• Kya

3 månader, torr på natten

vittra skrev 2010-05-03 21:40:10 följande:
    Vill bara påpeka att det finns gott om forskning som tar upp det faktum att barn redan från födseln har möjlighet att känna av och till viss del kontrollera sina tömningsfunktioner. Det är ingenting konstigt, och än idag finns det flertalet kulturer där man inte har blöja alls utan nyttjar bebisens förmåga till att kontrollera detta själva redan från början. Att påstå att en 3-månaders inte kan vara mogen är i mina ögon ett väldigt okunnigt uttalande, och jag undrar vad du alls grundar det på? Att blöjindustrin idag har sett till att det blivit normalt för barn att gå med blöja ända till 3-4 års åldern? Problemet blir i mina ögon det omvända om man låter barnen gå med blöja år ut och år in, barnen tappar förmågan att känna av och kontrollera funktionerna och går dessutom in en vana att ha blöja. Klart som f*n det blir jobbigt då när man efter 3 år helt plötsligt ska lära om på nytt och plötsligt vara utan blöja. Det var bara ca 30 år sedan barn generellt slutade med blöja redan vid ca 1½ års ålder. Idag slutar majoriteten av barn vid 4 år. För 100 år sedan slutade man ännu tidigare. Så vad bygger denna utveckling på? Mognar barn senare idag? Knappast... det är ju föräldrarna (i förlängningen marknaden) som styr blöjanvändandet. Låter man istället barnen styra så kan jag garantera dig att inte en unge i hela världen skulle ha blöja vid 4-5 års ålder...
    väldigt intressant det där. Mina barn har inte varit torra på natten någonsin. de kissar både i sömnen och i vaket tillstånd och har gjort så sen födseln. har du nån aning om varför vissa är torra, och andra inte? (som mina)
    Filip och Liv, mina stjärnor! :)
  • Kya
    vittra skrev 2010-05-03 23:27:33 följande:
    Nej, men det klart att det finns individuella skillnader. Dock så är jag övertygad om att ett krav hos många för att alls kunna lära sig hantera tömningsfunktionerna är just att vara utan blöja. Om barnet hela tiden går med blöja finns inte heller något behov eller ens någon förutsättning för att barnet ska kunna känna av och därmed tolka sina egna kroppssignaler så att barnet lär sig sambandet. Allra helst idag då blöjorna är superabsorberande...
    ja det håller jag med om. vätskan försvinner ju så fort den når blöjan, så de känner aldrig ett obehag när de tömmer blåsan.
    eftersom barn kan vara blöjfria mer eller mindre från start så är det ju tydligt att de kan kontrollera både blåsa och tarm. iaf vissa barn.
  • Kya
    Bam skrev 2010-05-03 23:33:53 följande:
    Vilket jävla bullshit. När slutade dina barn med blöja?
    ännu ett otänkt inlägg. du har uppenbarligen aldrig ens läst om EC, va?
  • Kya
    Bam skrev 2010-05-03 23:41:42 följande:
    Svara på min fråga istället. När slutade dina barn med blöja?
    ??
    det var inte mig du ställde frågan till.
  • Kya
    Bam skrev 2010-05-03 23:56:25 följande:
    Wow, vilken kommentar.
    ingenting i motsats till dina, "min vän"
  • Kya
    Bellini skrev 2010-05-04 09:06:42 följande:
    Det handlar om mognad i hjärnan i samband med hormoner, samt vissa psykologiska aspekter som vittra skrev. Du får väl läsa på om det där!! Ska delge något pinsamt om mej själv. Jag kissade i sängen från o till tills jag var 12 år gammal. Mina föräldrar sökte o sökte..tillslut fick jag prova en pip madrass som pep när jag kissade...men då var de ju redan blött i sängen när den pep....Ha ha..ja ja kan säga att jag växte ifrån det o lillan brås inte på sin mamma iallafall!!!
    ja jag ska nog göra det. jag har inte funderat på det så mkt tidigare, bara noterat att mina barn är helt klart sömn-kissare så någon EC-metod har aldrig varit aktuellt. däremot har ämnet intresserat mig en hel del så jag har läst en hel del om det.

att vara sängvätare är oerhört pinsamt, men vanligare än man tror. jag förstår att det är jättejobbigt att vara med om. men man är långt ifrån ensam, iaf
Svar på tråden 3 månader, torr på natten