• nica83

BF November,2010 DEL 2

Ja verkligen superkallt nu. Funderar på att dra fram dunjackan jag hade när jag väntade sonen.

- Lycklig mamma till J -
  • nica83
    Frogster skrev 2010-10-20 13:31:34 följande:
    Usch vad jag känner mig nere och löjlig =(

Alltså... Jag vantrivs väldigt mycket med den vikt jag hade innan jag blev gravid, det är liksom ingen hemlis för någon vid det här laget!
    Tror det är det som gör att jag är så känslig för alla kommentarer om min kropp...

Nu har person nummer två kommit och sagt (och verkligen betonat det) att jag verkligen borde börja träna efter förlossningen!
    Har förvisso tänkt börja träna ordentligt och ta tag i min vikt framåt våren. Men innan det får det vara som det är!
    Men det var promt viktigt att börja på stört för annars kommer jag aaaaldrig få tillbaka min gamla kropp!
    När jag då protesterat och sagt att så när som på några bristningar och att magen fortfarande är lite "extrahudssvampig" så HAR jag precis den kropp jag hade innan så har jag bara fått fnysningar tillbaka. Känner mig rätt idiotförklarad av dem båda.

Blir rätt trött på mig själv... Varför kan jag inte bara lita på mitt egna öga?
    Varför måste jag ha så förbaskat dålig självkänsla när det handlar om min kropp? Min person kan jag stå upp för med näbbar och klor! Men minsta kommentarer om min smårultiga kropp och jag blir en liten grå mus i ett hörn...

Sorry gnället =(
    Förstår att du blir ledsen för det är klart inga snälla kommentarer!! Att någon ens lägger sig i hur man ska göra efter förlossningen är ofattbart. Ingen vet hur din kropp mår och det är rätt skönt att inte ha någon press på sig att börja träna det första man gör (för det kan man ju inte ens då magmusklerna ska gå ihop igen osv!!).

Jag fick åtaliga kommentarer både under förra graviditeten och efter den. Konstanta frågor om hur mycket jag har gått upp i vikt (gick upp totalt ca 30 kilo) och när sonen var ute undrade många hur mycket extravikt jag hade kvar som inte berodde på graviditeten. Jag blev väldigt ledsen och osäker av de kommentarerna och ett tag ville jag nästan inte träffa släkt och vänner bara för att jag inte kunde dölja den stora magen som var kvar efteråt.

Sen bestämde jag mig helt enkelt för att skita i vad alla andra tyckte. Jag hade ju för tusan burit och fött fram det lilla miraklet och då spelar lite extravikt ingen som helst roll. Det fick ta den tid det tog och inom 6 månader var jag tillbaka i min ursprungsvikt (många promenader blev det). Så försök att älska din kropp som den är!! Och är du inte helt nöjd med den kan du själv sätta upp mål för hur du ska bli mer nöjd - men det är du som ska sätta de målen och ingen annan!!!
    - Lycklig mamma till J -
  • nica83

Här är en till med förvärkar... Tycker synd om dig mammaD hoppas det sätter igång snart! Du har gått en vecka alltså? Är det värkar som kommer och går eller är det en konstant molande värk? Jag har nämligen kraftig mensvärk sedan 3 inatt. Under natten var det även värkar som gjorde on men dessa avtog efter att jag somnat om på morgonen. Så under hela dagen har jag haft kraftig mensvärk och sammandragningar.

- Lycklig mamma till J -
  • nica83
    MammaDeborah skrev 2010-10-24 19:19:07 följande:
    Oftast så kommer de och går... men ibland har det varit som konstant mensvärk. Jag vill väl påstå att det har varit rejäla förvärkar i närmare TVÅ veckor  nu... För en vecka sen, knappt, var jag inne på FL och fick veta att jag var öppen 1,5-2cm med ca 1cm bibehållen tapp. Och ja, här sitter jag nu och än verkar det inte ha hänt så mycket mer :( Lite deprimerande att läsa om Kicki som var aningens mindre mogen än jag var för en vecka sen som ändå fick barn dagen efter. Varför kan inte min kropp vara sån??? :-/
    Åh nej TVÅ veckor! Huuuh. Förstår verkligen att du är less. Men försök tänka positivt. Jag har lovat mig själv att tänka att det är bättre för kroppen att det tar låååång tid än att det går superfort. En bekant till mig fick en supersnabb förlossning nyligen och hon mår inte alls bra efter det.
    - Lycklig mamma till J -
  • nica83
    MammaDeborah skrev 2010-10-24 19:29:22 följande:
    Mina förlossningar går alltid jättefort på slutet men tar en evighet i början...
    Ja jag såg ditt inlägg ovan. Skönt att du inte har spruckit för det var problemet för min bekant. Och skräcken för mig denna gång. Men när det är nr 2 borde risken att spricka vara betydligt mindre?
    - Lycklig mamma till J -
  • nica83
    Annizsj skrev 2010-10-25 11:26:59 följande:
    Aldrig hört att man måste ringa ambulans då. Viggo var ruckbar och denna är fortf rörlig, tror knappt att den kommer fixera sig innan det är dags. Men de har aldrig nämt ambulans här...
    Jag har heller aldrig hört detta. Sonen var också ruckbar när vattnet gick och denna bebis rörlig. Bör man oroa sig då ifall vattnet går nu??
    - Lycklig mamma till J -
  • nica83

Nej precis - nr 2 fixerar sig sällan. Men vad är skillnaden mellan "rörlig" och "ruckbar". Borde vara lite värre om bebisen är rörlig för då kan den väl fortfarande få för sig att vända sig till och med?

- Lycklig mamma till J -
  • nica83

Sonen fixerade sig aldrig och hade navelsträngen 3 varv runt halsen. De kommenterade det inte med ngt speciellt och allt gick ju bra men det kanske blev så pga att vattnet gick innan han fixerade sig?

Man kan samtidigt inte gå och oroa sig för allt, går inte att ta ut en olycka i förskott om man säger så. Bättre att vara lugn och agera rationellt

- Lycklig mamma till J -
  • nica83

Känner mig otroligt lyckligt lottad som har 3 förlossningar inom 10 minuters avstånd. Kan nästan krypa

Jojo85
    Visste inte att det fanns förtur till DS - hur funkar den? Jag har förtur till BB-stockholm via BM Gamla Stan men trodde de var de enda med det systemet då det är den enda privata kliniken...

- Lycklig mamma till J -
  • nica83
    Jojo 85 skrev 2010-10-28 13:47:52 följande:
    MamaMia o DS FL samarbetar.. så när man ringer till DS FL så ska man tala om att man går på MamaMia.. då anstränger dom sej lite extra med att fösöka få plats med en.. så upplevde jag det sist. Vet inte exakt i praktiken hur det funkar.. men det är ju sällan FL är FULLT-FULLT lixom. När jag ringde dom (dagen då Josefine kom) sa dom först att det var fullt.. då sa jag att jag går på MamaMIa o är intresserad att föda enl DS modellen.. lite senare ringde hon o sa att det fanns plats o att jag fick komma in när jag kände för det. Skulle bara ringa först o säga att vi var på väg. Dom har företräde för sina Aurora mammor oxå..
    Det låter ju bra! Lite konstigt dock.. Vill nämligen gärna föda på DS då sonen föddes där men visste inte alls att det gick att få förtur. Trodde inte de fick prioritera på det sättet efterom de är en vanlig förlossningsmottagning. Bortsett från Aurora-mammor förstås som har så svåra förlossningsrädslor att de måste veta vart de föder. Nåja, antar att det blir undefär samma för mig när jag ringer till BB-stockholm så jag hopaps det blir bra att föda där också
    - Lycklig mamma till J -
Svar på tråden BF November,2010 DEL 2