• AlexXx

Utbrott och lyssnar ej!

Min son är 2,5 år. Och på sista tiden har han nästan blivit omöjlig mot mig. Är vi i affärer lägger han sig på golvet och skriker och sprarkar om han inte får som han vill, Säger jag att vi ska gå och betala och han hittat leksaker vägrar han att gå därifrån även om jag mutar med godis eller säger att jag går därifrån. Han säger bara  "okej hejdå"

Är vi i parken och måste gå hem av nån anledning slutar de med att vi börjar bråka och jag får ta honom under armen och han skriker.

Han lyssnar nästan aldrig på mig när jag ber honom sluta med nåt han håller på med.

Hur ska jag göra? är fasiken desperat nu! för jag vet inte hur jag ska hantera hans utbrott längre eller få honom att lyssna på mig.

• Svar på tråden Utbrott och lyssnar ej!
  • evamar

Jag har en dotter på 2,3 år som också visar upp ett sjuhelsikes temprament emellanåt (oftare och oftare). Till exempel om vi är i lekparken och gungar , som hon älskar , och sen när jag säger att vi ska gå hem så vill hon inte och blir ledsen osv . Då ger jag henne två alternativ, antingen följer hon med självmant eller så kommer jag och lyfter upp henne och så säger jag att " då blir du ju ledsen och det är ju inte kul, så det bästa är att du kommer med mig själv". Fungerar bättre och bättre faktiskt. Vist ställer hon till en liten scen och blir lessen men hon kommer tillslut. Och då ger jag henne mycket beröm och hon blir glad och kommer på andra tankar. Har även börjat säga till henne innan vi går till lekparken att " när mamma säger att vi går hem då får du föja med och inte ställa till en scen...osv". Vet inte om det hjälper till något men...
    Lycka till!

• Girlinthecity

Självklart blir han ledsen eller besviken när han inte får som han vill, vem blir inte det? Han kan bara inte visa det på något annat sätt. Det du kan göra är väl att förebereda honom på att ni ska gå, tex att han kan åka rutchkanan si och så många gånger till, eller att ni ska gå om en liten stund, så han hinner förbereda sig. Jag tycker inte att man kan tala om för någon att man inte ska reagera på ett visst sätt, man känner ju det man känner, om du förstår vad jag menar. Låt honom visa sina känslor, och sen går det ju över. Ju äldre han blir dessto bättre kommer han att kunna behandla sina känslor. Lycka till.

• styggingen
    Girlinthecity skrev 2010-05-07 22:16:33 följande:
    Självklart blir han ledsen eller besviken när han inte får som han vill, vem blir inte det? Han kan bara inte visa det på något annat sätt. Det du kan göra är väl att förebereda honom på att ni ska gå, tex att han kan åka rutchkanan si och så många gånger till, eller att ni ska gå om en liten stund, så han hinner förbereda sig. Jag tycker inte att man kan tala om för någon att man inte ska reagera på ett visst sätt, man känner ju det man känner, om du förstår vad jag menar. Låt honom visa sina känslor, och sen går det ju över. Ju äldre han blir dessto bättre kommer han att kunna behandla sina känslor. Lycka till.
    Vid vilken ålder tycker du att det är rimligt att dessa utbrott slutat?
  • lövet2

TS - Han har kommit in i trotsåldern och beter sig helt normalt för sin ålder. Hur man som förälder hanterar det där är upp till varje förälder. Personligen tar jag helt enkelt inte med ett barn runt 3 år på affären när jag är själv. Varför utsätta sig själv, barnet och andra kunder för den pinan i onödan? I stället får barnet följa med någon enstaka gång när vi är 2 vuxna, för då kan vi enkelt demonstrera vad som händer om man skriker och bråkar inne i affären - man måste gå ut därifrån. En av oss tar ut barnet och den andra handlar färdigt, alltså.

Alla hot och mutor gör saken värre, och ju mer du bråkar, tjatar eller skriker desto mer gör barnet det. Lugn, tolerans och respekt är nyckelorden. Inrikta dig på att hålla på några få viktiga regler och undvik bråk om alla småsaker. Ni lär nog få tillräckligt att bråka om ändå under de närmaste månaderna ...

Svar på tråden Utbrott och lyssnar ej!