Inlägg från: tessiej |Visa alla inlägg
  • tessiej

BF November,2010 DEL 2

Nyss tror jag att jag kände bebisen tydligt för första gången :) det kändes då och ja, kroppen kände väl igen känslan och det i sin tur kopplade väl ihopa i hjärnan att det var bebisen som rörde sig!

angående förlossningar hade jag en långdragen med mitt första barn, jag hade värkar i över två dygn och då menar jag värkar som kom med 3-5 min intervaller. Öppnade mig jättelångsam så värkarna jag hade större delen av tiden kallas pinvärkar (att man har värkar men knappt öppnar sig nånting). upplevde den dock positiv men som sagt lite långdragen. Hoppas på en kortare förlossning denna gång.

En kompis hade liknande med sin första och med andra barnet gick det mycket snabbare, knappt tio timmar med värkar så nog finns det hopp om att det kommer gå fortare!

• tessiej
    Helen C skrev 2010-06-11 20:55:27 följande:
    Måste ses

mammasidan.se/filmklipp/video-fraan-befruktni...
    den var fin.

Har nu sprungit upp och ner i trappen x antal gånger, Ebba vaknar stup i kvarten. Hon verkar ha en massa slem som stör hennes sömn. Så nu har jag lagt henne i vagnen här nere och inte lagt ner ryggstödet helt för att se om hon sover bättre. Blir nog att ha hon i vår säng inatt.. annars sovet jag också oroligt. Det är inge roligt när ens barn inte mår helt bra!

Kikade på det kinesiska kalendern och enligt den väntar jag en pojke. Det stämde att jag väntade en tjej med Ebba så det kanske stämmer nu också. Har ju dock haft en känsla att det är en tjej nu också men men, jag får väl se. Först ska vi se på RUL. Syns könet då vill vi veta, det ville vi inte med dottern..
  • tessiej

Jag har testat blutsaft men det smakar pest och kolera. Har varit riktigt nära att kräkas efter varje gång jag tagit det.. nu klarar jag inte att ta det, tyvärr. Men men, blir att ta niferex och hoppas på att man inte blir så jättehård i magen. Hade hellre tagit blutsaften men som sagt, klarar inte av eftersmaken..

• tessiej
    Rosen skrev 2010-06-17 22:28:11 följande:
    åh grattis till en liten tjej va roligt.

måste bara fråga er som haft moderkakan i framvägg innan: när man väl börjar känna av rörelserna o när bebisen e lite större, känner man då lika tydligt som när moderkakan skulle varit i bakvägg eller känner man alltid av rörelserna lite diffust o nätt?
    jag vill ju känna riktiga sparkar
    Du kommer känna riktiga sparkar. Jag hade moderkakan i framvägg med dottern och jag kände riktiga sparkar. Det tar bara lite längre tid innan man känner det. Dock vet jag inte om sparkarna känns likadant när man har moderkakan i bakvägg eftersom jag aldrig haft så (om jag inte har det nu vill säga). På tisdag är det dags för RUL. Jag längtar!
  • tessiej

angående värkar så hade jag värkar med dottern i över två dygn. Regelbundna värkar med ca 3-5 min emellan hade jag mesta tiden. Hade pinvärkar (man öppnar sig långsamt men har starka värkar). Krystvärkar hade jag i nästan två timmar, det hela slutade med sugklocka eftersom jag hade för lite ork att krysta och Ebba hade kommit ner lite snett i  bäckenet. Jag tycker den värsta smärtan var när de skulle sy efteråt (sprack endel).  Men det är tur att man glömmer allt som har med smärta fort. Sen ska det ju sägas att vi alla nog upplever förlossningen olika.

Är tacksam att det fanns bedövning att få. Före förlossningen hade jag inte tänkt ta EDA men hade jag inte tagit det hade jag inte överlevt. Använde inte lustgas utan andades genom mig själv. Jag ser framemot nästa förlossning, jag hoppas bara det går lite fortare :) 

Idag blir det nog att fara och se när brorsbarnet spelar kvartsfinal i en fotbollscup här i stan, sen kanske vi far en sväng på en marknad som är i en by här i närheten!

• tessiej
    Idag har jag varit på RUL. Allt såg bara bra ut :) Barnmorskan försökte buffa på bebisen så vi skulle få se könet men lill*n var envis och ville inte alls flytta på sina fötter och ben. Barnmorskan sa bara att det troligtvis är en flicka men hon var inte alls säker så hon sa att det kan lika gärna vara en pojke. Så vi får vänta och se!
    Blev flyttad fyra dagar, från 14:e till den 10:e nov. Det känns väldigt skönt att ha fått se bilder på den som bor i min mage, det blir mer verkligt då. vi fick med oss tre bilder hem, gratis. Jag blev lite paff men tackade och tog glatt emot bilderna :)  Jag hade moderkakan i framvägg denna graviditet också, precis som jag haft på känn.
  • tessiej

Ebba var inte hundra planerad men det tog sig på första försöket kan man säga.. sen nu tog det fyra månader, Jag var också 25 när Ebba föddes.

Idag har jag städat här hemma. Imorgon beger vi oss söderut, nu återstår det bara att packa klart. Imorgon åker vi ner till Uppsala för att sova en natt på hotell där. Sen på onsdag åker vi ner till Nynäshamn och tar färjan till Gotland :) min syster m. familj bor där så vi ska hälsa på henne. Sen på vägen hem stannar vi några dagar i Stockholm! Det ska bli intressant att se vad Ebba kommer tycka om att åka bil långt. Men vi far i god tid så man får väl ta lite pauser när det verkar behövas!

Sambon är iväg på en liten "svensexa" nu (vi ska på bröllop den 17:e juli) så nu ska jag bege mig till köket och laga mat till mig och Ebba.

• tessiej

trulsa79: jättefina tjejnamn, finast tycker jag är Nike :) det var ett av de namnförslag vi hade med dottern men vi valde Ebba för hon var mer en Ebba än en Nike. Hugo tycker jag också är fint men vi har en kompis som kallas för det så vi skulle inte kunna döpa vårt barn (om vi nu får en son) till Hugo. Då skulle jag bara förknippa det med Peter (som han egentligen heter, men Hugosson i efternamn)..

Än har vi inte börjat prata om namn men jag kan gissa att nåt av de vi namn vi hade förra gången kommer vara aktuella nu också. Då hade vi tjejnamnen: Nike, Ebba och Hanna, killnamnen: Adrian och Mio. När vi pratade om namn förra gången hade vi jättesvårt med killnamn men tjejnamnen kom vi överrens om väldigt snabbt.

Idag är sista dagen hos min syster på Gotland, imorgon beger vi oss till Stockholm ett par dagar. Vi ska bland annat gå på skansen :) Nån som vet av någon bra affär där man kan köpa en fin mammaklänning/tunika? Jag ska på bröllop den 17:e och har inte köpt något klädesplagg än.. 

Svar på tråden BF November,2010 DEL 2