• PennyD

har vi konstiga regler

Bra med regler och rutiner, vad gäller vardagssysslor.

Men mat, sömn, och avföring ska inte klockas!
  • PennyD
    Starkast skrev 2010-05-04 22:14:43 följande:
    Tvärtom! Bra rutiner runt just mat, sömn och toalettvanor är exakt vad alla människor behöver, stora som små.
    Så det här med att bajsa när det trycker på, kissa när du är nödig, äta när du är hungrig, dricka när du är törstig och sova när du är trött, det är inget för dig?

Det finns teorier om att ungdomar/barn/vuxna som sover hela dygnet, frossar i mat eller på annat sätt missbrukar sin hälsa, gör det på grund av att de som barn inte fått lära sig att lyssna till sina egna kroppsliga behov.
  • PennyD

"Kroppen har sina rutiner. Följer du dom mår du som bäst
    Den blir hungring när det är dags och nödig när det är dags." - Jenny F

Jag instämmer i ditt påstående, vilket för min del också är orsaken till att jag inte "utifrån" (genom att t.ex. bestämma ett visst klockslag) vill manipulera en människas (biologiska/kroppsliga) rutiner

• PennyD

"Men om du frossar i mat på obestämda tider och bäljar i dig mycker mer vätska än vad kroppen behöver så måste du givetvis gå på toa lika oregelbundet."  - Jenny F

Säkerligen är det så, men vi kan ju också fråga oss varför en människa får för sig att trotsa sina egna kroppsliga behov (genom att t.ex. äta/drick för mycket, sova/vila för lite) ?

Som sagt, det finns teorier om att sådana destruktiva beteenden uppstår på grund av att man som barn inte fått utrymme att lyssna till, rätta sig efter och därmed också lära känna sina egna fysiska som psykiska behov.

• PennyD
    Starkast skrev 2010-05-06 11:41:23 följande:
    Det är ju upp till var och en om man vill laga middag 5gånger/dag för att alla ska käka "när de känner för det" Kroppen lär sig faktiskt en rutin. Äter du frukost kl.8 varje morgon blir också kroppen hungrig kl.8 varje morgon."teorier" finns det en uppsjö av som drar åt olika håll. Hittar du en artikel som säger en sak hittar du tio andra som säger motsatsen.Vad som händer många barn som inte lär sig rutiner runt toalettbesök är att förlorar känseln att känna i tid när de behöver gå på toaletten. Då känner de först när de har 1sekund kvar och så kommer det i byxorna.Behandlingen är att införa fasta rutiner och förmågan att känna återkommer.Det är även väldigt vanligt med förstoppning i småbarnsåren - pga av rutiner för toalettbesöken saknas.Behandlingen är ofta att införa en rutin. Lavemang samma tidpunkt varje dag i 1-2 veckor och sen är problemet löst. (där inget fysisk hinder finns givetvis)Varför börjar det fungera med rutiner jämfört med innan då rutinerna saknades?
    Uppenbarligen är det upp till mig som förälder att i stor utsträckning bestämma om jag vill eller inte vill engagera mig i, anpassa mig efter och respektera mitt barn.

Det du påstår är för all del förstås också bara teorier. Nåväl, du undrar varför införandet av rutiner löser problem? Det kan jag inte svara på. Jag undrar snarare varför ett problem uppstår, vilket inte alls måste vara för att botemdel saknats. En kur är inte nödvändigtvis en antites till en orsak till ett problem.

Jag frågar då dig, varför skulle en hälsosam männsika, och särskilt ett barn, inte lyssna till sina kroppsliga signaler och förhålla sig till dem på ett naturligt och praktiskt vis?

Jag förstår att det till en början krävs erfarenhet, tid och förståelse för att kontrollera avföring, men jag ser inget som talar för att friska barn skulle fortsätta att kissa eller bajsa ner sig bara för att de inte har ett tidsbundet schema.
  • PennyD
    Starkast skrev 2010-05-08 08:35:37 följande:
    Du pratar runt... Med fasta rutiner kommer signalerna regelbundet och dem lyssnar man på. Givetvis. Det tar ex. en viss tid för mat/dryck att passera och komma ut. Äter du regelbundet når det även slutstationen regelbundet. Svårare än så är det ju inte. Både naturligt och praktiskt.
    Enligt ditt synsett tycks det mig att barn skulle skita regelbundet om de bara åt regelbundet, likväl om de åt utifrån sin hunger. Alltså skulle barn som äter när de är hungriga, avföra sig när det behövdes, och så vidare, och allt enligt en mätbar rutin, som till skillnad från vad jag förstår att du förespråkar utgår från barnets kroppsliga behov istället för de vuxnas bekvämlighet.
Svar på tråden har vi konstiga regler