Inlägg från: Bebis050810 |Visa alla inlägg
  • Bebis050810

BF November,2010 DEL 2

Ja algblomningen är ju "farlig" för små barn och hundar som dricker av vattnet när det blommar, det är ju det som är det "farliga" att små barn ofta dricker av vattnet och får kallsupar när de badar, då kan de bli magsjuka.
    Vad gäller gravida vet jag inte.... kanske bästa att ringa BM. men man ser ju lätt om vattnet blommar, det är grummligt och geggigt och då har man ju iaf inte lust att bada. Sen flyttar sig ju algerna fort från en sida till en annan, beroende på vinden. Är det pålandsvind ena dagen så är kanske algerna där den dagen men så kanske vinden vänt till dagen efter och är frånlandsvind och då kan dem vara borta jag vet lite om det eftersom jag i flera år jobbat på camping och informerat om algerna. men inte vad som gäller gravida...

googlade på detta:
    Det finns många olika typer av alger - de flesta är inte giftiga för människan. Det går inte med blotta ögat att avgöra om algerna utgör en hälsorisk eller inte. De så kallade blågrönalgerna är egentligen inga alger utan encelliga mikroorganismer, cyanobakterier. Det är främst de som ställer till problem och gör oss sjuka.

Blågrönalger finns framför allt i sött eller bräckt vatten. Under vissa förhållanden kan algerna eller rättare sagt bakterierna öka enormt i mängd - man brukar kalla det algblomning. Undvik att bada i grumligt vatten som har en blågrön, gulvit, gulbrun, rödbrun eller rabarberliknande färg.

Symptom
    Vanliga symptom är diarré, kräkningar, illamående, feber, muskelsmärtor, ledsymptom, irritation av de övre luftvägarna, irritation i ögonen, huvudvärk, rinnande näsa och utslag som kliar. Symptomen kommer oftast inom några timmar, högst inom 12 timmar. De varar i en till tre dagar. Risk för njur- eller leverpåverkan finns bara om man har svalt stora mängder vatten med väldigt mycket alger i.
    (¯`°?.¸ ♥ Mamma 2005 och 2008 BF 10/11-10 ♥ ¸.?°´¯)
  • Bebis050810

Nu har jag kommit på att jag vill ha en NY vagn!!! en bugaboo! dem är ju såååå fina!!!
    har en brio nova och en emmaljunga scooter sen innan, tanken var att laga brion som är trasig men nu idag fick jag reda på av de som skulle reparera den, på babyproffsen, att den recervdelen inte tillverkas längre, skittrist! för annars hade jag tänk laga den och sälja den för kanske 2000 kr, det är en -05:a.
    men nu vet jag inte...... sambon är ju inte alls vagnintresserad så jag får se om jag har råd till en ny! annars får jag ha den gamla och rickla med en kniv när jag ska fälla ihop den. det känns inte kul!

Nån som har erfarenhet av bugaboo?
    Vill ha en frog eller en cameleon. blir en begagnad isf.

ska leta och leta på blocket!

• Bebis050810

Vad va den där länken till den där utländska sidan med billigare barnvagnar?
    Finns bugaboo där tro...?

• Bebis050810
    Marinero skrev 2010-07-07 19:09:16 följande:
    Tänker du på den tyska sidan? www.mypram.de?
    Japps! tack!
  • Bebis050810

men bugaboo vagnar verkar inte finnas där...

• Bebis050810
    Helen C skrev 2010-07-07 21:59:28 följande:

Hej tjejer,,,
    Har varit iväg på en minisemester med sambon och haft de så mysigt... Fyller år idag med så han ville åka iväg med mig och bättre födelsedag kunde jag inte tänka mig.....

tösen gör sig hörd hela tiden och de blir kraftigare sparkar nu.. trycker gärna mot blåsan oxå...
    Har även börjar få kramp i ena vaden på natten, inte skönt

Grattis på din dag!
  • Bebis050810

Jag är ju hemma hela sommaren och tar FP för lilla dottern, så jag och barnen kan bara "va" hela sommaren, det är lyx! mkt skönt!! har iofs varit hemma sen hon föddes i maj -08. sen ska jag skriva in mig på AF september t.o.m bf i november.
    Jag är hemma själv med barnen så det är ju inte bara lugn o vila precis!! man vet att man lever! men skönt att kunna vara hemma iaf när barnen är små och det är sommar och sol

Kramp har jag i benen flera nätter i veckan, så drygt. man får upp och traska omkring i huset som en annan tomte

Min svärmor har inte ens gratulerat mig till vår bebis, har inte ens nämnt det!! hon e helknas! men min mamma och mina nära vänner är glada iaf och det är det som betyder nåt tycker jag. hon får leva sitt liv..... men synd på barnbarnen ju!

Idag har jag, barnen o min bror vart på stranden, solat o barnen har badat. sen gick vi en långpromenad ikväll, det är ju så himla varmt och skönt nu på sommarkvällarna!! nu sover äntligen alla och jag kan slappa här blir nog stranden imorn med......

nån med erfarenhet av bugaboo?

• Bebis050810
    MammaDeborah skrev 2010-07-08 11:18:50 följande:
    Hallå tjejer!

Har knappt läst, än mindre skrivit på länge nu!

Gifte mig med älsklingen på midsommardagen och allt var så perfekt det kunde vara, sånär som på att jag och mannen båda blev magsjuka. Mannen vaknade och mådde dåligt på morgonen men vi trodde båda att det kunde bero på midsommardagens överkonsumtion av sill. Jag, däremot, äter inte sill så jag var inte så orolig. Framåt eftermiddagen mådde han mycket bättre. Under middagen började jag må illa och det blev bara värre och värre. Spydde under festen och vi fick bryta upp tidigt. Åkte till säteriet där vi hade bokat rum som planerat, men natten blev jättejobbig. Spydde igen och rev upp mitt magsår. Hade fruktansvärt ont i magen. Under söndagen var jag helt slut... Först på måndagen började jag må bättre igen... :-/ Höjden av otur. Men vädret var underbart, klänningen vacker, allt var bara toppen för övrigt..

Går in i vecka 24 imorgon. Tyvärr har förvärkarna satt igång med besked. Har haft det så här förut också... :( Hela kvällarna och några gånger under dagarna..  Det är bara att inse att jag har 17 veckor av detta framför mig...

Hoppas ni andra mår bra i värmen!

Kram
    Grattis till att ha blivit FRU!! men vad tråkigt att bli sjuk på sitt eget bröllop, måste va höjden av otur.
  • Bebis050810
    Helen C skrev 2010-07-08 15:13:44 följande:
    Hej tjejer...
    Mår toppen idag. Varit och kollat på nya lgh, mätt och donat, beställt ny soffa och matta, beställt förlosvningsringar då sambon min friade i tisdags vid sjön, så mysigt, tvättat bilen och handlat, jag e helt slut nu. Fötterna svullnar som sjutton och jag kan fan inte ha några skor snart....

Har ju oxå köpt dom första bebis plaggen till lilltösen, jag vågade haha.... Vill gärna vänta, men idag kunde vi inte hålla oss
    Stort grattis till frieriet!! och vilken toppendag du haft idag
  • Bebis050810

Jag är helt slut idag!! sov jättedåligt inatt och var illamående mest hela natten, sen vakna jag vid 6 och då va jag dålig i magen, min magen e så strulig har ibs, irritabel tarm, inte kul. så idag har det inte blivit mkt mat, blåbärssoppa o risavkok, men nu ikväll gjorde jag en hemmagjord medelhalvpizza, den va såå god, åt 2 bitar, hoppas att magen pallar den! så nu ska vi ut på en liten promenad, sen blir det nog duschen för att fräscha till oss, jag och barnen, sen ska vi tidigt i säng ikväll!! somna vid ett i natt...... vi som skulle till stranden idag med min bror, så e magen kass, typiskt!

Svar på tråden BF November,2010 DEL 2