BF November,2010 DEL 2
Ja algblomningen är ju "farlig" för små barn och hundar som dricker av vattnet när det blommar, det är ju det som är det "farliga" att små barn ofta dricker av vattnet och får kallsupar när de badar, då kan de bli magsjuka.
Vad gäller gravida vet jag inte.... kanske bästa att ringa BM. men man ser ju lätt om vattnet blommar, det är grummligt och geggigt och då har man ju iaf inte lust att bada. Sen flyttar sig ju algerna fort från en sida till en annan, beroende på vinden. Är det pålandsvind ena dagen så är kanske algerna där den dagen men så kanske vinden vänt till dagen efter och är frånlandsvind och då kan dem vara borta
jag vet lite om det eftersom jag i flera år jobbat på camping och informerat om algerna. men inte vad som gäller gravida...
googlade på detta:
Det finns många olika typer av alger - de flesta är inte giftiga för människan. Det går inte med blotta ögat att avgöra om algerna utgör en hälsorisk eller inte. De så kallade blågrönalgerna är egentligen inga alger utan encelliga mikroorganismer, cyanobakterier. Det är främst de som ställer till problem och gör oss sjuka.
Blågrönalger finns framför allt i sött eller bräckt vatten. Under vissa förhållanden kan algerna eller rättare sagt bakterierna öka enormt i mängd - man brukar kalla det algblomning. Undvik att bada i grumligt vatten som har en blågrön, gulvit, gulbrun, rödbrun eller rabarberliknande färg.
Symptom
Vanliga symptom är diarré, kräkningar, illamående, feber, muskelsmärtor, ledsymptom, irritation av de övre luftvägarna, irritation i ögonen, huvudvärk, rinnande näsa och utslag som kliar. Symptomen kommer oftast inom några timmar, högst inom 12 timmar. De varar i en till tre dagar. Risk för njur- eller leverpåverkan finns bara om man har svalt stora mängder vatten med väldigt mycket alger i.