• Anonym (??=?)

har vi konstiga regler

har vi konstiga regler för våra gemensamma barn o styvbarnen
    barnen är 1½ (gen´mensam) 5 9 13 &11 alla 4 bonusar
    1 alla lägger sin tvätt i maskinen 
    2 gång i veckan står de 2 äldsta för matlagning
    3 det är vi VUXNA som bestämmer
    4 mobilerna ska vara på ljudlöst efter 20:30 då 3 av 5 barn sover,
    5 säger vi vuxna en sak så är det så och då bestämt till exempel att ALLA ska med å handla (13åringen släppte in biomamman en gång när hon var själlv)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-03 15:03
    dom nya reglerna är för

1 packa gympapåse och packa upp (vi har hjälpt dom med detta då tvål o schampo alltid saknades i påsen)
    2 lägg din tvätt i din tvättback(gäller ej 1½åringen hon delar back med oss) (sambon åkte o köpte varsin plastback i varsin färg till dom så dom kan ha på rummet så får dom tömma den)
    3 vi kan bestämma allt tillsammans men det är vi vuxna som har sista ordet.
    4 Själv hemma öppna inte dörren för nån utan tillåtelse
    5 läggtiderna är på vardagarna nu för 13åring 21:30 11åring 21:00 9åring 20:30 5åring 20:00 1½ efter bolibompa
    6 månadspengen ska man INTE köpa massa godis för det köper vi på helgen för vuxnas pengar
    7 Mobilen ska va på ljudlös när man lägger sig.. (alltså ska 13åring sätta sin på tyst senast 21:30 osv.)
    4

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-03 15:08
    en regel jag glömt gemensam städdag varje söndag
  • Svar på tråden har vi konstiga regler
  • Anonym

Ja, det tycker jag. Inte ska väl 1- och 5-åringen tvätta själva? Ser ingen vits med att de andra gör det heller, måste ju vara enklare att samla ihop all vit tvätt och tvätta gemensamt än att alla ska tvätta var för sig?

Det andra låter OK.

• Linda1976

Låter väl inte så konstigt iofs, men vadå "släppte in biomamman". Är det hela världen? Ska hon inte få träffa sin egen mamma hemma hos er?

Sen är det ju 3:an, Vad menar ni med bestämmer? De äldre kan ni väl resonera med, eller är det totalitärt styre ni kör med?
    Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • Linda1976

Nä, det där med tvätten fattar jag inte. Alla ska lägga sin tvätt i maskinen? Hur? Varje dag? Sorterar ni inte färgmässigt?

Det är väl bättre att ha gemensam tvättkorg?
    Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • Anonym (??=?)
    Anonym skrev 2010-05-03 12:44:20 följande:
    Ja, det tycker jag. Inte ska väl 1- och 5-åringen tvätta själva? Ser ingen vits med att de andra gör det heller, måste ju vara enklare att samla ihop all vit tvätt och tvätta gemensamt än att alla ska tvätta var för sig? Det andra låter OK.
    nej dom ska inte TVÄTTA men lägga sina kläder i tvättkorgen menar jag 1½åringen får vi ju ta tvätten för då men dom andra ska lägga in tvätten i tvättkorgen/maskinen o INTE på golvet i sitt rum ( har haft problem med det i ca 2år att kläderna ligger på deras golv ist för i badrummet
  • Ankan på berget

Det låter väl som sunda regler?
    Men är det något fel på biomamman? Är man 13 kanske man vill och kan hantera ett besök av sin mamma som inte bor där.

• Stårschan

Jag tycker att det verkar väldigt skumt att tvinga med alla barn från hemmet bara för att man ska åka och handla. Vad är poängen? Jag hade fått spatt som 13-åring (eller som 5-, 9- eller 11-åring med för den delen) om jag hade tvingats med till mataffären bara för att mamma tyckte det.

I think we've finally reached the point in our society where 'celebrity' just means 'mammal'.
  • Anonym (??=?)
    Linda1976 skrev 2010-05-03 12:44:48 följande:
    Låter väl inte så konstigt iofs, men vadå "släppte in biomamman". Är det hela världen? Ska hon inte få träffa sin egen mamma hemma hos er? Sen är det ju 3:an, Vad menar ni med bestämmer? De äldre kan ni väl resonera med, eller är det totalitärt styre ni kör med?
    jag ska förklara lite snabbt biomamman får inte komma till oss eftersom hon har hotat mig med tvätten menade jag i tvättkorgen skrev totalfel så sorterar jag med bestämmer menar jag till exempel att nu ska vi åka till farmor allihopa och då är det följa med som gäller. dom 2 äldre går det inte att resonera med då dom bara gapar o skriker åt mig så då kör vi att jag oo sambon bestämmer
  • Anna Paulita

Det där med tvätten lät först skumt menjag förstår absolut att ni vill ha tvätten i tvättkorgen eller tvättmaskinen och inte på golvet i barnens rum. Jag hatar att hitta kläder bland min dotters leksaker som är blandade med damm och annan skit.

Där emot fattar jag inte varför alla ska med och handla och varför en tonåring på 13 inte får släppa in sin mamma i erat hem.

Jag vägrar bara vara mamma...
  • BlommyNess12

Tycker 1:an, 3:an och 5:an är helt knäppa.
    Inte kan väl ni förvänta er att en 1½ åring ska lägga sin tvätt i maskinen själv varje gång h*n byter kläder?!

• BlommyNess12
    Anonym (??=?) skrev 2010-05-03 12:48:45 följande:
    jag ska förklara lite snabbt biomamman får inte komma till oss eftersom hon har hotat mig med tvätten menade jag i tvättkorgen skrev totalfel så sorterar jag med bestämmer menar jag till exempel att nu ska vi åka till farmor allihopa och då är det följa med som gäller. dom 2 äldre går det inte att resonera med då dom bara gapar o skriker åt mig så då kör vi att jag oo sambon bestämmer
    Men varför tvinga dom? Hallå, om man inte vill så vill man inte. Helt sjuk regel.
Svar på tråden har vi konstiga regler