Inlägg från: April Mamma |Visa alla inlägg
  • April Mamma

3 månader, torr på natten

Äter hon på natten?

• April Mamma
    Marken skrev 2010-05-03 14:52:30 följande:
    Ja, hon äter 1-2 ggr på natten och jag ammar.
    Ok...ett barn som får i sig ordentligt med vätska kissar ju.
    Att bli torr vid 3 mån låter liiite väl tidigt =)
    Kissar hon flera ggr på dagen då?

Prata med bvc eller dyl om du känner dig osäker.
  • April Mamma
    Bellini skrev 2010-05-03 15:00:02 följande:
    Min dotter är oxå torr på natten. Det är så olika, frågade min bvc sköterska o hon sa att det handlade om en mognad i hjärnan. Inget konstigt alls, sålänge hon kissar som hon ska på dagen!!
    Mognad i hjärnan hos en 3 månaders?
  • April Mamma
    Bellini skrev 2010-05-03 15:08:12 följande:
    Precis, det är olika det där.
    Jo,visst är det olika...men att en 3 månaders skulle vara torr-mogen nattetid tror jag knappast på =)
  • April Mamma
    Bellini skrev 2010-05-03 15:16:49 följande:
    Jag litar på min bvc sköterska o läkare.
    Gör du det =)

kommer ni att ta bort nattblöjan snart då?
  • April Mamma
    Bellini skrev 2010-05-03 15:22:06 följande:
    Absolut inte, det kan ju faktist ändra på sig. Ingen anledning att vara sarkastisk, jag delade bara med mig av min erfarenhet. Ber om ursäkt om jag sa nåt stötande!
    Inte min mening att vara sarkastisk, men jag tror inte på att en spädis på 3 mån kan vara mogen för det. Utan att det mer är en tillfällighet att barnet inte kissar på natten under en period.
  • April Mamma
    Marken skrev 2010-05-03 15:29:32 följande:
    Roligt att höra att det är fler små bebisar som är torra på natten. Och jag säger som du Bellini - det kan ju faktiskt ändra sig :) Som med alla andra rutiner som ändrar sig från dag till dag eller vecka till vecka. Så länge det är pigga och glada bebisar som växer som de ska (som hannis) så tror jag inte att det är något att bekymra sig över. April Mamma: När blev din/dina bebisar torra på natten?
    Min äldsta son är nu 5 år och blev torr dag och natt samtidigt när han var 2,5 år.
    Han var då den första i kompisskaran att bli torr vid den åldern, andra har haft blöja på natten upp till 5 år ålder.......
  • April Mamma
    April Mamma skrev 2010-05-03 15:38:44 följande:
    Min äldsta son är nu 5 år och blev torr dag och natt samtidigt när han var 2,5 år. Han var då den första i kompisskaran att bli torr vid den åldern, andra har haft blöja på natten upp till 5 år ålder.......
    yngsta sonen är 10 mån och kissar dag som natt i blöja =)
  • April Mamma
    Bellini skrev 2010-05-03 15:41:11 följande:
    Ska fråga min bvc sk...om det finns nån forskning på det. Men hon har varit torr på natten sen hon var 2 mån.
    Ja,du får fråga nästa gång du är där.

Jag säger inte att du / ni ljuger och har fel....jag tror inte bara på den där mognadsgrejen.....men jag kan ju ha fel =)
  • April Mamma
    vittra skrev 2010-05-03 21:40:10 följande:
    Vill bara påpeka att det finns gott om forskning som tar upp det faktum att barn redan från födseln har möjlighet att känna av och till viss del kontrollera sina tömningsfunktioner. Det är ingenting konstigt, och än idag finns det flertalet kulturer där man inte har blöja alls utan nyttjar bebisens förmåga till att kontrollera detta själva redan från början. Att påstå att en 3-månaders inte kan vara mogen är i mina ögon ett väldigt okunnigt uttalande, och jag undrar vad du alls grundar det på? Att blöjindustrin idag har sett till att det blivit normalt för barn att gå med blöja ända till 3-4 års åldern? Problemet blir i mina ögon det omvända om man låter barnen gå med blöja år ut och år in, barnen tappar förmågan att känna av och kontrollera funktionerna och går dessutom in en vana att ha blöja. Klart som f*n det blir jobbigt då när man efter 3 år helt plötsligt ska lära om på nytt och plötsligt vara utan blöja. Det var bara ca 30 år sedan barn generellt slutade med blöja redan vid ca 1½ års ålder. Idag slutar majoriteten av barn vid 4 år. För 100 år sedan slutade man ännu tidigare. Så vad bygger denna utveckling på? Mognar barn senare idag? Knappast... det är ju föräldrarna (i förlängningen marknaden) som styr blöjanvändandet. Låter man istället barnen styra så kan jag garantera dig att inte en unge i hela världen skulle ha blöja vid 4-5 års ålder...
    Jag har aldrig påstått att en 3 mån inte kan vara mogen. Jag skrev att JAG inte tror på det. Stor skillnad.

Min älsta son var torr både dag och natt vid 2,5 år. Rätt tidigt tycker jag....
    Men visst finns det många barn (och föräldrar) som håller fast vid blöjan trots att dom är runt 4 år......
Svar på tråden 3 månader, torr på natten