• vittra

3 månader, torr på natten

April Mamma skrev 2010-05-03 15:35:32 följande:
    Inte min mening att vara sarkastisk, men jag tror inte på att en spädis på 3 mån kan vara mogen för det. Utan att det mer är en tillfällighet att barnet inte kissar på natten under en period.
    Vill bara påpeka att det finns gott om forskning som tar upp det faktum att barn redan från födseln har möjlighet att känna av och till viss del kontrollera sina tömningsfunktioner. Det är ingenting konstigt, och än idag finns det flertalet kulturer där man inte har blöja alls utan nyttjar bebisens förmåga till att kontrollera detta själva redan från början.

Att påstå att en 3-månaders inte kan vara mogen är i mina ögon ett väldigt okunnigt uttalande, och jag undrar vad du alls grundar det på? Att blöjindustrin idag har sett till att det blivit normalt för barn att gå med blöja ända till 3-4 års åldern? Problemet blir i mina ögon det omvända om man låter barnen gå med blöja år ut och år in, barnen tappar förmågan att känna av och kontrollera funktionerna och går dessutom in en vana att ha blöja. Klart som f*n det blir jobbigt då när man efter 3 år helt plötsligt ska lära om på nytt och plötsligt vara utan blöja.

Det var bara ca 30 år sedan barn generellt slutade med blöja redan vid ca 1½ års ålder. Idag slutar majoriteten av barn vid 4 år. För 100 år sedan slutade man ännu tidigare. Så vad bygger denna utveckling på? Mognar barn senare idag? Knappast... det är ju föräldrarna (i förlängningen marknaden) som styr blöjanvändandet. Låter man istället barnen styra så kan jag garantera dig att inte en unge i hela världen skulle ha blöja vid 4-5 års ålder...
  • vittra
    Fragile Flower skrev 2010-05-03 23:12:08 följande:
    Men sängvätare då? Hur förklaras det att sedan länge blöjfria barn kissar i sängen?
    De flesta anser väl numera att sängväteri har psykiska orsaker och beror inte på att barnet fysiskt sett inte har förmågan att kontrollera blåsan...
  • vittra
    Kya skrev 2010-05-03 23:20:52 följande:
    väldigt intressant det där. Mina barn har inte varit torra på natten någonsin. de kissar både i sömnen och i vaket tillstånd och har gjort så sen födseln. har du nån aning om varför vissa är torra, och andra inte? (som mina)
    Nej, men det klart att det finns individuella skillnader. Dock så är jag övertygad om att ett krav hos många för att alls kunna lära sig hantera tömningsfunktionerna är just att vara utan blöja. Om barnet hela tiden går med blöja finns inte heller något behov eller ens någon förutsättning för att barnet ska kunna känna av och därmed tolka sina egna kroppssignaler så att barnet lär sig sambandet. Allra helst idag då blöjorna är superabsorberande...
  • vittra
    FruSen skrev 2010-05-03 23:20:34 följande:
    Så var min dotter ocskå omkring 3 månder. Hon var alldeles torr i blöjan på morgonen och när man bytt och man ammat henne då släppte hon allt. Blöjan var blytung direkt Det gick över.on började kissa mer och numera kan blöjan ibland kännas tyngre än hela ungen (som väger 12kg) Men hon kissar ofta och mkt på mornarna, funderar på att skaffa en potta och se om hon vill prova sitta där. Är det för tidigt? Hon är 1 år. Nån som vet?
    Såklart är det inte för tidigt. Personligen tycker jag att man bör ta till vara på sådana upptäckter, så kör på tycker jag
    Gäller såklart även TS, ta tillvara på det när ni märker att barnet själv ger så tydliga signaler. Det var ju egentligen därför vi alls skaffade potta till dottern så tidigt som vi gjorde, hon var bara 4 mån.
  • vittra
    Fragile Flower skrev 2010-05-03 23:30:41 följande:
    Okej? Märkligt. Jag var sängvätare som liten och jag kan inte påstå att det skulle finnas några psykiska orsaker.. Jag var i kontakt med flera läkare och de flesta var överens om att det var på grund av mitt sömndjup. Jag hade larm som började tjuta när den kände av väta, men jag vaknade inte. Däremot så gjorde min familj det och grannarna. Jag provade mkt för att försöka få bort problemet. Medicinering, ingen dricka sent på kvällen osv. Det försvann när jag kom in i puberteten. www.growingpeople.se/templates/Page.aspx?id=2... Och nej. De flesta tror inte på psykiska orsaker.
    Jag är iofs överlag kritisk till growingpeople som hänvisning, men i vilket fall så kan det självklart finnas en mängd olika anledningar och sov du så djupt som du verkar ha gjort så är det ju inte särskilt märkligt... dock kan inte sömndjup endast förklara varför man blir sängvätare. Åtminstone inte i mina ögon. Så vitt jag vet brukar man också tala om tex stressfaktorer och psykisk ohälsa hos barn, vilket dessutom blir allt vanligare. Det är verkligen inget konstigt eller ovanligt att barn är stressade, och man har också sett kopplingar mellan detta och sängväteri. Så någon "gammal vanföreställning" utan vetenskapliga belägg är det då verkligen inte. Dessutom, precis som det faktiskt står även i länken, så är det väldigt vanligt att barn som tidigare varit torra plötsligt börjar kissa ner sängen på nätterna vid yttre förändringar så som tex syskon, flytt, separationer etc. Med andra ord = psykiska orsaker. Det beror ju på barnets mentala reaktion av det som händer i omgivningen.
  • vittra
    Bam skrev 2010-05-03 23:33:53 följande:
    Vilket jävla bullshit. När slutade dina barn med blöja?
    Vad är bullshit? Tror du alla i hela världen använder blöja lika länge som svenskar eller?

Vi tog bort blöjan helt för vår tjej då hon var drygt 1 år, minns inte exakt. Dock var hon torr betydligt tidigare nattetid (med tanke på diskussionens inriktning) och hon var inte alls särskilt gammal när vi tog bort blöjan på natten... men egentligen är det oviktigt, principen är inte egentligen att få bort blöjan så fort som möjligt utan ta tillvara på de tillfällen som faktiskt dyker upp när man märker att barnen är i fas med denna utveckling.
  • vittra
    augustisten skrev 2010-05-04 09:28:50 följande:
    Nej, det anser verkligen inte "de flesta". Har barnet inte tidigare varit nattorrt under minst ett halvår anses det tvärtom som mycket osannorlikt att det har psykologiska orsaker. vard.vgregion.se/sv/Teman1/Barn-och-Foraldrar...  www.torrnatt.nu/  Just när det gäller nattorrhet tycker jag att det är väldigt dumt att börja prata om psykologiska orsaker och annat eftersom det till stor del är hormonstyrt. www.torrnatt.nu/  Det finns säkert barn som har den hormonregleringen från att de är några månader - vilket du och ts verkar ha. Själv fick jag den vid åttaårsåldern (jag tillhörde även de barn som sov väldigt djupt och inte vaknade av att jag kissade). Att barn kan lära sig att kontrollera sina behov tidigare dagtid är det ju ingen tvekan om. Som du säger var barn torra tidigare förr. Däremot skulle jag personligen aldrig använda de metoder som ofta användes då. Min mamma och hennes systrar blev tex torra vid 1,5 år genom att bindas vid pottan och få smisk. Hittar man däremot humana metoder som fungerar för hela familjen är det bara att gratulera. Jag håller med dig om att det är bra att ta tillvara på de tillfällen som ges.
    När jag skrev mitt första inlägg så hade jag mindre barn i åtanke som dessutom framförallt redan haft långa perioder av torrhet (återgå och kika på grundfrågan). Och som sagt så beror det i allra högsta grad på psykiska orsaker i det läget. Det står ju även på länkarna du bifogade. Dock verkar det som att man bara kallar det för sängvätning om barnet är äldre än 5 år, det visste jag däremot inte.

De metoder du pratar om har jag aldrig någonsin hört talas om jag låter mycket skrämmande. Men det är också väldigt inskränkt av dig att tro eller påstå att alla som får barn torra tidigt binder fast dem vid pottorna... så gjorde man inte generellt förr och man gör det inte nu för tiden heller i alla de kulturer där barnen faktiskt blir torra tidigt. Så att du förklarar torra barn med aga och fastbindning är rätt absurt faktiskt.

Kan iaf säga att vi aldrig band fast vår tjej vid pottan, och vi smiskade henne inte heller. Lika lite som jag själv och mina syskon blev fastbundna eller smiskade när vi var små, och vi var torra vid ca 1½ år. I princip alla blev torra i den åldern förr, och det beror inte på agan
  • vittra
    Fragile Flower skrev 2010-05-04 12:21:18 följande:
    Men min fråga handlade om äldre barn som var sängvätare.
    Ok, det framkom inte. Men nu har du helt klart fått svar på frågan

Sängväteri som handlar om barn äldre än 5-6 år och som har sjukdomar/fysiska tillstånd som påverkar blåsans kapacitet etc kan väl inte på något sätt räknas till denna diskussion...
  • vittra

Snacka om att vissa saker bara verkar vilja missuppfattas av somliga

Nåja, för min del är diskussionen om sängvätning färdig sedan länge och denna tråd handlar om en 3 månaders som inte kissar på nätterna. Jag förutsätter att TS inte bundit fast sin unge vid en potta i sängen för att detta ska ske

Förövrigt kände inte vi heller till EC när dottern var så liten, vi utgick ifrån hennes behov och signaler, och det var först flera månader senare (då jag började hänga här mer och mer) som jag ramlade över begreppet.

Svar på tråden 3 månader, torr på natten