lägga på handukar och liknande. Det har med ljuset, strålarna och värmen att göra sa min BM.
  • Loppan11
    NoahLeah skrev 2010-05-31 11:46:07 följande:
    Nu är stödbälte beställt. Får så ont i ljumskarna när jag går så jag nästan tjuter..ska testa bälte ett tag och se om det hjälper. Ska ju heldagar på Skansen mm med jobbet så måste ju kunna gå utan problem.Nån som har fler bra tips?
    Var har du beställt ditt stödbälte?
  • Loppan11
    Kinne79 skrev 2010-05-31 19:12:50 följande:
    Kommer ihåg att det var många av er som hade huvudvärk för ett par veckor sedan. Jag har en helvetisk huvudvärk idag (har aldrig huvudvärk annars) och funderar på vad man kan göra för att lindra den? Är det brist på något som gör att man får huvudvärk som gravid eller beror det på något annat? Hjälp!
    Ring din BM. Plötslig huvudvärk om man inte brukar ha det kan vara tecken på högt blodtryck. Det fick jag när jag väntade mitt första barn.
  • Loppan11
    Kinne79 skrev 2010-05-31 19:48:25 följande:
    Ok, det ska jag göra om det fortsätter imorgon. Kan högt blodtryck komma plötsligt? Alla prover såg jättebra ut för 1½ vecka sedan.
    Ja. Det kan det. Fick själv havandeskapsförgiftning (med ett vamligt symptom högt blodtryck) förra graviditen och har ätit blodtryckstabletter sedan dess. Nu mår jag bra denna gång men är tillsagd att om jag får huvudvärk eller flimmer för ögonen så ska jag söka läkare då kan det vara för högt igen.
  • Loppan11
    Kinne79 skrev 2010-06-02 19:36:08 följande:
    Enligt kommunals hemsida så har de flesta avtal rätt til extra ersättning, men det står att man ska ta kontakt med fackrepresentanten på arbetsplatsen för att få reda på vad som gäller på just sin arbetsplats.

Där min man jobbar har de nyss förlängt perioden från 3 månader till 6, perfekt!
    Nja. Det finns ju väldigt många både stora och små privata företag som inte har kollektivavtal och där man inte alls automatiskt får ersättning från arbetsgivaren.
  • Loppan11
    Sassa82 skrev 2010-06-02 20:49:19 följande:
    Ok tack. Men måste man va med i facket för att få ta del av ersättningen? försökte hitta någor på kummunals hemsida men såg inget.
    Har din arbetsplats ett kollektivavtal så står reglerna om föräldraledighetsersättning ofta där. Du behöver inte vara med i facket för att ta del av ersättningen. Det är din arbetsgivare som eventuellt betalar ut den så jag föreslår att du frågar din chef. Eller så kanske ni har nåt intranät eller liknande på din arbetsplats där du kan läsa om reglerna.
  • Loppan11
    Rosen skrev 2010-06-03 11:42:24 följande:
    jag har alltid gått över tiden med mina. 3 veckor med första och en vecka med andra så jag lär väl gå över tiden med 3:e oxå
    Oj tre veckor över tiden. Jag trodde man blev igångsatt efter 14 dagar?
  • Loppan11
    Bisquit skrev 2010-06-03 13:35:57 följande:
    Nej jag var på Ul den 27:e. Härligt att se, hade kunnat ligga där hur länge som helst.
    Hade vilda bejbin i magen, låg inte still en sekund. Tom Bm tyckte den var sprattlig, ha ha.
    Fick tyvärr bara två halv bra bilder eftersom den inte låg still, undra om man får göra om det? *övar att titta på bm med stora puppyeyes*

Va knäppt att det skiljer sig så mycket mellan länen... Tre veckor är ju rätt mycket.
    Aha. Man kan alltid lära sig något nytt. Här i Stockholm är det ju 14 dagar.
  • Loppan11
    popcornplaya skrev 2010-06-04 08:41:39 följande:
    Ja allt såg bra ut men eftersom vi blivit flyttade så mycket bakåt så tycker jag det är så konstigt. Så hon sa att vi kunde få ett ul till sen om två veckor så vi får se att bebis växer ordentligt och lugna oss.

Är så skumt bara för jag har ganska regelbunden mens och enligt det här BF så skulle jag haft min ägglossning ungefär när jag skulle haft nästa mens.......
    Hur mycket bakåt blev ni flyttade?
  • Loppan11

Hur mycket har ni gått upp i vikt hitills?

Jag har gått upp 4 kg. Når v.19 i morgon och tycker det känns bra. Förra gången jag var gravid upptäckte man runt v. 30 att jag inte gått upp tillräckligt (runt 5-6 kg då tror jag det var) och det visade sig även på tillväxtul att bebisen var liten. Men med nogranna kontroller och sjukskrivning (vila, ryggläge) så växte den lille till sig. Hela 2700 g vägde sonen när han komFlört.

• Loppan11
    Vi 2 blir 3 skrev 2010-06-07 19:31:41 följande:
    Ni som har varit på RUL, har ni blivit flyttade någonting?
    Yes..men inte så mycket, 3 dagar framåt.
  • Loppan11
    Bunny81 skrev 2010-06-07 20:10:52 följande:
    Man slutar ju aldrig att förundras över hur mkt tid folk verkar ha?? Jag har fullt upp med mig själv och mitt eget liv, hinner inte lägga särskilt mkt energi på att ha åsikter om vilka val andra människor gör i sina liv... När det kommer till graviditeter så verkar många bli självutnämnda experter...
    Tummen upp till ditt inlägg! Jag skriver under med ett ps.Lägg inte heller så mycket energi på dumma kommentarer. Det finns alldeles för mycket roliga saker att lägga sitt krut vid.
  • Loppan11
    Jojo 85 skrev 2010-06-08 22:17:35 följande:
    Ja, de är konstigt. Kanske är det för att jag går på MamaMia. Min BM har mest 35+ blivande mammor som kanske är nojjigare, vad vet jag. Eftersom det är större risker eftr 35..
    hursom så verkar min BM så förstående (hade henne förra grav oxå) det är därför jag går till henne igen. Fick med mej Libero väskan o en liten gåva från Natusan oxå
    Hos oss i norra Stockholm börjar programmet med extra kontroller först för de kvinnor som är över 40. Den enda skillnaden annars är att de som är över 35 erbjuds Nupp/Kub.
  • Loppan11
    Bebis050810 skrev 2010-06-12 22:12:36 följande:
    Jag kunde inte ät alls mellan vecka 6-9 ca, sen blev det bättre och nu är det nog för bra! hungrig o sugen, äter massor!! måste passa mig, gått upp 6-7 kg nu i vecka 19. rör inte så mkt på mig heller mer än springer o städar efter barnen hela dagarna!
    Vill inte gå upp mer än max 14 kg. men vad gör man, mat e ju sååå gott!!
    Vad har ni andra gått upp i vikt nu såhär i mitten av graviditeten?
  • Loppan11
    Williams Mamma 070824 skrev 2010-06-16 19:47:34 följande:
    Idag födde Williams kusins tjej en liten dotter.
    Men kunde slutat olyckligt. =/
    Hon låg med rumpan ner, så läkarna påbörjade ett vändningsförsök och då brast moderkakan, så hon blev akutsnittad, men som tur va gick allt bra och ut kom en liten flicka på 2700 gram & 45 cm
     Vilken tur att allt gick bra för er släkting! När vi var inne på vändningsförsök vid första graviditeten så var man ju på förlossningen och de hade även planerat för ett eventuellt snitt och personalen hade hela tiden kontakt med den operationsavdelningen som sköter sådant. Det händer nämligen lite titt som tätt att vändningsförsöken leder till kejsasnitt eller igångsatt förlossning. Det är därför det görs så sent som möjligt i graviditeten.  Jag hade fått information om detta innan så för säkerhetsskull hade vi en packad bb väskan med oss i bagaget.
  • Loppan11
    Hedi skrev 2010-06-20 16:10:12 följande:
    Man blir ju bedövad innan de sätter EDA:n, det svider till lite i 10 sek sen sätter de den. Kan lova att de 10 sekunderna inte är nagonting om man jämför med värkarna. Jag tänker absolut ta den igen.

Lustgas är förbjudet, da det är väldigt ohälsosamt för de som arbetar pa sjukhuset att andas in gasen var och varannan dag (de läcker ut en del). Jag har hört att det varit pa tal om att de ska förbjuda det även i Sverige.

Bebis05: Jag badade ocksa men haller med om att det var jätteobehagligt. Värkarna blev ännu intensivare och som du sa var skulle man halla i sig. Nä aldrig igen.
    På Danderyd sa de när det var information och frågan om lustgasens vara eller inte vara att: Det finns andra bra sätt att skydda personalen och att värna om miljön än att ta ifrån födande kvinnor med svår smärta en av de bästa smärtlindringarna och trygghetsfaktorerna som finns.
  • Loppan11
    Hedi skrev 2010-06-20 20:07:04 följande:
    Chanell har du blivit flyttat eller nagot? hade inte du bf 10 nov?

Loppan: Ja de far ju de olika länderna besluta om. Jag tror dock att Sverige är ett av fa länder som fortfarande använder sig av det.

I den smärtan och skräck jag upplevde var verkligen sprutan ingenting. Jag var bara glad att den tog helt perfekt och att jag slapp känna smärtan vid krystandet och att jag redan var bedövad när de var tvungna att klippa lite och sy. Där slapp jag ju en annan spruta .
    Nja. Vad jag vet används lustgas i många andra länder också. Däremot finns det länder där man använder sig mer av epidural som bedövningsmedel än vad vi gör i Sverige. I vilka länder menar du att det är generellt förbjudet med lustgas vid förlossningar? Nyfiken.
  • Loppan11
    Hedi skrev 2010-06-20 21:34:49 följande:
    Tror de kommer fortsätta att använda lustgas pa manga ställen men jag har hört att
    en diskussion har förts kring det. Här är en artikel!

www.expressen.se/nyheter/1.1095818/slut-med-l...
    Ja. Fast denna diskussion är ju ganska långt ifrån påståendet att de flesta länder har förbjudit lustgas för att det kan skada personalen och att Sverige tillhör ett av de få länderna där det fortfarande är tillåtet vid förlossningar...jag undrar återigen. Var fick du de uppgifterna ifrån?
  • Loppan11
    Bebis050810 skrev 2010-07-02 18:25:44 följande:
    Ja det betyder att alla kommuner ska ha det. Barn mellan 1-3 år gäller det för och man måste ta ut 250 föräldradagar (tror där är 250) innan man får ta vårdnadsbidraget.
    Nä jag tror inte att det är samma person som tar vårdnadsbidraget sen, det kan nog vem som göra! så har jag fattat det iaf.
    Nej. Vårdnadsbidrag har bara vissa kommuner. I Stockholm tex. är det bara ett fåtal.
Svar på tråden BF November,2010 DEL 2