• sasa88

Dräktig tik tips?

Min lille vove har blivit dräktig och e i v4-5 vet inte riktigt parades runt den 27e mars!

Magen har blitt större/spenorna syns ordentligt/flytningar och blivit väldigt vaktig!

Det är min första Hund graviditet så hade behövt lite tips om allt egentligen och lite vad man kan vänta sig i veckorna som kommer och hur man egentligen vet vilken vecka dom är i ? {#lang_emotions_dreamer}

Jamie 2006 (L) Saga 2008 (L) Wilmer 2009 (L)
  • Svar på tråden Dräktig tik tips?
  • Johans Pillerill

Man kan dessutom göra ul på hundar också... Det gjorde vi eftersom vi inte visste varför hon blev så tjock och veterinären sa att det kunde vara en tumör (hade hundvakt när hon blev dräktig och denne vågade inte berätta vad som råkat hända, så vi trodde inte ens det fanns en chans att det var valpar)...

Tiken får ligga på rygg så drar de en vanlig ul-grej på magen... Då kan de se ganska klart hur långt gången hon är och kunde till o med räkna hur många foster där var... Kostar dock lite...

• Jezamine
    "Det är min första Hund graviditet så hade behövt lite tips om allt egentligen och lite vad man kan vänta sig i veckorna som kommer och hur man egentligen vet vilken vecka dom är i ? {#lang_emotions_dreamer}"
    så skriver du..
    Vad vet du om valpning parning etc öht?
    Avstängd tills vidare
  • sasa88

Har funderat på ul ska se nu i dagarna om jag ringer vetrinären!

har en del som redan tingat valpar men kommer inte ta så mycket för dom så tror inte det blir några problem med att sälja dom.

har en liten blandras som är stövare/gårdshund/labbe och e parad med en labbe/bordercolli.

Det jag läst om flyttningarna är att det e helt normalt när dom e dräktiga och frågade vetinären i början när hon fick dom och dom trodde inte det var något annat mer än hon var dräktig!

Jag undrar om veckorna då jag tycker hon e längre gången än vad vi räknat på, hon och hannen träffades i sammanlagt 1vecka och bodde ihop dom parade sig (vad vi såg) 6gånger på helgen innan vi fick hem henne igen fast man vet ju inte helt säkert att hon inte har gjort det innan vi sett det.
    om vi räknat rätt e hon i v6 nu men vi har både sett och kännt fosterrörelser vilket inte ska komma förrän v7 därför jag e osäker på veckorna

Min lilla tik har alltid tillgång till mat nu och blandar även i lite valpfoder i hennes mat, hon får ägg lite då och då och blir lite extra bortskämd med leversnittar varje dag!

Jamie 2006 (L) Saga 2008 (L) Bebbe 2009
  • Joppis

Vad är syftet med denna parning?

• Miew

Om hunden är parad 27:e mars så är valparna beräknade till den 29:e maj. En hund går 63 dagar.
    När det är tre veckor kvar skall hunden äta valpmat för att se till så att hon får ordentligt med näring och energi. En valplåda skall snart ställas fram så hon känner sig bekväm och trygg i den.

Min hund ska få valpar på onsdag(plus/minus någon dag). Vi har driver en kennel med jaktlabradorer.

Är din hund ögonlyst och höftledsröntgad? Utan det skulle jag aldrig ens tänka tanken på att para en hund.

Efter valpningen som kan ta MÅNGA timmar så ska hunden ha praktisk taget fri tillgång till mat(valpfoder) för att klara av att tillverka mölk till alla valparna.

Om du har fler frågor så är det bara att inboxa.

Viggo & Gry & Veras mamma
  • VirrigaVera
    sasa88 skrev 2010-05-10 13:28:33 följande:
    Har funderat på ul ska se nu i dagarna om jag ringer vetrinären! har en del som redan tingat valpar men kommer inte ta så mycket för dom så tror inte det blir några problem med att sälja dom. har en liten blandras som är stövare/gårdshund/labbe och e parad med en labbe/bordercolli. Det jag läst om flyttningarna är att det e helt normalt när dom e dräktiga och frågade vetinären i början när hon fick dom och dom trodde inte det var något annat mer än hon var dräktig! Jag undrar om veckorna då jag tycker hon e längre gången än vad vi räknat på, hon och hannen träffades i sammanlagt 1vecka och bodde ihop dom parade sig (vad vi såg) 6gånger på helgen innan vi fick hem henne igen fast man vet ju inte helt säkert att hon inte har gjort det innan vi sett det. om vi räknat rätt e hon i v6 nu men vi har både sett och kännt fosterrörelser vilket inte ska komma förrän v7 därför jag e osäker på veckorna Min lilla tik har alltid tillgång till mat nu och blandar även i lite valpfoder i hennes mat, hon får ägg lite då och då och blir lite extra bortskämd med leversnittar varje dag!
    Har du visat upp flytningarna för veterinären?
    För är det kraftiga flytningar som är något annat än de vanliga sparsamma flytningar som vissa tikar får vid dräktighet så kan det behöva behandlas så att tiken inte mister valparna eller blir sjuk.
    Det händer ibland att hanhunden för över bakterier och därför ska du vara noga med att kontrollera det.

Det bästa du kan ge din tik nu är ett specialfoder som är rekommenderat för dräktiga och digivande tikar
    Där får hon i sig all den näring som hon behöver och även kalcium som är livsviktigt för tiken.
    Sådant foder hittar du på alla djuraffärer.

Det är också viktigt att du tar kontakt med en veterinär redan nu så att du har någon du kan ringa om valpningen går galet. Den här veterinären behöver du kunna nå dygnet runt kring tiden för valpningen. Det är också viktigt att du har möjlighet att ta dig in till veterinär om något går riktigt fel under valpningen.
  • bluejean
    Jezamine skrev 2010-05-10 13:14:04 följande:
    "Det är min första Hund graviditet så hade behövt lite tips om allt egentligen och lite vad man kan vänta sig i veckorna som kommer och hur man egentligen vet vilken vecka dom är i ? "så skriver du..Vad vet du om valpning parning etc öht?
    Precis och måste man fråga på ett forum så har man nog inte koll,vet ju inte ens när hunden blev parad.
  • solskina

Ha även pengar redo om det blir akutsnitt.
    Har drabbat mig 2 gånger av 6 ggr. + en gång då vi drog ut död valp vaginalt.

Visst blir man lite oroad när man läser sådana här trådar, men vem vet. Hon kanske har vaccinerat , och gett det viktiga avmaskningen så att valparna inte har för mycket mask när dom föds.

Har tyvärr träffat allt för många border korsningar som det går fel för.
    Hon tik är jakt hund och att blanda med vall är aldrig bra.
    Ska hunden valla in fågel?

Okej jag började även jag med blandras. Men man lär sig med tiden.
    250 st hundar har jag placerar om i mitt förra företag. Minst hälften var typ denna korsning och anledningen var att det var en stressat hund och oftast bitit barn.

Bordercollie vallar genom att nypas och några hugg handlar det inte om. Men i en barn arm känns det ordentligt.

Men: se till att du inte har besökare som kommer närmsta tiden innan och efter förlossningen. Våra bakterier och virus kan smitta valparn. Jag fick halsfluss på mina 11 valpar och alla höll på att stryka med. Men alla klarade sig på grund av att min veterinär kom på studs. Har du en veterinär kontakt som kommer på hembesök?

• tamate

nu har jag inte läst vad andra skrivit

ts börja redan nu att ge din hund kalktabletter, för lågt med kalk gör att tiken inte börjar valpningen som hon ska samt hon behöver extra med kalk så länge hon diar valparna.
    ha en tempmätare redo när tempen går ner på tiken så börjar hon boa och sedan är det inte långt kvar tills hon valpar
    ha nr redo till veterinär som du kan fråga om du är brydd över något under själva valpningen.
    tänk på att tiken ska ha ordentligt med mat under dräktighetstiden och diandet, gärna lite kött och matrester då torrfoder inte alltid innehåller tillräckligt med näring. fri tillgång till mat är bra om hon inte är en superglupsk hund så hon föräter sig =)
    undervalpningen så kommer hon första att få några valpar och sedan kand et ta ganska lång tid och så börjar det komma valpar igen, detta r för hundar har 2 "horn" som valparna ligger i och det blir alltid ett visst uppehåll när hon byter horn.
    var jättenoga med att kolla så allt komemr ut med avrje valp och gör det inte der så kolla så det kommer efteråt. rester av moderkakor etc som ligger kvar i livmodern kan göra att tiken blir förgiftad. låt gärna tiken städa upp allt som komemr ut när du kollat av det för det är mycket näring och det gör att hennes livmoder drar ihop sig och gör det lättare för henne att både valpa och återhämta sig.
    låt bara en valp ligga kvar vid själva valpningen, dom andra bäddar du ner i en filt i en pappkartong så dom håller värmen. en uppstressad tik kan lätt trampa och skada sina valpar, spec omd et är en förstföderska.
    håll koll på tiken temp även några dagar efteråt, får hon feber så åk in med henne direkt för då har inte lalt kommit ut eller så kan hon ha fått mjölkstockning.
    hmm, något mer som är viktigt. köp kompostnär på granngården 4 för 99 tror jag det är oc bygg valphage av. tänk på att valparna i början ska ha en låda för tik och valpar men det ska finnas plats för tiken att kunna gå ur och lägga sig själv och hon ska ha konstnat tillgång till åtminstonde vatten. när valparna börjar krypa ut från valplådan så seupp så om inte dränker sig i vattenskålen.
    kommer kanske på mer senare.
    försök att hitta någon som du kan ringa och ställa frågor och få stöttning från.
    du har en ganska stor ras så det borde vara liten risk för komplikationer och tar du det bara lugnt och håller ett öga på om det uppstår saker som är konstigt så borde det gå bra.
    tänk på att tiken kan bli väldigt varm under valpningen så ha inte jättevarmt men låt inte valprna bli nerkylda. ta gärna bort filt men låt henne ha några knyckliga tidningar att bädda med. men akta så hon inte bäddar ner valprna.
    lycka till och hopas det går bra för er =)
  • sasa88
    bluejean skrev 2010-05-11 11:06:53 följande:
    Precis och måste man fråga på ett forum så har man nog inte koll,vet ju inte ens när hunden blev parad.
    har koll på när hon blev parad men tycker inte det stämmer överrens med det jag läst om hur långt gånge hon ska vara....!

Jag har bra koll på läget men ändå nyfiken på mer och därför jag frågar men om man inte kan vara frågsam och kunna fråga andra hur dom haft det utan att bli helt nerklankad så borde det ju vara exakt samma med alla gravida här på FL att dom måste fråga saker som dom egentligen vet och läst att då e det ju inte ansvarfullt att dom skaffar barn då dom måste fråga andra på forum?!

tycker det bara e bra att man har mer information än man behöver och lite extra tips som man själv kanske inte läst eller hört innan som man kan få här på FL's forum!

Tack till alla er som verkligen gett mig tips och inte bara presic tagit chansen att klanka ner!

Valp lådan står nu redo och är stor och rymlig, mamman mår bra och nu hoppas vi bara på att allt med valparna och förlossningen går bra! {#lang_emotions_smile}
    Jamie 2006 (L) Saga 2008 (L) Bebbe 2009
  • hundpuss
    Joppis skrev 2010-05-10 14:13:14 följande:
    Vad är syftet med denna parning?
    Jag har läst textraden med raserna fyra gånger nu, får nog läsa igen. Jag förstår inte.

TS, vad är syftet med denna parning?
Svar på tråden Dräktig tik tips?