• sasa88

Dräktig tik tips?

Min lille vove har blivit dräktig och e i v4-5 vet inte riktigt parades runt den 27e mars!

Magen har blitt större/spenorna syns ordentligt/flytningar och blivit väldigt vaktig!

Det är min första Hund graviditet så hade behövt lite tips om allt egentligen och lite vad man kan vänta sig i veckorna som kommer och hur man egentligen vet vilken vecka dom är i ? {#lang_emotions_dreamer}

Jamie 2006 (L) Saga 2008 (L) Wilmer 2009 (L)
  • Svar på tråden Dräktig tik tips?
  • Xgirl83

Mitt tips är att ta så mycket hjälp du kan av hundens uppfödare och andra kontakter du har runt omkring dig. Sen läs, läs, läs!! (vilket man bör göra innan man parar tiken...)

Lilla S 071116 och kommande nytillskottet BF 100509
  • sasa88

hundes uppfödare har inte så mycket tips och har inte så många omkring mig som har haft dräktig tik innan!

har läst väldigt mycket men tänkte ta lite tips av folk som haft det innan!

Jamie 2006 (L) Saga 2008 (L) Bebbe 2009
  • Xgirl83

Hm, ok. Jag tycker att de frågor du ställde borde vara sånt som man kan om man har läst på. Det är ju jättemycket att tänka på innan man tar valpar på en hund. Folk går kurser m.m innan. Men jag önskar dig lycka till.

Lilla S 071116 och kommande nytillskottet BF 100509
  • sasa88

Jo vet redan det mesta som sagt men nyfiken hur andra har haft det med sina hundar

• Teide

Du vet redan det mesta men ändå vill du ha svar på det mest grundläggande?

Mitt tips är att läsa Hunduppfödarens handbok av Lisbeth Högman och SKK:s bokserie  kennet.skk.se/skk/&sprak=sv
    Som uppfödare har du t ex ganska mycket juridiska skyldigheter gentemot valpköparna och sen kan t ex mycket gå snett under en valpning där tiken i värst afall stryker med. Men allt detta har du förstås koll på?
  • hmcc

Hanens uppfödare då?

Rasklubben?

• sasa88

Varför klanka ner på mej ?
    frågar bara hur andra har haft det med sina hundar när dom varit dräktiga!

nyfiken då jag läst en massa på google/bloggar (inte direkt hittat nån bra bok mer än lite kort fakta om det) men undrar ändå hur andra haft det med sina hundar är det så fel?

hannens uppfödare e samma som honans och det är en blandras så kan ju inte direkt fråga en rasklubb!

• Johans Pillerill

Du har en jobbig tid framför dig kan jag bara säga :) Min tik fick 9 valpar... hon hade inte mjölk åt alla så det blev sena nätter med nappflaska!

De är så söta tills de börjar springa och får små huggtänder!!

Var NOGA med köpare, speciellt om du som jag har en stor "farlig" ras, för det är många idioter som försöker komma över valpar.

Du kan inboxa mig om du har några specifika frågor... är inte någon utbildad hunduppfödare, men jag har iaf varit i samma sits och klarade det bra.

• dezibel

Jag har ingen erfarenhet av dräktiga tikar men om jag satt i din sist skulle jag ringa veterinären och ställa alla frågor.
    Dom kan göra dig uppmärksam på alla tecken om nåt skulle vara fel och ge dig råd ang. ändrad utfodring av tiken, extra tillskott mm.

Vi var på utställning i helgen och pratade med många stora uppfödare på renrasiga hundar som inte får valparna sålda....
    Har du dina valpar tingade redan så du inte riskerar att sitta med några halvvuxna valpar kvar eftersom jag förstår att det är tufft att sälja hundar idag?

Lycka till!

• VirrigaVera
    sasa88 skrev 2010-05-03 12:03:15 följande:
    Min lille vove har blivit dräktig och e i v4-5 vet inte riktigt parades runt den 27e mars! Magen har blitt större/spenorna syns ordentligt/flytningar och blivit väldigt vaktig! Det är min första Hund graviditet så hade behövt lite tips om allt egentligen och lite vad man kan vänta sig i veckorna som kommer och hur man egentligen vet vilken vecka dom är i ?
    Min första tanke här är att du kanske bör kolla upp tikens flytningar. De kan få något ökade flytningar i samband med dräktighet men är det mycket så bör du kontrollera så att hon inte drabbats av en infektion i samband med parningen.

Du bör också ställa henne på ett specialfoder som är anpassat för dräktiga tikar.
Svar på tråden Dräktig tik tips?