Inlägg från: Belavon |Visa alla inlägg
  • Belavon

BF November,2010 DEL 2

MammaDeborah skrev 2010-10-18 19:35:46 följande:
    Nu har jag pratat med FL och vi är välkomna in. Förvärkarna börjar mer och mer likna riktiga värkar och nu gör det ont vad jag än gör.. Barnvakten är varslad och beredd att köra så fort vi vill. Tog två panodil för en dryg timme sen men de hjälpte inte alls.
    Oj vad spännande! Lycka till och hoppas att allt går bra.
  • Belavon

Var på föräldragrupp idag och det var helt oki. Tror dock att jag var lite påverkad av min feber i natten som var, för jag var trötter. I alla fall så pratade vi förlossning och pratade lite runt det. Papparollen och hur de olika faserna i förlossningen är. Vi såg en intressant film där både mammor och pappor berättade hur de upplevde det. Enda förlossningarna man såg var ju hjältinnemammor som tog lustgast och tryckte ut dem utan problem och de skrek inte heller :)

Var en BM som var på träffen som jobbat på förlossningen och hon verkade vara väldigt bestämd i hur de gör saker. Jag hade lite frågor om sen avnavling och om man verkligen måste ta mediciner efter förlossningen om livmodersammandragande och sådant. Hon svarade bara kallt och blängde på mig att ja de klipper navelsträngen snabbt och medicinerna var ju självklart, så är rutinerna och det var tydligen inget som var frivilligt eller något man kunde diskuttera.

Jag kanske läser för mycket på nätet men det är svårt att förstå när jag läst att det inte alls är bra för mig eller barnet. Men det kanske bara är något man måste acceptera... Jag gick i alla fall därifrån lite trötter och lite uppgiven.

• Belavon

Ha ha, ja så är det nog. Mammorna ligger där och andas utan någon smärtlindring och sedan ploppar bäbisen ut och alla är lyckliga :)

• Belavon

Frogster - de ger tydligen livmodersammandragande direkt även om man inte har problem med att få ut moderkakan och något, tror det är k-vitamin för att man inte ska blöda. Jag är bara skeptisk mot mediciner om allt går bra. Tänk att ligga där med jätte eftervärkar och moderkakan redan är ute. Nu kommer jag inte ihåg k-vitamin...

Sen avnavling är WHOs riktlinjer och de större sjukhusen verkar ha det men tydligen inte här. Tror ni fick det om det var flera minuter :)

Jag är inte helt emot mediciner. De kan ju rädda liv :) men jag har allt för ofta sett det negativa av dem.

• Belavon

Dazazz - ja det är säkert olika mellan sjukhusen. Även rutiner för mediciner. Här lät det som om man får nål så fort man kommer t förlossning, för alla ska ha de där sakerna efteråt. Självklart får man nål för att man kan behöva annat oxå. Jag ska kolla upp mer med min spec bm om jag har något val. Förvirrande när rutiner verkar vara så olika beroende på var man bor.

• Belavon

Nej jättefarligt är det nog inte att få det. Det är mest min egen inställning till mediciner :)

MammaD - hoppas ni får en mysig förmiddag, det är ni värd. Du kommer ju närmare förhoppningsvis :)

• Belavon
    Williams Mamma 070824 skrev 2010-10-19 12:32:14 följande:
    Nu bär de av, wish me luck
    Lycka till! Nu blir det bäbis :)
  • Belavon

Frogster -  Du ser jättevacker ut och jag kan inte heller se var du ska gå ner i vikt någon stans. Kan ju inte ens tänka mig att du just fött barn. Du får slänga tillbaka orden till dem och säga att deras egen problem med vikt kan de hålla själv, för du är vacker! Jag har själv en sådan i släkten, min pappas fru, alltid kommentarer och man blir så nere. Men det är ju inte för deras skull vi lever.

Roligt med så aktiv tråd!

Hoppas det går vägen för alla som börjat fått värkar och sådant och att det inte stannar av och gör er helt slut innan det verkligen ska till.

• Belavon

Grattis Chanell - Hoppas allt har gått bra och att alla mår bra! Så spännande, jag vill höra hur det har gått.

Svar på tråden BF November,2010 DEL 2