• Jag Ser Krabbjuice I Ditt Skägg

En "mosig" ödla..vad tror ni??

Jag insåg just att detta är andra tråden jag startar på relativt kort tid, som inbegriper mosade reptiler. Denna tråd är dock av lite annan karaktär än den förra.

Jag har en vän. Vi kan kalla vännen O.
    Denna vän hade en ödla, närmare bestämt en skäggagam, som husdjur.

En helg i somras var O och O:s livskamrat borta över en helg, varpå de ordnade så att ett par de var vänner med skulle passa ödlan. Detta par skulle gå hem till ödlan en gång per dag och ordna med friskt vatten, mat och titta till rent allmänt.

När O och O:s livskamrat kom hem sent på söndag kväll hittade de inte ödlan.
    Puts väck.

En dag gick. Två dagar gick.

På den tredje dagen känner O att något luktar svagt men tydligt illa i vardagsrummet där terrariet står.
    O tror att det kan vara gammalt bajs i ödlans terrarium.
    O ger sig i kast med att städa terrariet - och finner ödlan avliden, gömd bakom (BAKOM, inte under) en stor kraftig trädgren som finns i terrariet.

Ödlan är tillplattad och lite "mosig" enligt O.
    Och luktar inte gott.

Paret som skulle passa ödlan hävdar bestämt att den levde när de såg den sist (på söndagen)

Stackars O tror blint på detta.

Det gör inte jag! Jag tror att någon i paret råkat trampa på ödlan så att den dog.
    De vågar inte erkänna det, utan placerar ödlan i terrariet och smiter.

Är inte det rätt uppenbart, då ödlan var lite platt och mosig??

Ni som är reptilkunniga, blir ödlor normalt platta och mosiga då de dör?

Jag har inte röjt mina misstankar för O, h*n tycks tro att ödlor blir sådär när de dör..
    Skit skall skit ha!.
  • Svar på tråden En "mosig" ödla..vad tror ni??

Nå?

Skit skall skit ha!.
  • Novemberstjärnan

Men dessa ödlor är väl redan platta och lite mosiga när de lever? var den platt som en pannkaka?

Novemberstjärnan skrev 2010-05-03 14:18:38 följande:
    Men dessa ödlor är väl redan platta och lite mosiga när de lever? var den platt som en pannkaka?
    Jag såg den inte, men O beskrev den som "lite tillplattad och mosig".

Det tolkar jag som att den var plattare än vanligt..

Nu har DU bytt bild, din jäkel {#lang_emotions_djavulsk}
    Skit skall skit ha!.
  • Februarii

Men en skäggagam är inte det en kameleontformad ödla? Den kanske pös efter dödsfallet (guud, vad hemskt detta låter, så okänsligt), eller vad man ska säga. Består de inte av rätt mycket vatten sådana djur?

Februarii skrev 2010-05-03 18:00:48 följande:
    Men en skäggagam är inte det en kameleontformad ödla? Den kanske pös efter dödsfallet (guud, vad hemskt detta låter, så okänsligt), eller vad man ska säga. Består de inte av rätt mycket vatten sådana djur?
    Det är med än vad jag känner till (jag kan inget om reptiler).
    Startade just denna tråd för att få veta om detta med platthet och mosighet är dödsrelaterat.

Det kan vara så, menar du?
    Skit skall skit ha!.
  • Februarii
    Jag Ser Krabbjuice I Ditt Skägg skrev 2010-05-03 18:04:57 följande:
    Det är med än vad jag känner till (jag kan inget om reptiler). Startade just denna tråd för att få veta om detta med platthet och mosighet är dödsrelaterat. Det kan vara så, menar du?
    Förlåååt, jag är varken reptilkunnig, och ännu värre när det kommer till döda reptiler. Det var rena spekulationer från min sida :S Fattar inte hur jag kunde missa den biten när du till och med fetstilade den.
    Februarii skrev 2010-05-03 18:17:11 följande:
    Förlåååt, jag är varken reptilkunnig, och ännu värre när det kommer till döda reptiler. Det var rena spekulationer från min sida :S Fattar inte hur jag kunde missa den biten när du till och med fetstilade den.
    Ingen fara.

Jag är bara så oerhört nyfiken på detta.

Mycket därför att det påminner om scenariot i min förra tråd "Jag har klivit ihjäl ormjäveln!"

Dock bakvänt och ur ett annat perspektiv.

Kanske därför jag själv var så snabb att misstänka paret som skulle passa ödlan {#lang_emotions_embarassed}
    Skit skall skit ha!.
  • Bam
    Jag Ser Krabbjuice I Ditt Skägg skrev 2010-05-03 18:37:52 följande:
    Ingen fara.Jag är bara så oerhört nyfiken på detta.Mycket därför att det påminner om scenariot i min förra tråd "Jag har klivit ihjäl ormjäveln!"Dock bakvänt och ur ett annat perspektiv.Kanske därför jag själv var så snabb att misstänka paret som skulle passa ödlan
    Det var precis det jag tänkte på. Kanske ditt dåliga samvete som får dig att se saker som inte finns? Du söker en olyckspolare alltså.
    Sometimes when i´m alone i google myself.
    Bam skrev 2010-05-03 18:46:06 följande:
    Det var precis det jag tänkte på. Kanske ditt dåliga samvete som får dig att se saker som inte finns? Du söker en olyckspolare alltså.
    HAHAH! Där är du nu äntligen.
    Jag började nästan misströsta

Kanske mitt dåliga samvete börjat gnaga igen undermedvetet...

Jag hoppades få svar på detta med mosigheten från någon av de reptilkunniga från den andra tråden! Men de tycks lysa med sin frånvaro...
    Skit skall skit ha!.
  • Tygtiiger

Min skäggagam blev alldeles utfluten och lite "platt" när den dog i sitt terrarium (garanterat otrampad). Och de ruttnar fort, så visst blir de mosiga i konsistensen.

Jag tror de talar sanning!
    Det här var en kunskap jag trodde att jag ALDRIG skulle haft nytta av - "hur ser en självdöd skäggagam ut?"

Krupke, we've got problems of our own!
Svar på tråden En "mosig" ödla..vad tror ni??